Nå har jeg malt på tapet i fire rom og vil gjerne dele min erfaring. Da jeg ikke har malt på tapet tidligere og jeg ønsker et godt resultat, begynte jeg å lete etter tips på nettet, lese ulike brosjyrer fra fargehandlere og spørre kollegaer på jobben. Når det gjelder hvordan man behandler skjøt, fant jeg fire alternativer, men alle har ulemper. Til slutt eksperimenterte jeg meg fram til en egen metode og jeg er meget fornøyd med resultatet. Følgende er en beskrivelse av ulike alternativer med mine kommentarer samt min egen metode.
Metode 1: la skjøten være, mal direkte på tapeten, og skjøten forblir synlig etterpå.
Kommentar: Det er ikke noe for meg, da jeg vil at malte vegger skal se jevne og glatte ut.
Metode 2: lim på en renoveringstapet utenpå den eksisterende tapeten, for eksempel Easy Cover, og mal så på renoveringstapeten.
En kollega sa at han fikk veldig bra resultat med den metoden. Men metoden er dyr og jeg testet aldri. Dels er selve renoveringstapeten dyr å anskaffe. Dels går det mye maling med. Min kollega sa at den suger til seg maling og han måtte male med bøttevis av maling.
Metode 3: mal på hele tapeten inkludert skjøt med en grunning og deretter sparkel på skjøten oppå grunnfargen, slip jevnt og mal deretter veggfargen.
Erfaring: Det gikk med mye sparkel, det ble mye sliping og det ble mye støv hjemme ved sliping. Jeg fikk aldri jevn og glatt vegg som jeg ønsket. Når jeg tenker etter, lurer jeg på om det går an å sparkle bort skjøten som buler utover? Å jevne ut en sprekk med sparkel er en bagatell. Men å jevne noe som buler ut?
Metode 4: slip bort skjøten med sandpapir og mal deretter på den jevne flaten.
Erfaring: Skjøten var tydelig synlig etter maling, selv om flaten føltes veldig jevn og glatt før malingen, antagelig fordi den slipte tapeten og den uslipte tapeten suger til seg malingen ulikt og skjøten viser seg etter maling. Jeg måtte redde resultatet med sparkling og sliping som i Metode 3.
Min egen metode: skjær bort skjøten før maling med grunnmaling, sparkel og slip, og mal deretter med veggmaling.
Metodebeskrivelse: Jeg bruker en skarp tapetkniv samt en lang linjal og skjærer et rett snitt langs hele skjøten slik at den overlappende tapetstripen skiller seg fra resten av tapeten. Med kniven pirker jeg bort remsen av overlappende tapet fra den underliggende tapeten. Deretter maler jeg tapeten med en grunning. Etter det, sparkler jeg igjen det lille sporet som er igjen etter fjerningen av skjøten. Da sporet er så smalt (fra en brøkdel av mm til et par mm) og grunt, kreves det ytterst lite sparkel for å jevne det ut. Det blir minimalt med sliping og støv. Etter slipingen males veggen med veggmaling.
Tips 1: Oftest synes det tydelig hvor bred skjøten er og hvor man skal plassere snittet. Men det er ikke noe problem om man legger snittet feil. Merker man at man ikke har skåret bort hele skjøten, legg bare et nytt snitt. Skulle man skjære bort for mye av tapeten, jevner sporet seg ut med sparkel uansett.
Tips 2: Mal med grunning først og sparkel deretter på grunningen. Ellers, om man sparkler direkte på tapeten, vil sporet synes etter maling.
Tips 3: Det tar en stund å pirke bort den overlappende tapeten. For min del tok det ca. 10 minutter for hver skjøt.
Jeg vedlegger to bilder. Ett viser sporet etter fjerning av skjøt, før maling med grunning. Det andre viser hvordan det ser ut etter maling med grunning, sparkling og sliping.
Metode 1: la skjøten være, mal direkte på tapeten, og skjøten forblir synlig etterpå.
Kommentar: Det er ikke noe for meg, da jeg vil at malte vegger skal se jevne og glatte ut.
