Har gjennom f.eks. Moelvens beregningsprogram for limtrebjelke `ganske bra hjelp til å gjøre lastberegninger og dimensjonere bjelke for en planlagt uteromskonstruksjon. MEN hva er akseptabel nedbøyning ved et innglasset uterom egentlig. 0 mm er jo utelukket. Fremgår dette av glasspartiets installasjonsbeskrivelse, eller hvor skal jeg lete etter informasjonen?

Ifølge mitt beregningsresultat med snølast 3,0 kan jeg velge å akseptere alt mellom 1 og 18 mm nedbøyning. 18 mm høres jo vanvittig ut, men 1 mm ville på den annen side kreve 115x630 mm bjelke, og det synes både lommeboken og designansvarlig er :thumbdown:

Where to look?

Ved dimensjonering av bjelkelag og andre bygningsdeler er tommelfingerregelen at maks godkjente nedbøyning er spennvidden/400.

• Liker
cust3000
  • Laddar…
Takk for svar!

Det ville bli 10 mm i mitt tilfelle, men det burde kanskje være forskjell mellom et gulvbjelkelag og bærelinjen over et uteromsparti?

Jeg har i noen andre suspekte dokumenter på internett klart å lese at 10 mm er maks ved innglassing av balkonger. Spørsmålet er vel hvor mye plass det er i profilene i innglassingssystemene? For hvis det blir stivt, så blir det enten umulig å åpne/stenge eller ødelagte ruter med en gang.

Du har ikke rom for å legge en bjelke for taket og så ha en tynnere regel som holder selve glasspartiet? På den måten kan man jo eventuelt la det hele bevege seg litt uten problem.

God kveld!

Det er selvsagt en tanke, men det er litt mangel på plass. Men på den annen side, kanskje det går opp i opp, å akseptere litt større nedbøyning og dermed velge en mindre limtrebjelke. Skal regne litt på det...

Mange leverandører av uterom regner med en bøyning på maks 2-5mm.

Kanskje de mener at limtrebalken skal ha en negativ nedbøyning (koppet 3 mm oppover i stedet) før den belastes, slik at den blir i prinsippet rett etter belastning.

Drosen skrev:
Kanskje de mener at limtrebjelken skal ha en negativ nedbøyning (buet 3 mm oppover istedenfor) før den belastes, slik at den blir i prinsippet rett etter belastning.
Så er det sikkert. Pleier å kalles overhøyde.

Nå fikk jeg svar fra Skånska byggvarors kundeservice og de hadde en 8 mm grense.

anaitis skrev:
Så er det sikkert. Pleier å kalles overhøyde.
Hvordan oppnår en hobbybygger dette da rent praktisk?

norrbottenstorpet skrev:
Hvordan oppnår en hobbybygger dette da rent praktisk?
Hobbybyggeren gjør som andre byggere og bestiller bjelken med ønsket overhøyde fra limtretillverkeren. :cool:
http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=23

Har ennå ikke bestilt noen bjelker og har heller ikke fått byggetillatelsen. Kan lettbjelker (type masonitebjelker) være et alternativ i uteromsmiljø (om vinteren ikke oppvarmet)? Slike bjelker har jo en betydelig mindre egenvekt, hvilket burde være positivt for det totale lastfallet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.