376.597 lest ·
138 svar
377k lest
138 svar
Å støpe en benkeplate i betong - bilder, spørsmål..
Hehe, det var jo en idé. Men jeg synes at flislagte benkeplater er forferdelig stygge 
Jeg snakket med utleiehuset uansett og betongsliperen ser ut til å være det rette verktøyet. En diamantskive som sliper/polerer. Blir til å leie en sånn og se hvordan det går.
Jeg snakket med utleiehuset uansett og betongsliperen ser ut til å være det rette verktøyet. En diamantskive som sliper/polerer. Blir til å leie en sånn og se hvordan det går.
Og hvor kan jeg kjøpe disse papirene? Har lett litt på bauhaus, silvan, classe, biltema...
Her er en tråd om diamantsliping og overflatebehandling av betonggulv. Kanskje interessant for deg Gunne:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28889/9
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28889/9
Det her:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...ision=zub&language=sv-SE&ccat_id=8063
vil jeg få tak i men det ser ikke ut til å finne noe sted. Har sjekket kanskje 7 steder. Men jeg skal ringe videre...
Edit: Har snakket med Bosch og de har papiret på lager, men ingen forhandler har tatt det inn de siste månedene. Og minste antall å ta inn er fem pakker så det blir jo dritdyrt hvis man skal bestille... Må jakte videre etter noe annet merke.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...ision=zub&language=sv-SE&ccat_id=8063
vil jeg få tak i men det ser ikke ut til å finne noe sted. Har sjekket kanskje 7 steder. Men jeg skal ringe videre...
Edit: Har snakket med Bosch og de har papiret på lager, men ingen forhandler har tatt det inn de siste månedene. Og minste antall å ta inn er fem pakker så det blir jo dritdyrt hvis man skal bestille... Må jakte videre etter noe annet merke.
Jeg leide en betongsliper hos utleiehuset på Lidingövägen. Fungerte kjempebra! Dessverre gikk batteriene i kameraet tomme, så det blir ingen bilde.
En ulempe med slipingen var at det kom frem enda flere porer. Jeg vurderer om man kan behandle platen med noe voks i stedet for olje for å liksom fylle ut hullene. I så fall noe ganske hard voks antar jeg.
Noen som har et tips? Ellers blir det parafin- eller linolje som folk har foreslått.
En ulempe med slipingen var at det kom frem enda flere porer. Jeg vurderer om man kan behandle platen med noe voks i stedet for olje for å liksom fylle ut hullene. I så fall noe ganske hard voks antar jeg.
Noen som har et tips? Ellers blir det parafin- eller linolje som folk har foreslått.
Jeg søkte på benkeplate og betong her om dagen og fant en side av noen som lager på bestilling. Der mener jeg det sto hvilken type olje man skal bruke. Når det gjelder fyllingsmasse til lufthullene, sjekk på finjabetongs hjemmeside på pdf-en med støpetips. Der sto det om noen reparasjonssement. Hvordan laget du hullet for vasken? Jeg forsto ikke helt hvordan du fikk til rundingen så fint.
Kopiert fra Finja betongs hjemmeside http://www.finjabetong.se/aktuell/allmant/tips.htm
"OBS! En olje å behandle og vedlikeholde benkeplaten med er for eksempel Liberon - Finishing oil."
"OBS! En olje å behandle og vedlikeholde benkeplaten med er for eksempel Liberon - Finishing oil."
Porlegging
ta samme betong som du støpte med, men spre den ut tørr på platen og masser den tørre betongen inn i porene til de er fylt, og dusj deretter over med vann. Slip deretter lett for hånd med et 80 våtpapir. Da blir det nok bra.
Håndslipere som man leier, har ofte svært høye turtall og fungerer bra ved fjerning, men ikke polering. Polerduker er tilgjengelige hos FLEX og 3M bl.a.
Jeg ville behandlet med bivoks.... eller linolje, hvorfor ikke teste på en prøvebit.
ta samme betong som du støpte med, men spre den ut tørr på platen og masser den tørre betongen inn i porene til de er fylt, og dusj deretter over med vann. Slip deretter lett for hånd med et 80 våtpapir. Da blir det nok bra.
Håndslipere som man leier, har ofte svært høye turtall og fungerer bra ved fjerning, men ikke polering. Polerduker er tilgjengelige hos FLEX og 3M bl.a.
Jeg ville behandlet med bivoks.... eller linolje, hvorfor ikke teste på en prøvebit.
Jeg har hittil testet med parafinolje på en prøv årebit, men jeg tenkte nok å teste de andre variantene også før jeg bestemmer meg. Har litt mye annet å gjøre nå men om ca 2 uker burde jeg være klar med platen så jeg kan vise resultatet...
Jeg holder akkurat nå på å flytte inn i det nye kjøkkenet, så hele benken er full av ting.
På grunn av at jeg måtte slipe platen, ble resultatet ikke som jeg hadde tenkt, men det ble fint likevel! Jeg behandlet med grönlandsvalla (bivoks+paraffin) og det ble bra. Men man bør nok ikke påføre det med strykejern slik jeg gjorde, da det svertet og farget platen litt brun. Varmluftspistol er nok bedre...
Legger ut noen bilder når kjøkkenflyttingen er over.
På grunn av at jeg måtte slipe platen, ble resultatet ikke som jeg hadde tenkt, men det ble fint likevel! Jeg behandlet med grönlandsvalla (bivoks+paraffin) og det ble bra. Men man bør nok ikke påføre det med strykejern slik jeg gjorde, da det svertet og farget platen litt brun. Varmluftspistol er nok bedre...
Legger ut noen bilder når kjøkkenflyttingen er over.
et sent tips fra meg er at: Male med vanlig epoksymaling + at du legger i flak i det, da forsvinner alle eventuelle fargevariasjoner i underlaget og du kan jo om du vil sparkle med type flytsparkel om du ønsker det....