Jörgen Ö skrev:
Angående fugemasse mot tapet, så har du et dilemma i og med at du må gjøre tingene i feil rekkefølge. Å fuge mot en tapet er vanskelig om man ikke er vant, hvor vanskelig avhenger litt av tapet og fugemasse. En latexfuge er jo det vanligste, men den gjør man jo før maling/tapetsering, den er ikke laget for å være et ferdig overflateprodukt. En annen type er byggfug eller silikon i ønsket farge, men råder deg til å øve før du begynner på steder som ikke er synlige. Du har bare en sjanse på deg. Ha en blomstersprøyte med vann og en liten skvett såpe som du sprayer forsiktig mot fugen, og dra av med finger eller fugestikke. Det beste er om du har en tapet som du kan maske først, der maskeringsteipen ikke fester for hardt på tapetet.
Ja, Latex har jeg merket at det ofte ikke blir veldig pent om man ikke maler over det, spesielt om man ikke lykkes med den jevne fine overflaten.

Tec7 føles like vanskelig som silikon, fordelen med Tec7 er derimot at det limer og at det går å male over.

Tapetet er en dyrere variant fra Cole & Son, har klart å få litt Tec7 på den allerede men det gikk å dra bort ganske enkelt med de fugeskraper (gummi) som jeg har. Men kjører man det på hele kjøkkenet kan man være sikker på at det kommer bli dårlig på et par steder.

Jeg har en Ryobi som fungerer ok. Blir knapt noen merker, men den er tung. Liker den likevel for den er perfekt å "bare" dra frem og banke i vei. Se dog prisen du oppga, det er uten batteri, men du har kanskje andre maskiner fra Ryobi?

Å jobbe i hus som ikke er rettvinklet på noen måte har jeg erfaring med nå med størstedelen av renoveringen bak meg. Skal prøve å fikse et bilde når jeg kommer hjem, men å FORKROPPE lister er ikke særlig vanskelig, og dessuten så hvis de beveger seg litt blir det ingen åpning rett inn, men den første listen som er kappet rett skjuler mye. Se linken, den er veldig talende.

FreQa skrev:
Jeg har en Ryobi som funker ok. Det blir knapt noen merker, men den er ganske tung. Liker den likevel fordi den er perfekt å "bare" dra frem og banke på. Se dog prisen du nevnte, det er uten batteri, men du har kanskje andre maskiner fra Ryobi?

Å arbeide i hus som ikke er rettvinklet på noen som helst måte har jeg nå erfaring med etter at mesteparten av renoveringen er bak meg. Skal prøve å fikse et bilde når jeg kommer hjem, men å FØRKROPPE lister er ikke særlig vanskelig, og i tillegg, om de beveger seg litt, blir det ingen sprekker rett inn, siden den første listen som er skåret rett dekker mye. Se link, den er veldig talende.
Aha, synes dog ikke det ser så pent ut i hjørnet dessverre, derimot er det riktig pent når gulvlisten går litt ut på karmen!

M
Uansett hvordan du velger å gjøre med hammer, så handler det bare om presisjon, enten du bruker dor eller ikke. Det blir stygge merker også av den om man bommer.

Men ikke slå for hardt, det er nok det mange gjør feil når de ved et uhell lager merker i listene. Den siste biten bankes veldig forsiktig.

Dykkertpistol synes jeg, som tidligere nevnt, driver inn dykkerten for dypt.

snowjim skrev:
Aha, synes dog ikke det ser så pent ut i hjørnet dessverre, derimot er det virkelig pent når gulvlisten går litt ut på karmen!
Kan du vise bilde?

FreQa skrev:
Kan du vise bilde?
Klart2.jpg

I hjørnet hadde det sett klart penest ut med gjæret snitt, men jeg forstår at det er en personlig mening. Kan tenke meg at gjæring av disse listene i hjørner kan være riktig slitsomt, spesielt om huset er veldig skjevt.

• Liker
  • Wow
Harrison og 1 annen
  • Laddar…
snowjim skrev:
[bild]

I hjørnet hadde det sett klart penest ut med gjæret snitt men jeg forstår at det er en personlig mening. Kan tenke meg at gjæring av disse listene i hjørner kan være ganske slitsomt, særlig hvis huset er veldig skjevt.
Man kan gjære men da er et tips å la høyre list sin øvre del fortsette over venstre list. På den venstre listen skjærer man bort øvre hjørnet. Ellers fungerer kanskje den her http://www.carpentry-tips-and-tricks.com/scribe-skirting-board.html

Ellers pleier man jo la profilerte sokler og fôr møtes i en fôrsokkel/skurkloss for å unngå rare tilslutninger.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Den drivdornssats (?) du har ser ut til å være for grovere ting enn lister/listdykkert.

Det er svært viktig at spikdrivdornen (forsenker) er av god kvalitet og ikke slitt. Ellers skjer det nettopp at drivdornen glir av spikeren og lager merker i listen.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Innvendig hjørne med trepanel og montert gulvlist, viser enkel installasjon i skrått hjørne.
En forkroppning av en enkelt faset gulvliste. Fordel med forkroppning er at den er enkel å koble i innerhjørner, selv om det heller i alle retninger. Sett opp den rette enden, mål med smygvinkel og kapp den skrå. Klart!

• Liker
Klicka og 1 annen
  • Laddar…
Hei,

Har nå satt noen fôr og lister og har dessverre fått små glipper som ser ut slik:

iUgkZUJ.jpg
bq55cNV.jpg
Her kunne man tenkt seg å flytte ned listen litt, men nå som den sitter, er det ikke så gøy å få den av og så sette den på igjen.

