Hei!

Jippi, fikk byggetillatelsen på min garasje/bod godkjent i dag. Men jeg må bygge det brannsikkert. Det kommer til å stå i tomtegrensen, så veggen inn til naboen må være brannklassifisert, står det i papirene.

Nå lurer jeg på om det holder med dobbeltgips?

Jeg kommer til å stave opp garasjen/boden med 145*45 stendere.

/Lars

Det kommer an på hvilken klasse som kreves, EI med et tall etter...

Hei hvordan vet man hva som kreves?. Det står at "brandkass skal redegjøres".
Og da de ringte sa de at veggen inn til naboen skal være kraftigere i brannsikkerhetshensikt.

Får vel ringe og snakke med dem igjen.

/Lars

Hvor langt er det til omkringliggende bygninger." "Vegggen skal være kraftigere i brannsikkerhetssammenheng"? Kraftigere enn hva. Hva har du oppgitt for utforming av veggene? Skal du ha isolert garasje?

De kravene jeg tror du klarer deg med er nok Brannklasse BR 3, Brannmotstand EI 30 Doble gipsplater klarer EI 30

Hvis jeg forstår brannmotstandsteoriene rett. Ville anbefale steinullsisolasjon mellom stenderne, en treplate bak en gipsplate slik at du har noe å skru i:) samt en god overflate å male på. Da klarer du EI 30. Henvis til addisjonsmetoden så slipper du å tenke på doble gipsplater alene. Med addisjonsmetoden regner man ut brannmotstanden ved å summere de enkelte elementene i en konstruksjon.

Garasjen er en kald garasje.
veggen vil være bygget opp slik:

lockpanel
vindpapp
stenderverk 45*145
isolasjon glassull
playwood plate
dobbel gips

Til naboens hus er det vel ca 10 meter, men deres innglassede uterom ligger vegg i vegg.

/Lars

I
Det er forskjell på brannhemmende og brannsikker.

Brannhemmende betyr at veggen kan motstå en innvendig utviklet brann i et visst antall minutter. Deretter blir det brannspredning til trestendere og trefasader og nabohus 'vegg i vegg' når gipsen karbonatiseres under heten og faller sammen som et hvitt pulver (så 'hvitt' det nå kan bli med innfarging av skitten røyk). 2 lag gips tilhører den type brannvern.

Hvis det skal være brannsikker konstruksjon må man lete lenge for å finne noen som tilsvarer det, fordi det finnes ingen. Derimot ubrennbar konstruksjon. Nærmest stein.

Hvis naboens uterom ligger 'vegg i vegg' med deres felles tomtegrense der garasjen din også skal ligge vegg i vegg med naboens innglassede uterom, skal du (eller eieren for deg) ha gitt ditt skriftlige samtykke til denne plasseringen og du selv også ha fått det fra naboen. Naboen skal da også ha fått kravet om å bygge brannsikkert i tomtegrensen.

Trefasade i tomtegrensen er derfor mindre egnet. Det skal være steinmateriale i veggen for å kunne hindre brannspredning over til naboen. Og den veggen skal i så fall være opp over tak, ellers gjør den ingen nytte for flammene kan kaste seg over fra tak til tak med hjelp av vinden.

Du må derfor antakelig be om en presisering på hva de mener med skrivningen i byggetillatelsen før du setter i gang og deretter må gjøre det om igjen.

Takk for svaret. Jeg får ta og ringe dem.

/Lars

Mikael_L
Du må gjerne gi oss beskjed om hvordan det går videre.

Hei!
Fikk svaret nå ang. brannvegg mot naboen.

"Når det gjelder brannklassifisert vegg mot naboen:
Regelvegg isoleres med min.ull, 13 gips på begge sider (utegips)."

Så da er det vel bare å begynne å bygge :-)

/Lars

kongolasse skrev:
Hei!
Fikk svaret nå ang. brannvegg mot naboen.

"Når det gjelder brannklassifisert vegg mot naboen:
Regelvegg isoleres med min.ull, 13 gips på begge sider (utegips)."

Så da er det vel bare å begynne å bygge :-)

/Lars
Aha!
Så da trengs det ikke dobbeltgips?
Jeg holder også på med garasje, sammenbygd med huset. Jeg har ingenting i mine papirer om brannsikkerhet mm. Trenger jeg da å tenke på dobbeltgips, eller er det bare å overse? Jeg kjører også utegips. Men den er jo bare 9,5mm.
Vurderer også innertaket i garasjen. Trenger det å være dobbeltgips også? Jeg har som sagt en overetasje. Deretter har jeg jo mitt bolighus sammenbygd med garasjen. Trenger den veggen å være dobbeltgips?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.