Metode 2: lim på en renoveringstapet utenpå den eksisterende tapeten, for eksempel Easy Cover, og mal så på renoveringstapeten.
En kollega sa at han fikk veldig bra resultat med den metoden. Men metoden er dyr og jeg testet aldri. Dels er selve renoveringstapeten dyr å anskaffe. Dels går det mye maling med. Min kollega sa at den suger til seg maling og han måtte male med bøttevis av maling.
Metode 3: mal på hele tapeten inkludert skjøt med en grunning og deretter sparkel på skjøten oppå grunnfargen, slip jevnt og mal deretter veggfargen.
Erfaring: Det gikk med mye sparkel, det ble mye sliping og det ble mye støv hjemme ved sliping. Jeg fikk aldri jevn og glatt vegg som jeg ønsket. Når jeg tenker etter, lurer jeg på om det går an å sparkle bort skjøten som buler utover? Å jevne ut en sprekk med sparkel er en bagatell. Men å jevne noe som buler ut?
Metode 4: slip bort skjøten med sandpapir og mal deretter på den jevne flaten.
Erfaring: Skjøten var tydelig synlig etter maling, selv om flaten føltes veldig jevn og glatt før malingen, antagelig fordi den slipte tapeten og den uslipte tapeten suger til seg malingen ulikt og skjøten viser seg etter maling. Jeg måtte redde resultatet med sparkling og sliping som i Metode 3.
Min egen metode: skjær bort skjøten før maling med grunnmaling, sparkel og slip, og mal deretter med veggmaling.
Metodebeskrivelse: Jeg bruker en skarp tapetkniv samt en lang linjal og skjærer et rett snitt langs hele skjøten slik at den overlappende tapetstripen skiller seg fra resten av tapeten. Med kniven pirker jeg bort remsen av overlappende tapet fra den underliggende tapeten. Deretter maler jeg tapeten med en grunning. Etter det, sparkler jeg igjen det lille sporet som er igjen etter fjerningen av skjøten. Da sporet er så smalt (fra en brøkdel av mm til et par mm) og grunt, kreves det ytterst lite sparkel for å jevne det ut. Det blir minimalt med sliping og støv. Etter slipingen males veggen med veggmaling.
Tips 1: Oftest synes det tydelig hvor bred skjøten er og hvor man skal plassere snittet. Men det er ikke noe problem om man legger snittet feil. Merker man at man ikke har skåret bort hele skjøten, legg bare et nytt snitt. Skulle man skjære bort for mye av tapeten, jevner sporet seg ut med sparkel uansett.
Tips 2: Mal med grunning først og sparkel deretter på grunningen. Ellers, om man sparkler direkte på tapeten, vil sporet synes etter maling.
Tips 3: Det tar en stund å pirke bort den overlappende tapeten. For min del tok det ca. 10 minutter for hver skjøt.
Jeg vedlegger to bilder. Ett viser sporet etter fjerning av skjøt, før maling med grunning. Det andre viser hvordan det ser ut etter maling med grunning, sparkling og sliping.
Hei!S Stefan9 skrev:Nå har jeg malt på tapet i fire rom og vil gjerne dele min erfaring. Da jeg ikke har malt på tapet tidligere og jeg ønsker et godt resultat, begynte jeg å lete etter tips på nettet, lese forskjellige brosjyrer fra fargehandlere og spørre kolleger på jobben. Når det gjelder hvordan man behandler skjøt, fant jeg fire alternativer, men alle har ulemper. Til slutt eksperimenterte jeg meg frem til en egen metode og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Følgende er en beskrivelse av forskjellige alternativer med mine kommentarer samt min egen metode.
Metode 1: la skjøten være, mal direkte på tapeten og skjøten forblir synlig etterpå.
Kommentar: Det er ikke noe for meg, siden jeg vil at malte vegger skal se jevne og glatte ut.
Metode 2: lim på en renoveringstapet utenpå den eksisterende tapeten, for eksempel Easy Cover, og mal på renoveringstapeten deretter.
