Hei, termer er jeg ikke god på... men er det ikke "billigere" å leie en håndverker til å mure opp en skikkelig peisovn enn å kjøpe en i lakkert stål med glassrute for 15-20 tusen?
Lurer akkurat på hva jeg "vil ha" og hva som ville passe best. Har en 2 meter bred vegg midt i en stue jeg vil gjøre noe skikkelig med.
Lurer akkurat på hva jeg "vil ha" og hva som ville passe best. Har en 2 meter bred vegg midt i en stue jeg vil gjøre noe skikkelig med.
hmm, jeg kan prute bedre
sier vi. Men jeg ser ikke hva som skal være så vanskelig med å sette litt murstein i rad og bygge seg oppover og smøre på litt mørtel... Kanskje får gjøre det selv i stedet.
Finnes det en artikkel på nettet et sted om hvordan man bygger en slik her selv?
Finnes det en artikkel på nettet et sted om hvordan man bygger en slik her selv?
Heisann! Vi kjøpte en peisovn som heter Maxette hos Eldabutiken i Växjö. Arbeidet skulle koste 20.000, og visst var det jobb (spesielt med støpingen av klakken ned i krypkjelleren), men vanskelig var det absolutt ikke. Verdt hver eneste krone å gjøre det selv! Synes jeg i alle fall...
Har jo betongplate så ingen jobb der. Jeg vet prisen for å gjøre installasjon osv for en typisk innkjøpt vedovn, men vil nok ha en ovn som er tilpasset for mitt (vårt) hjem enn omvendt.
Aha, en spesial altså... Det er klart, da kanskje det lønner seg å ta inn et proff... Jeg tror dog ikke det blir billigere å leie en håndverker, snarere tvert om - men derimot blir det nok forb....t bra!
Lykke til!
Lykke til!
Jeg selv har en oppmurt og granittkledd peis. Med oppmurt Isocern skorstein. Innsatsovn er nesten nødvendig, på grunn av å få brukbar virkningsgrad. Som innsats har jeg vermont castings innsats (tror ikke de finnes tilgjengelige fortsatt på grunn av prisen var såpass høy). Muringen er også utført, slik at varme magasiniseres.Johnny Viking skrev:
På grunn av at det er høy vekt på liten overflate er også grunnlaget forsterket, samt har innsugskanal for kaldluft, for høyere virkningsgrad.
Foruten murerarbeidet, som må være profesjonelt utført! For holdbarhet og fasthet. Tilkommer snekkerarbeid for brannklassifisering.
Samt diverse inspeksjoner av feieren for godkjenning.
Hvis det er billig og kostnadsmessig sammenlignbart med vanlig peis................Gløm det.
Det koster å ligge på topp.
Sist redigert:
Svigerfaren lånte en bok på biblioteket om hvordan man murer peiser. Så satte han i gang. Han var i et skikkelig humør hele sommeren han jobbet med den, meddelte svigermor
. Men det ble en fin peis, og ikke spesielt dyr heller (tegl + mørtel + sotluker i prinsippet) ....
Badger, som du påpeker det skal være en bra peis også... 
Tilluftskanaler er planlagt i grunnarbeidet. Jeg skal bare si hvor den skal stå så trekkes disse luftkanalene. Og rekker jeg å bestemme hva jeg skal gå for så får vi forsterke platen om det trengs.
Ellers, finnes det noen fornuftige kjøpekaminer utover de typiske og standardkaminene man ser reklame for i huskataloger...?
Tilluftskanaler er planlagt i grunnarbeidet. Jeg skal bare si hvor den skal stå så trekkes disse luftkanalene. Og rekker jeg å bestemme hva jeg skal gå for så får vi forsterke platen om det trengs.
Ellers, finnes det noen fornuftige kjøpekaminer utover de typiske og standardkaminene man ser reklame for i huskataloger...?
Klikk her for å svare