Hei,
Det er nå på tide å sette opp tak- og gulvlister i det renoverte og tapetserte kjøkkenet (ca 20 kvm). Spørsmålet er hvordan man skal gå frem? Skal man leie en dykkpistol? Skal man kjøpe ferdigmalte lister som man limer opp til tross for at vi allerede har tapetsert? Skal man kanskje spikre for hånd? Kanskje man skal sette noe lignende dette i taket: https://www.byggmax.se/inredning/stuckaturer/taklist/taklist-axxent-cx107-vit-p662260
Til saging antar jeg at en manuell sagboks er tilstrekkelig?
Det er nå på tide å sette opp tak- og gulvlister i det renoverte og tapetserte kjøkkenet (ca 20 kvm). Spørsmålet er hvordan man skal gå frem? Skal man leie en dykkpistol? Skal man kjøpe ferdigmalte lister som man limer opp til tross for at vi allerede har tapetsert? Skal man kanskje spikre for hånd? Kanskje man skal sette noe lignende dette i taket: https://www.byggmax.se/inredning/stuckaturer/taklist/taklist-axxent-cx107-vit-p662260
Til saging antar jeg at en manuell sagboks er tilstrekkelig?
1,4 mm spiker og spikre for hånd går bra. Hvis håndlaget med hammeren er litt rustent, øv først litt på prøvestykker. Med siste hammerslag skal spikerhodet ligge akkurat i plan med listoverflaten uten at det blir et hammermerke.
Deretter går man over med litt hvit lakkmaling og en minipensel og dutter på spikerhodene. Dette er jo ikke noe proffene driver med, for det tar alt for lang tid, men riktig gjort blir det mer usynlig enn med spikerpistol.
Det fungerer med manuell sagboks om man er langsom og pirkete nøyaktig, så lenge det bare er 45 og 90-graders vinkler.
Deretter går man over med litt hvit lakkmaling og en minipensel og dutter på spikerhodene. Dette er jo ikke noe proffene driver med, for det tar alt for lang tid, men riktig gjort blir det mer usynlig enn med spikerpistol.
Det fungerer med manuell sagboks om man er langsom og pirkete nøyaktig, så lenge det bare er 45 og 90-graders vinkler.
Prøvde å sette opp en hulkillist i dag, men på en eller annen måte klarte jeg å gjære feil vei til tross for at jeg tenkte gjennom det 2 ganger. Føles mildt sagt uprofesjonelt og klønete, men til slutt fikk jeg opp en riktig gjæret bit.
Det jeg merker er at vegger og tak er alt annet enn rette og de store, lange spikrene jeg fikk med slipper faktisk fra veggen (Tette massive stendere, OSB, Gips) i noen tilfeller? Burde man kanskje skru dem fast?
Jeg trenger noe virkelig holdbart å fuge med. Dessverre har jeg dårlig erfaring med Latex siden de virker som de ikke tåler noen bevegelser i det hele tatt? Så hva skal man fuge med uten å klo andre tapetene?
Det jeg merker er at vegger og tak er alt annet enn rette og de store, lange spikrene jeg fikk med slipper faktisk fra veggen (Tette massive stendere, OSB, Gips) i noen tilfeller? Burde man kanskje skru dem fast?
Jeg trenger noe virkelig holdbart å fuge med. Dessverre har jeg dårlig erfaring med Latex siden de virker som de ikke tåler noen bevegelser i det hele tatt? Så hva skal man fuge med uten å klo andre tapetene?
Hålkälslist profilsager man helst med ujevne vegger, tidligere sa man "skjære sammen", når det gjelder innerhjørner.
Den ene sager man rett og setter inn mot hjørnet.
Den andre sager man 45 grader og deretter profilsager med f.eks. stikksag, dvs. man sager bort det som har 45 graders overflate. Profilen skal da passe mot den listen man satte dit som var rettsaget.
Man velger rett henholdsvis profilsaget plassering ut fra hvordan man ser hjørnet, dvs. synes minst.
Man må prøve noen ganger for å finne teknikk og hvordan man skal sage.
Den andre sager man 45 grader og deretter profilsager med f.eks. stikksag, dvs. man sager bort det som har 45 graders overflate. Profilen skal da passe mot den listen man satte dit som var rettsaget.
Man velger rett henholdsvis profilsaget plassering ut fra hvordan man ser hjørnet, dvs. synes minst.
Man må prøve noen ganger for å finne teknikk og hvordan man skal sage.
Aha? Er hulkillist ekstra vanskelige å få sammen i hjørner? Så hvis jeg sager også den andre biten 45 grader så vil de ikke passe sammen? Trodde ellers at man måtte regne med at de ikke passet helt sammen og da heller bruke litt fugemasse for å kompensere?AndersS skrev:Hulkillist profilerer man helst med ujevne vegger, tidligere sa man "skjære sammen", når det gjelder innerhjørner.
Den andre sager man 45 grader og deretter profilerer med f.eks. stikksag, dvs man sager bort det som har 45 graders overflate. Profilen skal da passe mot den listen man satt dit som var rettskåret.
Man velger rett henholdsvis profilsag plassering ut ifra hvordan man ser hjørnet, dvs syns minst.
Man må prøve noen ganger for finne teknikk og hvordan man skal sage
Om det er mindre enn 90 graders vinkel (dvs huset er skjevt) kan man da ikke bare file listene en anelse med slipemus eller lignende så de blir riktig? Eller må man selge og holde på?
