Bygget et KL-trehus (synlige KL-tre innervegger) og har nå bodd i det i litt over et år. Valgte kantlimt KL-tre for å minimere/unngå sprekker. Ved innflytting var det fantastisk fint!
MEN den store skuffelsen er alle sprekkene i innerveggene, ujevn overflate, luftlekkasje og uttørkede skjøter, mm som har oppstått det siste året. Og som bare fortsetter å oppstå.
Byggerne la veldig mye tid og energi på en pen overflatefinish, ett år senere er det borte. Føles som hele huset tørker fra hverandre og blir ødelagt. Har det ikke spesielt tørt, ligger innenfor det normale området i RF ifølge Boverket: som lavest ca 25% om vinteren og 50-60% om høsten.
Byggerne har vært her flere ganger og tettet rundt alle vinduer siden det blåste rett inn (KL har krympet) og fuget skjøter ellers. Den høvlede og slipte overflaten er nå ujevn og tørr. De hvitlakkede veggene begynner allerede å skifte til gult (uttørket?). På mønet er det 5-6 mm stor sprekk som fluer bygger reir i. Mengder av STORE sprekker på 1-2 mm, både i de limte treskjøtene og i selve plankene. Legger ved noen bilder, men vanskelig å ta foto av dette.
Noen som har erfaring med noe lignende?
Er dette normalt for KL-tre (som byggherren sier)??
Man får tenke på at KL er utviklet for industriell stommbygging i tre og ikke direkte for å være et overflatesjikt. Oftest kles det inn i brannsikrigips.
Wwitten skrev:
Man får tenke på at KL er utviklet for industriell stommbygging i tre og ikke direkte for å være et overflatesjikt. Oftest kles det inn i brannsikrigips.
Det finnes ulike kvalitetsnormer, en for stammer og en for synlig. Den synlige har betydelig høyere kvalitetskrav og er også mer uttørket.
Ser ikke morsomt ut! Hvilken leverandør brukte du? Ser på KL + Isotimber men finner veldig lite info?
Sant at det ikke finnes noen info noe sted om dette problemet. Derfor blir jeg mistenksom at akkurat mitt KL-tre har blitt levert- eller håndtert feil. Derav mitt spørsmål om flere har opplevd dette. Men hittil ingen svar....
Leverandør er Stora Enso som hevder at dette er fullt normalt. Jeg er skeptisk.
Alle KL-hus jeg har sett får store sprekker når de tørker, og de som bor i dem snakker om at det høres ut som pistolskudd når spenningene slipper, men at det går over etter en stund.
Noen ganger sprekker det "pent" med små sprekker jevnt fordelt, men like ofte blir det få store og stygge. Var på et sted der det ble bygget 6-7 hus, og da hadde vi gjetteleker om hvor mange år det ville ta før alle var gipset
Sant at det ikke finnes noen info noe sted om dette problemet. Derfor blir jeg mistenksom at akkurat mitt KL-tre har blitt levert- eller håndtert feil. Derav mitt spørsmål om flere har opplevd dette. Men hittil ingen svar....
Leverandør er Stora Enso som hevder at dette er fullt normalt. Jeg er skeptisk.
Grunnen til at man ikke ser det så ofte tror jeg er at det kles inn i gips som sagt.
Vi har KL og Isotimber-stamme. Dog er alle vegger gipset.
Bruker man ikke kjøre med Bjørkplyfa på veggene om man vil ha fin og holdbar innside av tre? KL føles litt råspont for meg, og det ville jeg ikke satt som overflate innvendig i huset.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.