3.941 lest ·
16 svar
4k lest
16 svar
Alternative byggematerialer og metoder
Ikke helt lett å finne materialer eller fornuftige manualer på alternative byggemetoder. Jeg begynte likevel, det får løse seg etter hvert.Bjor skrev:
Kan du ikke fortelle litt om hva du har bygd eller har planer om å bygge.evalouise skrev:
Selv blir det å leirkline en trossbotn og opp med et kilsaget innertak som jeg skal høvle neste uke.
Her finnes det noen bra kurs om alternativt bygg. Et er om bad med leirklinade tømmervegger.
https://butiken.sormlandsmuseum.se/kurser/
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 590 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.590 innlegg
Jeg pleier å bygge noe med alternativt og helt gratis byggemateriale nesten hver vinter. Dessverre pleier holdbarheten å være elendig, høyst et par måneder, så gjenstår det ikke engang avfall. Har dog hørt rykte om at det fungerer noe bedre i den nordlige delen av landet.
Hei, Denne uke har jeg kjørt fast i baderommet og vingler med leiren. Jeg kunne stole på leiren i taket, sammen med dampbrems, treullit og 15 cm Huntonisolering men kan for lite om silikater og tadelakt for å teste det på vegger i et dusjrom. Det blir vel dessverre "tradisjonelt" med våtromsplater og tettesjikt eller en stygg dusjkabin.Bjor skrev:
Er det et tømmerhus du har der? Legger du tregulv oppå leiren så? Jeg skulle gjerne hatt tregulv i mitt betonghus, lurer på om det ville funke å gjøre 2 cm leirelag på gulvet og en parkett oppå det? Ja i stedet for plast eller lumppapp? Jeg har så mange spørsmål men hvor i all verden finnes svarene? Vanskelig å finne. Kilsaget høres avansert ut, er det ikke vanskelig å få og passe?
Jeg har ikke kommet så langt som til badet ennå, men leirekledde vegger blir det garantert der, hvordan veggene skal beskyttes vet jeg ikke riktig ennå. Men kanskje blir det en dusjkabinett murt med murstein og fliser som kan håndtere mye fukt. Den vil bli i tilbygget som blir murt med kubb. Tykt nok lag i taket burde fungere bra, for da kan det buffere mye fukt. I soverommet mitt har jeg 10 cm tykt leirtak bygget opp med flettede greiner deretter 30-35 cm hamp på det.evalouise skrev:
Hei, Denne uken har jeg kjørt meg fast på badet og vakler med leiren. Jeg kunne stole på leiren i taket, sammen med dampbrems, treullit og 15 cm Hunton-isolasjon men kan for lite om silikater og tadelakt for å teste det på vegger i et dusjrom. Det blir vel dessverre "tradisjonelt" med våtromsplater og tettesjikt eller en stygg dusjkabinett.
Er det en tømmerhytte du har der? Legger du tregulv oppå leiren senere? Jeg skulle gjerne hatt tregulv i mitt betonghus, lurer på om det ville funke å lage 2 cm leirelag på gulvet og en parkett oppå det? Ja, istedenfor plast eller papp? Jeg har så mange spørsmål, men hvor i all verden finnes svarene? Vanskelig å finne. Kilhugget høres avansert ut, er det ikke vanskelig å få og passe?
Ja, det er et gammelt soldattorp av tømmer. Jeg har hamp og linisolasjon oppå leiren, deretter gulvet på bjelkene over det.
Det ville kanskje være sikrere med et massivt tregulv som kan håndtere litt fukt, for da burde det fungere bra med å ha et lag med leire og deretter gulvet.
Det er bare å legge hver annen gulvplank med smale og deretter brede sider og måle iblant så det ikke blir helt galt. Men det er ikke så vanskelig og raskt går det å legge for det er så brede.
Jeg bruker hunton trefiberisolasjon, det kommer nok til å fungere over badet. Tenkte at jeg lager et himling av spont, leirekalker ca. 2 cm på oversiden, ettersom jeg skrur opp det, deretter legger 20 cm huntonisolasjon over. Men jeg må jo dra opp en ventilasjon fra dusjen også, det er nok et must.Bjor skrev:
Jeg har ikke kommet så langt som til badet ennå, men leirekalkede vegger kommer det garantert til å bli der, hvordan veggene skal beskyttes vet jeg ikke helt ennå. Men kanskje blir noen dusjkabin murt med murtegel og fliser som kan håndtere mye fukt. Den kommer til å bli i utvidelsen som blir murt med kubb. Tilstrekkelig tykt lag i taket burde fungere bra, for da kan det buffre mye fukt. I soverommet mitt har jeg 10cm tykt lertak bygget opp med flettede grener og deretter 30-35cm hamp på det.