Avhenger av listens form og dens utstikk mot taket, har du større vinkel enn 90 grader så blir det en stor glippe i utkanten mot taket da listen har et utstikk på ca 3 cm (litt avhengig av modell). Det finnes mange måter å løse det på, men lærer man seg å profilsage en av listene i hjørnet, trenger man ikke tenke på vinkel, enten mer eller mindre enn 90 grader i hjørnet så passer det. Og noen ganger kan man høvle eller slipe deler for å få til passformen. Det er en del av finsnekring å lære seg hvordan man kan bearbeide treverk for å få god passform, alternativt så bruker man sparkel/fugemasse for å skjule dårlig passform. Begge fungerer på sitt vis og hovedsaken er at du blir fornøyd.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 317 innlegg
Cellplastlist og dobbelsidig tape 
Det krever litt trening å få til listene pent i gamle hus hvor ingen vinkler er rette. Men det blir virkelig bra når man først lykkes med mye møye og stort besvær. Det er bare å sette i gang, du lærer underveis. Og ja, det er utrolig lett å klare å vende listen feil i gjærkassen, selv om man anstrenger seg for å tenke riktig...
Som alternativ til latexfug kan du bruke vanlig linoljekitt (til vinduer). Det er imidlertid en fordel om du grunner enden først med linoljemaling, alkydoljemaling eller shellakk, slik at ikke oljen i kittet suges ut.
Vi brukte det da vi bygde speilvegger og trengte å pynte på mine amatørmessige sammenføyninger. Det ble bra, og har holdt nå i 5 år uten noen sprekker. (Tildekket med linoljemaling.)
Som alternativ til latexfug kan du bruke vanlig linoljekitt (til vinduer). Det er imidlertid en fordel om du grunner enden først med linoljemaling, alkydoljemaling eller shellakk, slik at ikke oljen i kittet suges ut.
Vi brukte det da vi bygde speilvegger og trengte å pynte på mine amatørmessige sammenføyninger. Det ble bra, og har holdt nå i 5 år uten noen sprekker. (Tildekket med linoljemaling.)
Fikk listene på plass men det skilte seg en god del i hjørnene får man jo si, i enkelte tilfeller opp mot 5 mm. Fylte igjen med hvit Tec7 som jeg håper skal holde sammen uten å danne sprekker.
Håper at det er enklere å få sammen for og gulvlister som er neste steg.
Håper at det er enklere å få sammen for og gulvlister som er neste steg.
Har nå satt en list og må si at det er virkelig ikke lett å slå i de små spikene uten å havne utenfor, jeg klarte å skade listen på 2 steder. Har ikke bestemt meg om jeg skal sparkle eller bare bytte ut listen ennå.
Uansett, hva er mine alternativer? Kunne man ha skrudd lister og gulvlister på plass i stedet? Eller skal man ta og kjøpe en elektrisk spikerpistol? Kan 3000 kr være nok til noe rimelig?
Uansett, hva er mine alternativer? Kunne man ha skrudd lister og gulvlister på plass i stedet? Eller skal man ta og kjøpe en elektrisk spikerpistol? Kan 3000 kr være nok til noe rimelig?
En luftdrevet spikerpistol koster ikke mange 100 men krever riktignok at du har kompressor
De billigste kan lage stygge merker i listen
Synes ikke det pleier å være noen problemer å spikre vanlig, når du har ca 5mm så bruk en spikerdriver
De billigste kan lage stygge merker i listen
Synes ikke det pleier å være noen problemer å spikre vanlig, når du har ca 5mm så bruk en spikerdriver
Medlem
· Blekinge
· 12 302 innlegg
For sparkling i hjørnet pleier jeg å bruke gamle kredittkort. De har akkurat riktig svikt, og hvis man vil, kan man klippe dem til riktig profil.
Angående fuging mot tapet, så har du et dilemma siden du må gjøre tingene i feil rekkefølge. Å fuge mot en tapet er vanskelig hvis man ikke er vant til det, hvor vanskelig avhenger litt av tapetet og fugemassen. En latexfug er jo det vanligste, men den gjør man jo før maling/tapetsering, den er ikke laget for å være et ferdig overflateprodukt. En annen type er jo byggfug eller silikon i ønsket farge, men råder deg til å trene før du begynner på steder som ikke synes. Du har bare én sjanse. Ha en blomstersprøyte med vann og en liten skvett såpe som du sprayer forsiktig mot fugen, deretter dra av med finger eller fugepinner. Det beste er om du har en tapet som du kan maskere først, der maskeringsteipen ikke fester for hardt på tapetet.
Jeg har følgende sett der jeg brukte den nest minste(4x10x175):nino skrev:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-Brytjarn/Dornhuggmejselsats-6-st-2000024015/
En gang bommet jeg på spikeren og laget stygge merker i karmens kant, og et par ganger glapp dornen, og en av disse gangene lagde jeg et ganske stygt hull ved siden av spikeren.
Visse ting kan fikses med sparkel men det betyr også at jeg må male alt noe som ikke var planen akkurat nå.
Når man ser på instruksjoner der de bruker spikerpistol så ser det enkelt og raskt ut.
I mitt tilfelle har jeg en god del lister å sette (renovert hele kjøkkenet) og vi har flere rom som skal ha byttet lister så jeg kan absolutt tenke meg å legge litt penger på noe som både forenkler arbeidet og gjør det penere.
Kompressor har jeg hørt om tidligere, har vært nær å kjøpe en liten en men aldri fått gjort det på grunn av støynivå.
Hva kan prisen bli i dag om man kjøper en bra pistol og en kompressor som ikke har problemer med å drive inn listespiker?
Ellers har jeg sett at det finnes både gassdrevne og elektriske versjoner. Ryobi har jo noen for 2400 kr og en annen for 3400 kr men ingen anelse om de holder mål? Finnes jo en del å kjøpe brukt også men siden jeg aldri har brukt en slik maskin så blir det vanskelig å vite om den fungerer som den skal eller ikke.