Vi fikk en ny utgang på huset laget i løpet av høsten, 140 cm dobbeltdør fra kjøkkenet, og så snart våren kommer må det jo dit en trapp. Tanken er en trapp som man kan sitte i og drikke morgenkaffen, det blir fin morgensol der. Så den får bli ganske slak. Men må holdes så kort som mulig likevel, ellers blokkerer den passasjen rundt huset.

Da har jeg noen valg å ta, som jeg gjerne vil ha noen tips om:

* Tre eller murt i lecablokker? Murt og pusset matcher jo huset og hovedinngangens støpte trapp som ligger like ved. Men treverk er enkelt, billig, og huset er nok aldri blitt omdreneret (1956). Ingen fuktproblemer i dag, men kanskje må vi rive opp tomten om 10 år...
* Hvis vi går for murt i lecablokker, tenkte jeg mure sider + en støtteseksjon i midten og så legge trinn på - hva?

* 28 cm trinnedybde, 17,5 trinnhøyde, høyde 105, 6 trinn, tror jeg blir en "sitte og drikke kaffe"-trapp som likevel er effektiv å gå i og som ikke blir dypere enn nødvendig. Riktig?
* Repos oppe - hvor lite klarer man seg med? To trinnedybder - ca 60 cm?

* I dag plen og leirete jord helt frem til huset, sikkert ganske grunt siden bergknauser stikker frem overalt på tomta, men likevel må jeg vel forberede stolper for bjelkesko om vi går for tre, eller noe tyngre forarbeid i bakken hvis vi skal mure på lecablokk? Grave ut noen desimeter og fylle med singel, makadam, annet?

Husvegg med ny dobbeldør ut mot snødekt hage, omgiver av busker. Hageslange ligger på bakken ved veggen.

M
nottefabrikk skrev:
* Tre eller murt i lecablokker?
Om du spør din bakre del som skal sitte på trappen når du drikker morgenkaffe sier den nok tre istedenfor stein iallfall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.