Hei

Jeg skal legge et nytt kjøkkengulv med vannbåren gulvvarme og trenger å rette opp bjelkelaget.
Problemet er egentlig i alle ledd, feil cc (~75cm), henger ned, forskjellige høyder samt vridde. Bjelkene er solide (ca. 120x220).

De to vanligste alternativene er:
1) skru/lim nye regler på hver side av de eksisterende bjelkene
2) "Shimse" inn gulvet (type masonitt, papp etc.)

Punkt 1 er å foretrekke, men ulempen er at siden enkelte av bjelkene er vridde, blir det vanskelig å lime uten å først høvle sidene rette (alternativt høvle de nye reglene horisontale i etterkant).

Jeg har da tenkt på en alternativ måte som jeg ønsker hjelp med å vurdere.

Først tenkte jeg å skru planker (råplan) på hver side av reglene som i alternativ 1 ovenfor. De som er vridde, kan da festes loddrette med kiler eller mellomlegg før skruingen. Eventuelle sprekker kan tettes med mykfugemasse av noe slag.
Da skapes egentlig en støpeform som burde være utmerket å flytsparkle i. Man påfører primer og så fyller man bare på til man har kommet opp til kanten på "formen". Jeg flytsparkler altså hver bjelke for seg.
Så er det bare å skru gulvspon i de eksisterende reglene gjennom flytsparkelen inn i de eksisterende reglene. "Formen" kan få sitte igjen og holde alt på plass om sparkelen sprekker.

Formen kan nok ikke regnes som bærende del hvorpå cc-problematikken fortsatt er der, men gulvet burde holde siden jeg egentlig hadde tenkt å legge doble bærende gulvspon samt til slutt valgt et bærende tregulv oppå. Tanken er at gulvet ikke skal være avhengig av det øverste gulvet om vi vil bytte en gang, selv om det nå tilfeldigvis er bærende i seg selv.

Jeg har aldri brukt flytsparkel.
Sprekker det lett? Går det an å skru igjennom? Finnes det mer passende sparkel/filler? Kan sparkelen trekke til seg fuktighet (sementbasert) og ødelegge bjelkene?

Hva sier dere?
Ville det fungere?

Sorry for at det ble så langt :o

Sist redigert:
Det er nyttig å tenke utenfor boksen, men jeg tror ikke på ideen.

1. Jeg tror at flytspacklet vil sprekke.
2. Gulvspånet skal normalt limes mot bjelkene, i ditt tilfelle skal man lime mot flytspacklet.
Og jeg tror ikke at flytspacklet har godt av bevegelsene.

En annen metode er å lime regel på bjelkene og høvle ned.

Altså, er det 2cm lavt, klyv en vanlig byggregel til 2,5cm.
Skruvlim på plass, sett en rotasjonslaser i facket og høvl ned til streken.
Gå over overflaten med rettholt.

Jeg mener altså elhandhøvl.

Det er da også smidig å måle opp avvikene før man begynner med laser, for å se sitt høyeste punkt.
Verdt å nevne er at det er lettere å kløyve en regel til 1cm og høvle den ned til 3mm enn å forsøke å skruelim en 3mm tykk bit.

Det kan føles omstendelig, men hvis man skal få gulvsponplatene til å samvirke med bjelkelaget, må shimsingen være limt. Lagger man med masonitt osv så kan man like gjerne droppe å lime gulvsponet i bjelkene.

• Liker
johel572
  • Laddar…
"Kortlegg" et nytt bjelkelag i den andre retningen som du skrur gulvplatene i.

Takk så mye for deres meninger.
Høres ut som jeg skal droppe sparklet.

Valget faller nok på elhandhøvelen som JOW sier.
Det var lenge siden jeg hadde den framme og luftet den, så det kan jo bli litt gøy... selv om jeg er redd det blir en del arbeid.
Laseren som jeg fikk til jul vil også bli brukt :)

Jeg håper de fleste av stenderne er såpass rette at det fungerer å skru og lime nye bjelker på hver side.
Kortla må jeg også gjøre, men jeg unngår det gjerne over hele gulvet, men en god tanke uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.