Hei! Vi har nylig kjøpt et 1,5-etasjes hus (bygget i 1975) med krypkjeller. Jeg har satt opp et par sensorer for luftfuktighet i krypkjelleren for å holde øye med miljøet der. Verdiene er høye etter min vurdering, ligger stadig rundt 78 %.

Den tidligere eieren fikk problemer med de impregnert bjelkene i 2000 og valgte da å legge ut plast samt å installere en avfukter (Munters MG90). De har tettet igjen alle ventilene samt montert en slags kanal langs hele grunnmuren. Jeg mistenker at det er der de trekker luft for å få tørket bjelkene (men det er en gjetning). UT-luften ledes ut utenfor krypkjelleren. Alt har fungert og fungerer fortsatt. Ingen merkelig lukt eller noen direkte skader som jeg eller takstmannen kan se.

Det jeg reagerer på er dels verdien på luftfuktigheten i luften samt at plasten i dag ikke går hele veien frem til grunnmuren. Under plasten er det sand/stein og så vidt jeg har sett et "ok" underlag som plasten ligger på. Har lagt merke til noen steder hvor løv ligger igjen samt noen gamle og uttørkede tynne røtter under plasten (dette skal jeg rydde bort). Det finnes også enkelte edderkoppkokonger enkelte steder.

Firmaet som installerte og fikset krypkjelleren skal komme innom og kontrollere selve avfukteren samt hygrostaten.

Er det alltid riktig å legge plast et stykke opp på grunnmuren? Altså bør jeg komplettere med dette eller bør jeg unngå det med tanke på de gamle bjelkene som tidligere har forårsaket problemer?

Til saken hører det også at tomten ikke er drenert, og sannsynligvis er det ingen fuktsperrer eller lignende på utsiden av grunnmuren. Dessuten er det noen blomsterbed samt gress langs huset. Det finnes en 15 cm platting mellom huset og gresset, men jeg mistenker at det er vanlig jord rundt hele huset.

En annen sak jeg tenker på er om inneluften i huset også kan bidra til den høye verdien. Huset har i dag naturlig ventilasjon og har de siste månedene (august-oktober) også vist høye luftfuktighetsverdier innendørs. Disse mistenker jeg vil synke i takt med at været blir kaldere og at når vi varmer opp innendørs vil sirkulasjonen bli bedre.

Det er en del annet vi ønsker å gjøre med huset, men husets velvære føles samtidig som det viktigste.

Kom gjerne med råd og tips.

• Halvmørk krypkjeller med plastdekke på gulvet, betongvegger med kanaler, og sand/grus under plasten. Overflate liten synlighet grunnet svakt lys.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.