Hei.
Jeg har planlagt en veranda som stikker ut 4,2 meter fra fasaden og er 6,0 meter bred. Plintene la jeg ut på avstand 0,4 m fra fasaden, 2,5 meter mellom hver og ca. 0,5 meter inn fra "endene" på verandaen. Jeg la ut tre slike rader hvor rad 2 kommer 1,6 meter ut fra rad en. Rad 3 kommer ytterligere 1,6 meter ut fra rad 2. På disse "radene" har jeg lagt ut bjelker, 45x190 mm. Som bjelkelag har jeg lagt ut 45x170 cc 45. Terrassen som skal brukes er 28x120 mm.
Nå til mitt spørsmål. Bør jeg legge under ytterligere støtte for bjelkene? Doble dem kanskje? Eller bare sette under en lecablokk som støtte? Det føles veldig stabilt og fint som det er nå, men når jeg har lest her, ble jeg litt usikker... Kanskje grave ned en ekstra plint mellom de som allerede er der? Forslag??
Takk på forhånd!
Jeg har planlagt en veranda som stikker ut 4,2 meter fra fasaden og er 6,0 meter bred. Plintene la jeg ut på avstand 0,4 m fra fasaden, 2,5 meter mellom hver og ca. 0,5 meter inn fra "endene" på verandaen. Jeg la ut tre slike rader hvor rad 2 kommer 1,6 meter ut fra rad en. Rad 3 kommer ytterligere 1,6 meter ut fra rad 2. På disse "radene" har jeg lagt ut bjelker, 45x190 mm. Som bjelkelag har jeg lagt ut 45x170 cc 45. Terrassen som skal brukes er 28x120 mm.
Nå til mitt spørsmål. Bør jeg legge under ytterligere støtte for bjelkene? Doble dem kanskje? Eller bare sette under en lecablokk som støtte? Det føles veldig stabilt og fint som det er nå, men når jeg har lest her, ble jeg litt usikker... Kanskje grave ned en ekstra plint mellom de som allerede er der? Forslag??
Takk på forhånd!
Rask overslagskontroll i hodet gir at det ser ut til å være nok uten ekstra støtte.
Da tenker jeg at du har bjelkelag med søyler om 2,5 meter og at gulvbjelkene får en spennvidde på 1,6 meter. Eller er det motsatt du tenker å gjøre?
Da tenker jeg at du har bjelkelag med søyler om 2,5 meter og at gulvbjelkene får en spennvidde på 1,6 meter. Eller er det motsatt du tenker å gjøre?
Du har forstått det hele helt riktig. Til saken hører at jeg skal ikke feste det hele i grunnen på huset, det er mest den horisontale forskyvningen jeg grubler på. Men det var fint at du kunne bekrefte det hele
jeg vandrer av og til hva gjelder ekstra støtte
Jeg har jo en ypperlig sjanse til å gjøre det nå, men det koster meg litt med spaden... selv om det er gratis trening... Jeg så en tabell, den sirkulerer på dette forumet hvor de målene du nettopp sa er retningslinje for akkurat mine dimensjoneringer. Gøy at det ble en så bra treff ved å høfte 
Jeg skal fundere litt til, kommer til å legge inn et bilde når alt er klart
jeg vandrer av og til hva gjelder ekstra støtte
Jeg skal fundere litt til, kommer til å legge inn et bilde når alt er klart
Klikk her for å svare