En kollega sa at han fikk veldig godt resultat med den metoden. Men metoden er dyr og jeg prøvde aldri. Delvis fordi selve renoveringstapeten er dyr å anskaffe. Delvis fordi det går mye maling til. Min kollega sa at den suger til seg maling og han måtte male bøttevis med maling.
Metode 3: mal på hele tapeten inkludert skjøt med en grunning og deretter sparkle på skjøten på grunningen, slip jevnt og mal veggen deretter.
Erfaring: Det gikk mye sparkel til, det ble mye sliping og det ble mye støv hjemme ved sliping. Jeg fikk aldri jevn og glatt vegg som jeg ville ha. Når jeg tenker etter, lurer jeg på om det går an å sparkle bort skjøten som buler jo utover? Å jevne ut en sprekk med sparkel er en bagatell. Men å jevne noe som buler ut?
Metode 4: slip bort skjøten med sandpapir og mal deretter på den jevne overflaten.
Erfaring: Skjøten ble tydelig etter maling, selv om overflaten føltes veldig jevn og glatt før malingen, antakelig fordi den slipte tapeten og den uslipte tapeten suger til seg maling forskjellig og skjøten åpenbarer seg etter maling. Jeg måtte redde resultatet med sparkling og sliping som i Metode 3.
Min egen metode: skjær bort skjøten før maling med grunning, sparkle og slip og deretter male med veggmaling.
Metodebeskrivelse: Jeg bruker en skarp tapetkniv samt en lang linjal og skjærer et rett snitt langs hele skjøten slik at den overlappende tapetstripen skiller seg fra resten av tapeten. Med kniven piller jeg bort denne stripen av overlappende tapet fra den underliggende tapeten. Deretter maler jeg tapeten med en grunning. Etter det, sparkler jeg igjen det lille sporet som blir igjen etter fjerningen av skjøten. Siden sporet er så smalt (fra en brøkdel av mm til et par mm) og grunt, kreves det ytterst lite sparkel for å jevne ut det. Det blir minimalt med sliping og støv. Etter slipingen males veggen med veggmaling.
Tips 1: Ofte synes det tydelig hvor bred skjøten er og hvor man skal plassere snittet. Men det er ikke noe problem om man legger snittet feil. Merker man at man ikke har skåret bort hele skjøten, legg et nytt snitt bare. Skulle man skjære bort for mye av tapeten, jevnes sporet ut med sparkel uansett.
Tips 2: Mal med grunning først og sparkle deretter på grunningen. Ellers hvis man sparkler direkte på tapeten, vil sporet synes etter maling.
Tips 3: Det tar en stund å pille bort den overlappende tapeten. For min del, tok det ca. 10 minutter for hver skjøt.
Jeg legger ved to bilder. Ett viser sporet etter fjerning av skjøt, før maling med grunning. Det andre viser hvordan det ser ut etter maling med grunning, sparkling og sliping.
Gammel post ser jeg men fant den når jeg søkte etter å fjerne tapetskjøt.
Et spørsmål - hvorfor grunner du før sparkling?
Om det ikke ser bra ut etter ett strøk, noe det sannsynligvis ikke vil gjøre, må man slipe og male igjen. Hjelper det ikke må man slipe og male igjen, igjen, til det blir bra.S Stefan9 skrev:Metode 4: slip bort skjøten med sandpapir og mal deretter på den jevne overflaten.
Erfaring: Skjøten ble tydelig etter maling, selv om overflaten føltes veldig jevn og glatt før maling, sannsynligvis fordi den slipte tapeten og den uslipte tapeten suger opp malingen forskjellig og skjøten kommer frem etter maling. Jeg måtte redde resultatet med sparkling og sliping som
Det går fint å hoppe over grunningen. Bare å kjøre med ferdigstrykingsmaling direkte.M MoNa1379 skrev:
- Blir det bra er man ferdig
- Blir det ikke bra har man allerede "grunnmalt" og gjør en strykning til
Klikk her for å svare