Jeg foreslår liggende råspont med stående 1200 gips utenpå.
 
  • Liker
Magnus E K og 2 andre
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
1200 og forskjøvne skjøter.

Hvorfor skulle du ha forskjellige platemål, tenker du?

Hva er det for rom, du klarer deg med osb så bra som det går. Det skiller mer i pris enn i strekkfasthet mellom OSB og plywood.
Ahh ok. Så 1200 på både plywood og gips 👍👍
Rommet er et vanlig innerom. Så osb kanskje holder da? Har hørt at plywood skal være mye bedre
 
F Fredrik K80 skrev:
Ahh ok. Så 1200 på både plywood och gips 👍👍
Rummet er et vanlig innendørsrom. Så osb kanskje duger da? Har hørt at plywood skal være mye bedre
Det er en myte.
Kjøp plywood om du vil, jeg har vanskelig for å se at du kommer til å angre om du velger OSB. 👍
 
  • Liker
Fredrik K80
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det er en myte.
Kjøp plywood om du vil, jeg har vanskelig for å se at du kommer til å angre om du velger OSB. 👍
Tenkte forresten å gjøre lignende i garasjen. Det er en kaldgarasje, men drøyt 1/5 av garasjen er avdelt som et isolert lager. Tenkte ta ned eksisterende gipsvegg og kun erstatte med plywood eller OSB. Kan man gjøre så eller er man tvunget til også å sette gips?
 
F Fredrik K80 skrev:
Tenkte forresten å gjøre lignende i garasjen. Det er en kaldgarasje, men litt over 1/5 av garasjen er delt av som et isolert lager. Tenkte å ta ned eksisterende gipsvegg og kun erstatte med kryssfiner eller OSB. Kan man gjøre det, eller er man nødt til å også sette gips?
Du kan gjøre det.
Men om du uansett tenker å ha kryssfiner eller osb utvendig, kunne du montere det utenpå gipsen.
 
  • Liker
Fredrik K80
  • Laddar…
Magnus E K
F Fredrik K80 skrev:
Tenkte forresten å gjøre noe lignende i garasjen. Det er en kaldgarasje men litt over 1/5 av garasjen er avdelt som et isolert lager. Tenkte å ta ned den eksisterende gipsveggen og bare erstatte med kryssfiner eller OSB. Kan man gjøre det eller er man nødt til å også sette gips?
Gips er bra for å redusere brannspredningsrisiko.
 
  • Liker
Fredrik K80 og 2 andre
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Gips er bra for å redusere brannspredningsrisiko.
Men er det et krav? Hadde vært deilig å slippe å henge opp gips, sparkle, slipe og alt det som følger 😮‍💨
 
F Fredrik K80 skrev:
Det hadde vært deilig å slippe å henge gipsplater, sparkle, pusse og alt det som følger 😮‍💨
Å sparkle og pusse er vel frivillig, du kan nok ha gipsen som den er eller bare malt med en enkel farge om du ønsker det.
 
  • Liker
Magnus E K og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Å sparkle og slipe er vel frivillig, du kan nok ha gipsplatene som de er eller bare malt med en enkel farge om du ønsker det.
Ahh sant det
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.