Jo, det er et gammelt soldat-torp av tømmer. Jeg har hamp og linisolasjon over leiren, deretter gulvet på lekter på det.
Det kanskje ville være sikrere med et massivt tregulv som kan håndtere litt fukt, for da burde det fungere bra med å ha et lag med leire og så gulvet.
Det er bare å legge annenhver gulvplank med smale og så brede siden og måle innimellom så det ikke blir helt galt. Men det er ikke noe vanskelig og raskt går det å legge for det er så brede.
Jeg er fortsatt usikker på tregulvet på betongen (i stuen), men ekte plank er nok bedre ja, enn parkett. Man mister lett selvtilliten når virkelig alle man snakker med sier at man MÅ ha plast på betongen før man legger tregulv. Lurer på hvor tykt leirlaget må være under plankene for å kunne håndtere fukten som kan tenkes å bli i et 10 cm tykt betonggulv med 20 cm isopor under og 10 cm singel og under det en fiberduk.
Man må ikke ha plast på betongen. Leire ovenpå betongen endrer imidlertid ingenting. Det erstatter ikke plastens funksjon, og det reduserer heller ikke fuktbelastningen. Det er altså helt unødvendig i ditt tilfelle, (på et betonggulv som er isolert og kapillærbeskyttet i henhold til dagens standard). Muligens kan det eventuelt redusere risikoen for mugg hvis man tilfeldigvis "vanner" gulvet slik at det blir fritt vann mellom betong og tre, men det er spekulasjon fra min side. Eventuelt gir en oppforing av gulvet samme effekt.
Ingen plast/fuktbarriere stiller krav til gulvet man legger inn. Det må være fuktåpent. Dvs i prinsippet ubehandlet tre => såpe-/skuregulv. Moderne limte gulv er generelt sensitive for fukt, og tette både på grunn av limlaget og ofte lakkert.
Det er nok også hensiktsmessig å ikke legge inn noe gulv før betongen har tørket ut fullstendig, samt oppnådd temperaturbalanse mellom innendørsklima og markklima på stedet.
Ingen plast/fuktbarriere stiller krav til gulvet man legger inn. Det må være fuktåpent. Dvs i prinsippet ubehandlet tre => såpe-/skuregulv. Moderne limte gulv er generelt sensitive for fukt, og tette både på grunn av limlaget og ofte lakkert.
Det er nok også hensiktsmessig å ikke legge inn noe gulv før betongen har tørket ut fullstendig, samt oppnådd temperaturbalanse mellom innendørsklima og markklima på stedet.
iallfall fikk jeg vite av betongfirmaet forrige uke at det tar 25 år for et 10 cm tykt betonggulv å ha tørket ut helt! jisses. Altså jeg har jo varme i huset så jeg tenker at leire under gulvplanker skulle fange opp fukt både utenfra og innenfra slik at det blir en slags utjevning, det er jo ingen vannpytter direkte men vanlig fukt. Og hvis det ikke finnes plast noen steder i huset så burde det vel ikke bli mugg noe sted? Veler videre, gjør veggene imens..Oldboy skrev:
Man må absolutt ikke ha plast på betongen. Leire oppå betongen endrer dog ingenting. Det erstatter ikke plastens funksjon og det reduserer heller ikke fuktbelastningen. Det er altså helt unødvendig i ditt tilfelle, (på et betonggulv som er isolert og kapillærbeskyttet i henhold til dagens standard). Muligens kanskje eventuelt det reduserer risikoen for mugg hvis man tilfeldigvis "vanner" gulvet slik at det blir fritt vann mellom betong og tre, men det er spekulasjon fra min side. Evt gir en oppforet gulvløsning samme effekt.
Ingen plast/fuktsperre stiller krav til det gulv man legger inn. Det må være fuktåpent. Dvs i prinsippet ubehandlet tre => såpe-/skuregulv. Moderne limte gulv er i alminnelighet følsomme for fukt, og tette pga både limlag og oftest lakkerte.
Det er nok også passende å ikke legge inn noe gulv før betongen har tørket ut fullstendig, samt oppnådd temperaturbalanse mellom innendørsklima og jordklima på stedet.
Da kan du si til dem at de tar feil, betong tørker ikke ut helt.evalouise skrev:
iallfall fikk jeg vite av betongfirmaet forrige uke at det tar 25 år for et 10 cm tykt betonggulv å ha tørket ut helt! jisses. Altså jeg har jo varme i huset så jeg tenker at leire under gulvplanker ville fange opp fukt både utenfra og innenfra slik at det blir noen slags utjevning, det er jo ikke vannpytter direkte men vanlig fukt. og hvis det ikke finnes plast noe sted i huset så burde det vel ikke bli mugg noe sted? Veler videre, lager veggene så lenge..