Er det Tec7 som gjelder her? Eller skal man bruke vanlig sparkel eller latexfog? Har fått for meg at Tec7 holder mye bedre sammen og er mer elastisk, noe som gjør risikoen for sprekker senere minimal. Så godt som all latexfog jeg har satt hittil har sprukket, og sparkel har en tendens til å synke sammen en del, hvilket krever mer jobb.

snowjim skrev:
Hei,

Har nå satt noen lister og har dessverre fått små gliper som ser ut slik:

[bild]
[bild]
Her kunne man ha tenkt seg å flytte ned listen litt, men nå som den sitter er det ikke så gøy å få den bort og så sette den på igjen.

Er det Tec7 som gjelder her? Eller skal man bruke vanlig sparkel eller latexfug? Har fått for meg at Tec7 holder sammen mye bedre og er mer elastisk, noe som gjør at risikoen for sprekker senere blir minimal. Så godt som all latexfug jeg har brukt hittil har sprukket, og sparkel har en tendens til å synke sammen en del, noe som krever mer jobb.
Det er nettopp det der man slipper med forkrøpning, og man måler vinkler med smygvinkel. Trolig er ikke ditt innerhjørne rettvinklig, kanskje ikke heller loddrett.

Fôret er for kort. Har selv gjort feilen. Nok fungerer Tec7.

Når det gjelder dykkerten, burde du ikke skyte så hardt. Endre dybdenivået på spikeren.

Sist redigert:
FreQa skrev:
Det er akkurat det der man slipper med for kledning og man måler vinkler med smygvinkel. Trolig er ikke ditt innerhjørne rettvinklet, kanskje ikke heller loddrett.

Fôret er for kort. Har selv gjort feilen. Nok funker Tec7.

Når det gjelder dykkerten så burde du ikke skyte så hardt. Endre dybdenivået på picken.
Nei, hjørnet er alt annet enn rett, prøvde først å kompensere det på saga, men det ble ikke mye bedre så det endte med 45 graders saging.

Ja, jeg vil gjerne ikke ta av fôret igjen, risikoen er stor for at noe blir lidende. For øvrig, hvordan ser man på lister? Skal det alltid være skjøter eller er det okei å fuge over dem helt?

Ja, hardheten på pistolen er ikke enkel, ulike materialer gir ulikt mye motstand, i de fleste tilfeller så havner spikeren på riktig nivå. I noen tilfeller går ikke spikeren helt inn, i andre så går de litt vel dypt.

Jeg kan tenke meg at det er bra om spikeren ligger litt under overflaten om man deretter sparkler og maler over det. Sitter det langs med overflaten så kan det holde å male, men man vil alltid se det trolig.

snowjim skrev:
Nei, hjørnet er alt annet enn rett, prøvde først å kompensere det på sagen, men det ble ikke mye bedre, så det endte med 45 graders saging.

Ja, jeg vil gjerne ikke ta av listverket igjen, risikoen er stor for at noe blir skadet. For øvrig, hvordan ser man på lister? Skal det alltid være skjøter, eller er det ok å fuge over dem helt?

Ja, hardheten på pistolen er ikke enkel, ulike materialer gir ulik motstand, i de fleste tilfeller havner spikeren på riktig nivå. I noen tilfeller går ikke spikeren inn helt, i andre går de litt for dypt.

Jeg kan tenke meg at det er bra hvis spikeren ligger litt under overflaten hvis man så sparkler og maler over det. Sitter den langs med overflaten, kan det holde med å male, men man kommer alltid til å se det sannsynligvis.
Vil man, finnes det lisser laget for å overføre halve vinkelen til kapp- og gjærsager. Ellers er jeg tilbake i mine spor: forklede hjørner. Den kan skjule mye i alle retninger.

Ser og ser. Bra gjort skjøter trenger ingen fuging. Det er dit vi alle sikter! ;) Er alt tilpasset kan man sette en plugg eller domino så holder det bedre sammen. Jeg så at du hadde siktet på å få listverket parallelt med karmen. Er ikke den 100 % loddrett og vannrett har man noen mm å korrigere på.

Øv på. Jeg panget litt i går igjen og fortsatt like gøy! :D Lurte forleden dag på hvorfor lampen begynte å blinke. Er den ødelagt tenkte jeg i all hast og skulle begynne å sverge på den, men å ja, den ville bare gjøre meg oppmerksom på å bytte batteri.

Jeg ser detaljer (jobbskade) men en overmalt dykkert synes knapt.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Ja, forkróppning løser problemet med sokkelen. Når jeg setter fôr pleier jeg å gjøre alt ved siden av som en pakke, ved å sette en domino og lime sammen hjørnene før jeg tar hele pakken og spikrer den opp der den skal være. Dominon så nær innerhjørnet på gjæring som mulig. Selvfølgelig er jeg klar over at det er noe av en overdrivelse. Men bra blir det. For øvrig gjør jeg det samme med vindusforing og vindusbrett, men da med lomme-skruer. Så fôret ifølge ovenstående.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Jeg skal gi et tips som er det absolutt beste for å skjule spikerhull og mindre glipper med.
Først og fremst bør man lime alle gerikter.
Men for å gi den siste touchen på ferdiglakkede lister gnugger man med en hvit voksblyant.
En sånn her...
http://www.lindqvist-msk.se/produkt.php?art=89330
I den andre hånden har man våtservietter/babyservietter og tørker av etter man har vokset glippen eller spikerhullet.
Voilà! Ferdig!

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.