Eier et hus fra 1969 siden 2006.
Jo mer man har blitt kjent med huset, har jeg merket at trappen luter litt rart.
Fram til nå har det vært en masse rabatt (med busker og elendighet) rundt trappen. Så det har vært litt vanskelig å få et inntrykk av hvorfor den luter (som om den har satt seg). Jeg har mistenkt at pilaren i det ene hjørnet har sunket. En løsning på det (som harmoniserer med en innbygging med krypkjeller for varmtvannsbereder) ville være å støpe en plate under trappen med pilarene dubbet og innstøpt. Det burde stoppe synkingen. Firma som har påtatt seg jobben kommer uke 31. Men nå vet jeg ikke hvordan det blir med det.
For å forberede for firmaet så benyttet jeg anledningen til å rydde bort rabatten samt at jeg skulle løfte bort gulvet. Men før jeg begynte med gulvet så ser jeg jo at det er en av bjelkene under som begynner å bøye seg som gjør at trappen luter. (Kan være vanskelig å se på bildene, men jeg synes også at pilaren luter litt i motsatt retning, akkurat som om det vil bøye seg som et kneledd.) For å være ærlig, så synes jeg det ser ut som det er akutt rasrisk!!
Jeg løftet på litt gulvplankene for å komme til litt bedre (men jeg vet ikke om jeg tør å løsne på så mye mer nå).
Hva tror dere forsikringsselskapet sier, er dette noe som kan dekkes av en villaforsikring, dvs FØR en "skikkelig" skade oppstår?
Ser man på selve konstruksjonen ser man at det bare er noen spiker som er stivet mellom bjelkene. (Juks vil jeg si, men jeg er bare en hobby-snekker).
Alle tips på hva jeg kan gjøre med saken både akutt og på lang sikt mottas hjertelig!
Mvh
Fredrik
Dine sokler ser ut til å være støpt i gamle ventilasjonsrør av eternitt. Pass på at firmaet ikke tar ublu betalt for å håndtere disse. Bedre å gjøre det selv i så fall.
Hvorfor ikke bare:
1. Avbestill håndverkerne.
2. Løft litt på hvileplanet slik at bjelken avlastes (jekk eller sterke kompiser)
3. Rett opp bjelken som kalver.
4. Ta en 45x45 lekt og skru fast i "hjørnet" slik at bjelkens posisjon fikses i gulvlekten. Gjør dette på flere lekter.
5. Løft hele hvileplanet slik at det er i vater.
6. Legg passende antall biter av bord på sokkelen og slipp ned bjelken.
Akkurat nå er jeg litt i sjokk!
Men med din beskrivelse høres det jo ut som om det går an å utbedre i alle fall!
Takk skal du ha!
Nå kan jeg nok sove i alle fall!
Mvh
Fredrik
Det var ikke pent, men det ser ut til å være litt for små og lette ting til å forårsake en katastrofal kollaps. Du kan skaffe en regel som du midlertidig fester på innsiden av den eksisterende regelen som ligger på plintene. Deretter stiver du opp under med plankebiter på noen steder. Ta en vanlig pelardomkraft og løft forsiktig ett sted om gangen. Etter hvert som du løfter, legger du inn plankebiter under den provisoriske bæringen til du har alt i vater. Se hvor det beveger seg i taket mens du løfter slik at det ikke begynner å glippe for mye noen steder. Når alt er i vater, er det på tide å vurdere om den eksisterende bæringen skal byttes ut eller bare rettes opp og festes bedre enn den er nå.
Inget å ligge søvnløs for det der ikke! Sov på saken så får du nok rätsida på det der i morgen om du vil!
Bra uttrykt!
Akkurat hva Fredan44 trenger
Jeg kunne tenke meg å i tillegg lime + skru en 45x45 regel vertikalt i den kalvende bjelken,
og så bore og plugge/skru inn i plinten og feste denne hjelpregelen for å holde orden på farstuens gulvregel.
Det der trenger du jo ingen håndverker til! Følg MathiasS tips bare og hold dessuten øye med taket som Avemo skriver så fikser du det der med en jekk, en skrutrekker, noen planker, litt 45x45 og en neve passe lange skruer.
Om sokkelen heller eller er løs kan du jo feste den mot veggen og/eller de andre soklene når du har rettet opp alt sammen.
Det der fikser du lett selv.
Om du er usikker, konsulter noen som er kunnige, men i min verden er det der lett og billig å fikse selv.
Jekker eller brekkstang kommer du til å få hjelp av.
Kanskje rette noen fundament, det kan være nødvendig med nye fundament, men å legge i mellom noen masonittbiter hvert fjerde år ville jeg gjort om det fortsetter å synke.
IKKE GLEM Å SJEKKE FESTINGEN INNMOT HUSKROPPEN!
Har det vært jukset på denne måten kan det ha vært jukset der også, ikke gøy om det løsner mot veggen.
Nå skal jeg ikke gjøre deg urolig, inspiser festingen og forsterk eventuelt med vinkelbeslag eller annet beslag beregnet for formålet.
Hei!
Takk for alle svar og hjelp!
Arbeidet ble ferdig for ca en måned siden.
Nå føles det som om jeg kan slappe av.
Nå står forstukvisten på den nye platen.
Senere skal jeg mur opp rundt og veksle av så en står på muren.
Mvh
Fredrik
Ser fint ut synes jeg. Bra med litt ekstra lagring under trappen også. Ser ut som et bra sted å lagre plankebiter, gamle bøtter, trillebårer, barnas vinterleker og litt annet rot.
Hei!
Nei, det ligger ikke papp mellom platen og stolpene, noe det burde.
Men tanken er altså at rommet under forstuen skal mures inn, stolpene tas bort og forstuen avveksles til muren. Forstuen bygges deretter inn. Håper å bli ferdig med dette innen ett år.
Mvh
Fredrik