Det er jo mer teoretisk, om enn interessant.
For praktisk bruk så er det vel fuktighetskvote man snakker om. Der vet jeg ikke eksakte grenser, mer enn at jeg synes at man begynner litt vel tidlig å legge inn gulv på nyforskaling.
Hva som ville vært interessant å vite er uttørkningshastighet/fuktighetskvote over si de første 5-10 årene.
Så antar jeg at det finnes studier på forholdet fuktighetskvote vs risiko for mugg og/eller syke hus-syndromet og forskjellige gulvbelegg?
Uansett så tenker jeg at etter ca 1 år med varme så er betongen så pass tørr at man kan legge inn organiske materialer uten overdrevet risiko for mugg, (med litt margin)?
For praktisk bruk så er det vel fuktighetskvote man snakker om. Der vet jeg ikke eksakte grenser, mer enn at jeg synes at man begynner litt vel tidlig å legge inn gulv på nyforskaling.
Hva som ville vært interessant å vite er uttørkningshastighet/fuktighetskvote over si de første 5-10 årene.
Så antar jeg at det finnes studier på forholdet fuktighetskvote vs risiko for mugg og/eller syke hus-syndromet og forskjellige gulvbelegg?
Uansett så tenker jeg at etter ca 1 år med varme så er betongen så pass tørr at man kan legge inn organiske materialer uten overdrevet risiko for mugg, (med litt margin)?
Dessverre har ikke plast i seg selv så mye med mugg å gjøre. Riktig brukt beskytter plast mot mugg, slik som feil brukt kan den bidra til at det dannes mugg. Å bygge hus uten plast krever enormt med fuktighetskunnskap og materialkunnskap om det skal lykkes.evalouise skrev:
Den lille fukten som kommer til å komme fra betongen kommer ikke til å være noe problem etter 1 til 2 år. Leiren jevner ut fukten som kommer fra betongen. Et skuregulv tåler mye vann, for det blir nesten pytter på gulvet når jeg skurer det. Det er det samme når man skal på med leiren, da spruter jeg ned veggene/trossbotnen med vann. Skuregulv kan være litt følsomt, kan lett få merker i det. Men det er en av tingene som gjør det bare vakrere. Ellers går det an å male det med linoljemaling, går an å male det i fine mønstre. Les boken Målade golv. Ikke bekymre deg for fukt i gulvet og bruk ikke plast. Leiren vil gjøre at gulvet holder en lav fuktnivå.evalouise skrev:
iallfall fikk jeg høre av betongfirmaet forrige uke at det tar 25 år for et 10 cm tykt betonggulv å ha tørket ut helt! jøss. Altså jeg har jo varme i huset så jeg tenker at leire under gulvplanker ville fange opp fukt både utenfra og innenfra slik at det blir en slags utjevning, det er jo ikke vannpytter direkte, men vanlig fukt. og om det ikke finnes plast et eller annet sted i huset så burde det vel ikke bli mugg noe sted? Vingler videre, gjør veggene så lenge..
Vil gjerne unngå plast på betongen nå når jeg har hatt så mye styr med treullit og leire på veggene. og med alle disse "byggekspertene" som forskrekker seg over min fine leire!Bjor skrev:
Den lille fuktigheten som kommer til å komme fra betongen vil ikke være noe problem etter 1 til 2 år. Leiren jevner ut fuktigheten som kommer fra betongen. Et skurgulv tåler mye vann, for det blir nesten dammer på gulvet når jeg skurer det. Det er det samme når man skal på med leiren, da spruter jeg ned veggene/bjelkelaget med vann. Skurgulv kan være litt sensitivt, kan lett få merker i det. Men det er en av tingene som gjør det bare vakrere. Ellers går det å male det med linoljemaling, går å male det i fine mønstre. Les boken Målade golv. Ikke bekymre deg for fukt i gulvet og bruk ikke plast. Leiren vil gjøre at gulvet holder et lavt fuktighetsnivå.
Lerkledde gavler på overetasjen, det er så vakkert., men akkurat denne veggen skal reglés og kles med Huntonisolasjon 14 cm, så her har jeg brukt leire i stedet for vindsperre typ. Kommer til å legge et lite mellomrom tror jeg mellom leiren og Hunton, men jeg vet ikke om det må være det egentlig? Tenkte jeg kunne skjære smale remser av Hunton Vindtett og klemme fast i leiren. Hva tror du Bjor? skal det være et lite mellomrom?