Jeg står akkurat i ferd med å kjøpe typ våtromsplater.
Har sett advarselen også i andre artikler, men det skrives ikke ut under hvilke handelsnavn som platene har blitt solgt under i Sverige.

Hvorfor skrives ikke dette ut i klartekst :mad:

Noen her på BH som kan fortelle hvilke plater og handelsnavn som skal boikottes??

Hvor skal du bruke våtromsplater? I dag finnes det ingen krav fra verken BKR eller GVK på våtromsplater i baderom

Ta vanlig gips og ta så inn en gulvlegger godkjent for våtrom som legger plastmatte, det finnes spesiell plastmatte for å legge fliser på. Godkjent og utprøvd i motsetning til de nye systemene med rullet tettesjikt og folie.

nino skrev:
Hvor skal du bruke våtromsplatene? I dag finnes det ingen krav fra verken BKR eller GVK på våtromsplater i baderom
For min del skal jeg montere platene på kjeller (-ytter) vegger for å skjule kalkede vegger samt for å til en viss grad få lydisolering samt en god overflate for å sparkle og male. De skal således ikke monteres i våtrom. Men på grunn av kjeller, vil jeg ikke montere papirgipsplater.

da er det nok helt riktig å velge en våtromsplate, eller en plate fra f.eks. LUXelement eller lignende plater

Noen som har kunnskap om hvilken plate som er best når man også vil lydisolere så mye som mulig?

Mistenker at LUXelement platene på grunn av sin lave vekt ikke er det aller beste når det gjelder lyd?

Nei der har du et poeng tror jeg, Farmacell fibergips gjerne 18mm da tror jeg du får bra lydisolering.
Skal du lage et rammeverk utenfor veggen eller har du tenkt å lime/skru fast platene?

nino skrev:
Nei der har du et poeng tror jeg, Farmacell fibergips gjerne 18mm, da tror jeg du får bra lydisolering.
Skal du lage en ramme utenfor veggen eller har du tenkt å lime/skru fast platene?
Mistenker at metallstendere som bygger kanskje 20 mm er bedre enn å skru rett på.

Avstanden i seg selv blir lyddempende.

Er ikke helt enig med meg selv om dette luftrommet skal fylles med type glassullisolasjon. Det hadde vært bra for lydisoleringen men kanskje ikke fullt så bra da det er en kjelleryttervegg?

Hva mener dere andre?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.