2.296 lest ·
8 svar
2k lest
8 svar
Alternativ gulvkonstruksjon (gw, glissen, dobbeltgips)
Jeg har støtt på litt problemer ved konstruksjon av et undergulv.
Gulvkonstruksjonen er trebjelkelag cc30, 21x120 lekt, dobbel gulvgips hellimt med Ardex S48. På dette ligger det fliser. Denne konstruksjonen er ok på alle måter, men av en eller annen grunn forutså vi ikke at det blir problemer når gulvet går over bæreveggen i midten av huset. Det er ganske åpenbart egentlig siden de gamle gulvbjelkene har litt heng mellom bærepunkt (ytterkjellervegger + bæreveggen). Følgelig blir det et høypunkt rett over bæreveggen, og det går ikke å legge lag nr 2 med gips.
Man trenger jo ikke å være rakettforsker for å finne ut at det blir problemer, men nå står vi i alle fall her...
Jeg har følgende forslag til løsning – hva sier dere om dette:
All gips legges som vanlig (første laget skrus, andre limes) bortsett fra den gipsplaten som ligger og "vipper" på bæreveggen. Denne erstattes med flytsparkel, Maxit ABS317 i ca 14mm tykkelse (platetykkelse+S48). Deretter legges flis på dette som vanlig. Det dreier seg om litt over en kvadratmeter som skal flytes i en avlang form.
Jeg tror at denne konstruksjonen er like holdbar (eller sterkere) enn gipskonstruksjonen?
Bør man armere sparkelmassen (jeg tror ikke det)?
Andre synspunkter?
Et helt annet alternativ er selvfølgelig å legge en skjøt i gulvet på høypunktet, men jeg vil gjerne ha et uavbrutt gulv.
Hva sier forumets samlede intelligens om dette tro? :-/
Gulvkonstruksjonen er trebjelkelag cc30, 21x120 lekt, dobbel gulvgips hellimt med Ardex S48. På dette ligger det fliser. Denne konstruksjonen er ok på alle måter, men av en eller annen grunn forutså vi ikke at det blir problemer når gulvet går over bæreveggen i midten av huset. Det er ganske åpenbart egentlig siden de gamle gulvbjelkene har litt heng mellom bærepunkt (ytterkjellervegger + bæreveggen). Følgelig blir det et høypunkt rett over bæreveggen, og det går ikke å legge lag nr 2 med gips.
Man trenger jo ikke å være rakettforsker for å finne ut at det blir problemer, men nå står vi i alle fall her...
Jeg har følgende forslag til løsning – hva sier dere om dette:
All gips legges som vanlig (første laget skrus, andre limes) bortsett fra den gipsplaten som ligger og "vipper" på bæreveggen. Denne erstattes med flytsparkel, Maxit ABS317 i ca 14mm tykkelse (platetykkelse+S48). Deretter legges flis på dette som vanlig. Det dreier seg om litt over en kvadratmeter som skal flytes i en avlang form.
Jeg tror at denne konstruksjonen er like holdbar (eller sterkere) enn gipskonstruksjonen?
Bør man armere sparkelmassen (jeg tror ikke det)?
Andre synspunkter?
Et helt annet alternativ er selvfølgelig å legge en skjøt i gulvet på høypunktet, men jeg vil gjerne ha et uavbrutt gulv.
Hva sier forumets samlede intelligens om dette tro? :-/
Off topic men du MathiasS pleier å ha kontroll...hvorfor har du dobbeltgips - er det fordi du har 120x21? Kan jeg sette enkel gulvgips på et gulv med gulvvarme c-c 30 på spredt 120x28 og bjelkelag c-c 60? Gulv i gangen med klinker. Det har jeg nemlig innbilt meg så nå har vi gått ut fra det men det er ennå tid til å endre...Synes jeg har sett dette i en eller annen tråd men det er vanskelig å finne blant alt...
Alsti18 skrev:Off topic men du MathiasS brukar ha koll...hvorfor har du dobbeltgips - er det fordi du har 120x21? Kan jeg sette enkel gulvgips på et gulv med gulvvarme c-c 30 på spredt 120x28 og bjelkelag c-c 60? Hallgulv med klinker. Det har jeg nemlig innbilt meg så nå har vi gått ut ifra det men ennå finnes tid til å endre... Synes å ha sett dette i en tråd men det er vanskelig å finne blant alt...
Om du ser på Wirsbos anbefalte installasjonsprinsipper så sier de cc60 bjelker, spredt panel, gulvspon, ett lag gips.
Jeg ville ikke ha gulvspon oppå rørene og gjorde derfor en alternativ konstruksjon (som Wirsbo også syntes var ok). Bjelker cc30, spredt panel, dobbelt limt gips. Ingen spon.
Jeg vet ikke om man kan legge bare ett lag gips på spredt panel uten spon i konstruksjonen.
Om man likevel vil ha spon ville jeg lagt det direkte på bjelkene (lime og skru).
Johan G på forumet har også gjort en interessant løsning. Sponplate på bjelkene, deretter finbetong over hele greia. Lav konstruksjonsbyggehøyde, perfekt varmeledning. Johan kan kanskje gi deg flere detaljer om dette.
Det er vel nettopp det som er hjemmefikserens dilemma. Når man er usikker så må man ta i litt ekstra for å være helt sikker. Med tanke på at Wirsbo vil ha en sponplate der så skal man vel gjøre sitt beste for å erstatte den...Alsti18 skrev:
Hvorfor ikke spon? Leder gipsen varme bedre, eller er det noen annen grunn?MathiasS skrev:
Tompa
Hvorfor ikke spon? Leder gipsen varme bedre, eller er det en annen grunn?Tompa01 skrev:[quote author=MathiasS link=1137614568/0#4 date=1137677289]
Om du ser på Wirsbos anbefalinger for leggningsprinsipper så sier de cc60 bjelker, spikerslag, gulvspon, et lag gips.
Jeg ville ikke ha gulvspon oppå rørene og laget derfor en alternativ konstruksjon (som Wirsbo også syntes var ok). Bjelker cc30, spikerslag, dobbel limt gips. Ikke spon.
Tompa
[/quote]
Heller et lag ekstra gips enn 22mm spon - rett eller galt, så har ihvertfall jeg resonert. Dels med hensyn til varmeledning, dels byggehøyden. 1 centimeter er viktig når man pusser opp hus..... :=)
Klikk her for å svare