Hei.

Jeg skal lime opp gipsplater i vårt trappehus og har tidligere brukt PL600 og synes det har fungert bra.

Men nå skal jeg lime opp mange plater, og tidligere har jeg brukt en hel patron til hver plate.

Jeg limer kanskje for mye, men tør ikke risikere å bruke for lite heller.

Finnes det et billigere alternativ som fungerer like bra eller bedre? PL600 koster der jeg handler 49 kr/patron.

/ M.
 
Hvilket materiale har du bak gipsen, altså hva limer du mot?
 
Platefix G46 fra Gyproc ?
 
Veggene er pusset og så malt med plastmaling.

imported_Anders_S: Hva koster den tro?
 
Koster ca 1400 spenn for 15 liter. Går med 0,5 l ved hellimning. Er dog usikker på hvor mye man trenger å lime. Hellimning føles som overkurs (og dyrt).
 
15 liter. Ja nå snakker vi. Da kan jeg lime som bare det.
 
Ellers fungerer det utmerket å lime med gipsbruk. Koster et par hundre for en hel sekk (som du blander ut med vann). Jeg har brukt det for å lime opp gipsplater på mine tapetkledde murvegger. Har nå sittet oppe i 10 år uten problemer!
 
JLT skrev:
Ellers fungerer det utmerket å lime med gipsbruk. Koster et par hundre for en hel sekk (som du blander ut med vann). Jeg har brukt det for å lime opp gipsplater på mine tapetkledde teglvegger. Har nå sittet oppe i 10 år uten problemer!
Jeg er enig! Kjør med gipsbruk, eller er det også taket/snedtaket som skal gipses? Bruk i så fall gipsbruk på veggene og pl600 i taket. Fliselim burde også kunne fungere og der har du raskere vedheftning. Kjøpes jo også på 25kg sekk og koster et par hundre.
 
Er det helt tørre innervegger så blir det knallbillig/bra med gipsbruk!
 
Sjyst.

Men funker det også på malte vegger? De suger jo ikke så mye som tapet eller rå puss.
Det er bare på vegger som det skal festes plater.

Skal man dekke hele platen med gipsbruk eller holder det å ta i strenger som min lille illustrasjon?

Og hvor tykt skal man sette bruket?
 
  • Illustrasjon med tre vertikale, ujevne streker som viser hvordan gipsbruk kan påføres i strenger på en overflate.
Sett noen skikkelige "kladdar" på baksiden. Deretter banker du inn platen med et bord og en hammer.
 
Takk. Så nå at det i PDF-filen som Norell tipset om stod alt jeg trengte å vite.

Nå ble det billig i tillegg :)

Jeg har dessuten allerede 25 kg gipssparkel hjemme.

Takk som bare det for svarene. Sparer meg masse med penger.
 
Unnskyld min nysgjerrighet, men hvorfor må du lime alle platene? Finnes det virkelig ingenting å skru i?!?
 
Fordi det er praktisk og raskt og veggen er av betong som må bores i for å sette skruer.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.