Hei, om man skal feste opp en markise i en 15,5 cm bred (~40cm høy) betongbjelke, hvilken innfesting ville dere satset på? Det er en ganske tung markise - 6m lang - så man vil jo ha god holdfasthet for dragkraft rett ned + rykking i alle retninger på grunn av vekten utfelt, vindkast osv. Naboens sitter med vanlig plugg + skrue og har sittet bra i et par år, så det ser ut til å fungere bra, men jeg har sett anbefalinger om mer solid innfesting for store markiser.

Ekspansjonsbolt føles som en god løsning men kan ekspansjonskreftene bli et problem i en 15,5cm bred betongbjelke..?

Kjemankring/ankermasse virker utrolig holdfast, men kanskje vanskelig å for det første feste oppover i tak (altså holde gjengestav på plass under herding) og for det andre få skikkelig feste når man ikke har gjort det før..?

Jeg laster opp et bilde av bjelken sett inni huset også.

Hva tror dere?

• Betongbalk sett fra innsiden av huset med tak og rund lysarmatur synlig. Diskusjon om innfesting av markise pågår.
Kjør 100mm ekspansjonsbolt og kjemianker

Ekspansjonsbolt pleier jo å ha skikkelig bitt i, så bruk det! Kjemisk anker skal ikke være nødvendig, men det går selvfølgelig an å komplettere med det.

Hvor mange skruer skal den festes med?
En viss forskjell om det er 2 eller 20.
Man bør kanskje tenke på å ikke bore av armeringsjernene i bjelken, hva bærer bjelken?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Hvor mange skruer skal den festes med?
Stor forskjell om det er 2 eller 20.
Man bør kanskje tenke på å ikke bore av armeringsjernene i bjelken, hva bærer bjelken?
Takk for svarene! Jeg har nå kjøpt 10x100mm ekspanderbolt. Det er 4 fester med to hull hver. MEN, hullene er for langt fra hverandre til å passe på bjelken, så jeg tenkte å gjøre som naboen og skru opp regelbiter på innsiden for å utvide og sette det ene hullet i dem (med 10x100 fransk treskrue). Så - kun 4 hull under bjelken, og 8 til på innsiden av den et lite stykke opp.
Her kan også nevnes at naboens sitter med 5 fester, men da med plugg og skrue som sagt.

God tanke rundt armeringsjernene, jeg kan kanskje justere/ta om hullene 1cm for å unngå dem om det skulle være nødvendig. Bjelken bærer overetasjens balkong.

Forresten glemte jeg å nevne at det er et rekkehus, noe som innebærer at naboen jeg nevner har identiske forutsetninger :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.