Hei.
Jeg har et terrassegelender som er i tre med innside av eternittplater.

Kan jeg kappe det ned og frakte det til gjenvinningsstasjonen uten å ta det fra hverandre, eller må man dele tre og eternitt før man frakter det dit?

MVH/

Det kan nok bare ÅVC'n svare på, jeg ville ta bort platene så det ble litt enklere å håndtere.

Er litt livredd for de der jævla skivene om jeg skal være ærlig. Ringte til dem og det beste var helt klart å komme med skivene løse og plastet, så det får nok bli så.

MVH/

Det kan nok avhenge litt fra kommune til kommune. Men her i Oslo kan man ta med eternitt og annet asbestholdig til gjenvinningsstasjonen, der har de en spesiell container for det. Alt skal være pakket i doble plastsekker, eller lignende med tydelig merking. Hver pakke må passe inn i den ganske lille åpningen i containeren, målene finnes angitt på deres hjemmeside.

hver pakke blir kontrollert før man får kaste det.

Å demontere med minimal støvspredning er ganske enkelt. Skaff deg en god åndedrettsmaske, ikke bare en slik engangsmaske, de slipper gjennom mye. Du kan også sørge for å fukte platene før du bryter dem løs. Går det an å f.eks. skru løs med null risiko for at de knekker, så trenger man ingen beskyttelse i det hele tatt, men åndedrettsmaske anbefaler jeg uansett.

Og er du skikkelig bekymret så kast klærne etter arbeidet, gå rett inn i dusjen. Åndedrettsmaske synes jeg er obligatorisk, resten, å kaste klær osv. er litt unødvendig. Men enkelt om man sover bedre etter det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.