Hei, jeg har vært nødt til å flytte en veggregel i veggen for å få plass til et større vindu. De gamle hullbåndene som holdt sammen takutstikk/veggregel/svill måtte jeg kutte.

Jeg innser nå at jeg ikke kan sette på nye hullbånd over takstol samt under svill, så mitt spørsmål er hva som er akseptabel erstatning for dette.

Jeg tenkte først på virkelig store vinkeljern, men da får man trekkrefter i skruenes retning på den ene siden av vinkeljernet og ikke tvers, som med hullbånd, og altså ikke like holdbart.

For takstol: Jeg kan bare skru fra én side, så jeg kan ikke bruke gaffelanker. Ellers kanskje et mønebåndfeste, eller to stykker, én fra hver side av reglen?

For svill: hva finnes det som tilsvarer?

Forslag mottas.

Skruespiker eller skruv.

F fribygg skrev:
Skråspiker eller skråskruer.
jo, forsåvidt, men holder det for en storm som vil løfte raket? Trengs vel et forband som er veldig sterkt i trekkraft, eller?

jeg kan ikke byggeregler, hadde tenkt å gjøre som det var gjort før, men nå gikk jo ikke det i dette tilfellet så da må jeg finne en annen tilsvarende sterk løsning.

De husene som ble bygd før den batteridrevne drillen ble vanlig (kanskje - 95) har normalt sett skråspikrede takstoler, sjelden det trengs mer enn det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.