Hei!

Jeg har tanker om å mure opp (med tegl helst) en opphøyd plantebenk inne i mitt drivhus. Jeg har aldri murt i mitt liv og lurer på hvor vanskelig det egentlig er? Hva må man tenke på o.s.v?

Håper på raskt svar.

/Diana

Håndverksskolen har en film om nettopp muring, nå tror jeg selvfølgelig det handler om Lecablock og ikke tegl, men det burde vel ikke være så stor forskjell.

Sjekk om biblioteket ditt har en kopi av håndverksskolen som du kan få låne, vet ikke om man får kjøpe enkelte episoder eller man må kjøpe hele serien.

- M

synes personlig tegl er enklere. det suger til seg fukt fra mørtelen mye raskere, og da stivner det mye raskere og det blir mye enklere når det begynner å bli litt høyde.
Det eneste som er vanskelig er blandingen hvis man nå kan si at det er vanskelig. bland minst 20-25 min i tumbolan og ikke for tørt.
Lykke til!

Sørg for å ha riktig konsistens på blandingen, IKKE for løs, og dypp gjerne teglsteinen i vann før du setter den opp, så blir det bra!

R.

Totte_S
Jeg har murt svært lite, men har likevel innsett viktigheten av visse ting og klart deklarert hjemme at jeg ikke kommer til å mure noe mer! Respekt for murere ;)

Som flere har skrevet, sørg for å blande slik at mørtelen får riktig konsistens for det du skal mure. Jeg vet ikke hvordan man finner ut det på annet vis enn å spørre noen som vet. Nest best er å blande som det står på posen, og når vi amatører tror vi har blandet ferdig, blande litt til ;-) (har bannet mange ganger når mørtelen får en konsistens som er alt annet enn bra for formålet)

Skaff (kjøp/lån/leie) enten en tombola (betongblander) eller en elektrisk håndblander beregnet på å blande mørtel med. Ikke brenn opp din eller naboens boremaskin. (been there, done that) og ikke bland for hånd hvis ikke samboeren din er kiropraktor.
Sørg for å måle opp og planlegge ordentlig på forhånd! Tegn gjerne hver eneste stein på rutet papir.
Lag et godt fundament. (det lyktes jeg med)
Sett opp pinner som du spenner snorer mellom for å ha noe å gå etter for hvert skift. Om du ikke vil at muren skal være litt kurvig selvfølgelig. (pittoresk sa min snille venn)
Bruk vateret, igjen, og igjen, og igjen, mål både vannrett, loddrett og diagonalt. (egen erfaring taler, det ble skjevt likevel ;-)
Lån / kjøp en fornuftig bok om emnet og les litt, det står mye fornuftig i dem.
Sett av god tid og gi ikke opp. Det er sikkert gøy å mure om man ikke må bli ferdig i tide.:D

• Liker
Emahlis
  • Laddar…
Mørtelen er for fast hvis det ikke går an å dra mursleven gjennom den.
Mørtelen er for løs hvis den flyter ut når man drar mursleven gjennom den.
Med riktig konsistens, kan alle mure.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.