Bestilte en garderobedør fra overnevnte selskap og betalte med kort og satte meg ned og ventet, alt var fryd og gammen. Etter ca. en uke ringte nærmeste DHL-selskap og lurte på om jeg var hjemme følgende mandag mellom 13.00-15.00? Sagt og gjort, jeg var hjemme og ventet, ingen levering den dagen og heller ikke dagen etter. Da ringte jeg Skånska Byggvaror, og de lovte å undersøke og ringe tilbake, ingen samtale tilbake den dagen, og neste dag ringte jeg igjen kl. 09.00 og møtte samme beskjed "vi undersøker og ringer tilbake". Da jeg forsto at de ikke tenkte å ringe tilbake, ringte jeg opp igjen og ba om å få fakturanummeret, deretter ringte jeg DHL og sjekket. De kunne ikke forstå hvorfor pakken ikke var levert og lovte at den skulle komme på ettermiddagen. Og tro det eller ei, der var leveringen, men sjåføren sa at det bare var 2 kolli og det skulle være 3 stk. Leveransen bestod av 1 stk skinne, 1 stk dør og 1 stk sølvspeil. Skinnene var litt skjeve og døren hadde et stort fotavtrykk midt på og speilet manglet. (Sjåføren trodde også som jeg at det antagelig var knust.) Jeg spurte hva jeg burde gjøre nå, men sjåføren hadde ingen anelse om hvor speilet var eller hvordan jeg skulle få det tilbake. På dette tidspunktet hadde jeg fått nok av Skånska Byggvaror og deres leverandører, hvorpå jeg ringte opp og sa at jeg ikke var interessert i å være kunde hos dem lenger. Det eneste de sa var at vi leverer ikke dører med fotavtrykk på (det håper jeg da!). Men ikke en unnskyldning eller forklaring, det eneste var "Du må selv ringe DHL og bestille returfrakten"! Er dette vanlig? Jeg vet at skurken i dette dramaet sannsynligvis er DHL, men er man ikke som selskap også ansvarlig for at sine frakter ut til kunde skjer på en god måte og kanskje også få fornøyde kunder? Nei, jeg synes det var dårlig håndtert av Skånska Byggvaror, og jeg kommer aldri til å handle mer fra dem.

Synes det virker som det er DHL du burde være sur på.
Om varen er skadet ved levering, skal du ikke ta imot den.
Det er DHL sin sak å løse om de har skadet varen.
Bestilte for en stund siden en vask fra et annet selskap.
1. og 2. leveransen vi fikk, var transportska­dede av DHL.
3. vasken var feilfri.
Føles ikke som man kan laste selskapet for transport­selskapets mangler.

I dette tilfellet høres det ut som om det er DHL som har rotet det til.

Vi har nettopp renovert badet og bestilte en dusjdør via et selskap i Danmark. Denne ble også levert med DHL. Da sjåføren kom, hadde han med seg en tidligere kartong som lå på en pall.

Kartongen hadde altså gått i stykker, og alle delene lå oppå. Dørene hadde også blitt transportert liggende, noe det tydelig sto på kartongen at de måtte transporteres stående.

Men sjåføren tok selv opp at det var deres feil og deres ansvar hvis noe var ødelagt eller manglet. Vi gikk sammen gjennom innholdsfortegnelsen i instruksjonsboken til dørene og konkluderte med at alle delene var med. Vi inspiserte også at dørene var feilfrie.

Deretter informerte han om at jeg kunne nekte å ta imot varene og reklamere til DHL siden emballasjen var skadet. Men siden alt var med og helt, skrev jeg på fraktseddelen uansett.

Sjåføren noterte likevel på følgeseddelen at emballasjen var skadet i tilfelle vi skulle oppdage noen feil når vi så skulle montere dørene. Han skrev under med navnet sitt og ga oss en kopi.

Jeg syntes det var seriøst gjennomført av sjåføren, men jeg antar at det kan variere svært mellom forskjellige sjåfører.

jag Skånska byggvaror!
Hvem har bestemt at DHL skal levere tingene dine? Skånska byggvaror
Hvem betaler frakten til DHL? Skånska byggvaror.
Hvor har du bestilt tingene dine? Hvem er leverandøren din? Skånska byggvaror.
Ovennevnte setninger er argumenter når Skånska byggvaror prøver å sende deg til DHL.
I tillegg har DHL ofte ifølge standardavtalene flere måneder på seg til å få frem tingene som mangler, og det er ytterligere en grunn til å jage Skånska byggvaror. Mellom deg og Skånska byggvaror gjelder forbrukerkjøpsloven. Mellom Skånska byggvaror og DHL gjelder en helt annen avtale som ikke er like gunstig som forbrukerkjøpsloven.

Jeg synes at som bedrift har man et visst ansvar overfor sine kunder når det gjelder transport av produktene man selger. Er helt klar over at det meste av feilen her ligger hos DHL men av den grunn er ikke Skånska byggvaror uten skyld, som Styrman sa det er de som har inngått transportavtalen med DHL og da er de også forpliktet til å sørge for at deres avtale følges. Hvordan skal vi som forbrukere kunne handle av byggefirmaer på nettet om det ikke finnes klare og enkle regler som raskt forteller hvordan ting skal løses.

Du har inngått en avtale med skånska byggvaror. At de senere velger å bruke DHL er deres sak. Det skal ikke påvirke kunden.

Takk mats_o, akkurat slik ser jeg det også.
Det føles ikke bra om nettbutikker lokker med lave priser, og så når vi bestiller,
så skal vi bli rammet av dårlige fraktselskaper med påfølgende krangel om hvem sin feil det er.
Nei, jeg kommer til å handle lokalt heretter, det er ikke verdt den lille forskjellen i penger om man rammes av slikt. Synd for Skånska b, hadde tenkt å bytte vinduer og dører og renovere uterommet i sommer, men kommer til å velge en annen leverandør.
that´s life.

Ha en fin og konstruktiv sommer alle sammen!

Kjøpte skyvedørsgarderober for 2-3 år siden av SKBV. Da DHL dukket opp var det selvsagt skadede kartonger. Reklamerte til sjåføren som meddelte at jeg skulle ta det med SKBV. Ringte til SKBV og de henviste til DHL..... etter en lang telefonsamtale med SKBV i ubehagelig tone og en påfølgende e-post til SKBV så fikk jeg byttet en dør og noen alu-skinner. Deretter ville SKBV gi meg 15% rabatt på neste kjøp fra dem, jeg forklarte da at det aldri vil bli et neste kjøp av meg fra dem og fikk da tilsvarende penger tilbake på garderoben! Nå er jo dette et par år siden men de virker jo ikke å ha forbedret sin holdning!

Jadu hate. Du har nok akkurat innsett at billigst ikke alltid er best. Selvfølgelig har SBV et helhetsansvar overfor deg som kunde, akkurat som du skriver. Men hvis de skulle ha en administrasjon for å håndtere transportskader som en underleverandør har forårsaket, ville de ikke vært like billige lenger. Hele ideen er jo at kunden gjør jobben selv - og sparer penger på det. Samtidig synes jeg at behandlingen fra SBV var litt dårlig som du skrev.

Ville bare i alt negativt fortelle at mitt hittil eneste kjøp via SKBV gikk perfekt til tross for en reklamasjon om skadet gods. Jeg kjøpte to skyvedører og da sjåføren skulle losse av så klarte han å miste den ene dørpakken. Følgen ble et lite hakk i aluminiumslisten på døren som uansett ikke vil bli synlig. Han gjorde en notering om dette på følgeseddelen og ga meg et nummer å ringe for reklamasjon. Jeg fikk tilbake 400 kr direkte fra SKBV (eller en ny dør om jeg ville) uten noen som helst problemer fra en veldig hyggelig fyr i andre enden av røret.

Som sagt, alle har ulike meninger avhengig av hvilken behandling man har fått, noe som jo er forståelig.

Vet man hvordan gods håndteres på terminaler og ved lastning/lossing så gruer man seg ganske mye for å bestille gods som skal fraktes...Handler alt om mulig på plass, så man kan kontrollere alt...

//Calle (sjåfør)

Har sendt utrolig mye sensitive ting både med fly og bilfrakt. Det finnes i prinsippet bare én metode som fungerer:

Pakk tingene i en solid trekasse, plasser denne kassen i en større trekasse og pakk med minst 1 dm støtdempende materiale rundt om. Helst plasseres hele opplegget på en pall, da unngår man å få pallgaffler rett gjennom kassen.

Mindre ting pakkes på samme måte, bytt trekassene med doble kartonger.

Blir ting ødelagt er det vanligvis speditøren som er ansvarlig, men les det med liten skrift i vilkårene FØR dere bestiller. Noen selskaper sender uforsikret, dårlig pakket OG på din risiko.

Det viktigste rådet når dere mottar ting med skadet emballasje: Fotografér alt med en gang, emballasje, varen, skadene, og reklamer til speditøren umiddelbart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.