Sitter og gjør litt kalkyler før byggingen og begynte å fundere på gipsstørrelser. Er det fortsatt 1200 bredde og cc 600 som gjelder for vegger (og for all del også i tak)? Eller bruker man dette på yttervegg og så 900 gips på innervegger?

Alle vegger i bygget vil ha doble plater, dvs. gips+spont eller gips+OSB.
 
Det eneste som jeg innbiller meg avgjør valget er om man anser seg orke å arbeide med 1200 plater eller ikke. Snålvarg og latmask regner sikkert med at det blir mer skjøtesparkling og regelspikring (eller flere stålregler) om man velger 900.
 
Dessuten koster 900-gipset like mye, om ikke mer, enn 1200-gipset. Selv om de er litt lettere å løfte.
 
Vet ikke om det finnes noe regelverk som sier 1200/900, men 900 med cc45 er som sagt smidigere å håndtere om man nå ikke heter Alexander Karelin .. :)
 
Hvordan blir det i våtrom med de nye reglene? Skal man bruke de der nye svaiende platene, er det ikke sikkert det vil fungere så bra med cc600? Skal man regulere cc30 eller cc40 og med doble (de er jo såå billige også...) plater?
 
om jeg ikke tar helt feil så begynner de nye reglene ikke å gjelde før 1/6, så jeg ville (og har) gjort som før. 13mm dobbel gips på cc60, eller som ved servant o.l. gips+osb.

Bare sørg for å fylle rikelig med "guckan".
dette er dog bare mine 2 cent... :)
 
Selv om jeg ikke vil være så langt i prosessen at jeg kan utnytte de gamle reglene. Er likevel enig i at den gamle metoden var bra. Det beste hadde vært om jeg kunne bruke råspont + ny godkjent plate på cc600, men det godkjennes jo ikke etter 1/6.

Man skulle tro at det må komme en regel som virkelig sier hva som skal gjelde og at det virkelig fungerer. Skal man begynne å henge litt dusjutstyr og lignende på de nye platene uten noe stødig bak, vil det nok bli mange problemer i dusjer fremover.
 
nå er jeg ingen ekspert på alle reglene som kommer i sommer, men tidligere var det vel bare dobbeltgips eller osb/spont/plyfa osv osv + gips som gjaldt.

å nå med de nye reglene så er det vel bare den nye gipsen (uansett dobbelt gips eller annet bak) som må brukes ..eller??
 
så om det er så så skal du jo kunne bruke spont+gibs?!
 
Sett et lag med osb i hele badet + kortelekter ved kommoden, speil, og annet som skal henges litt tyngre ting i alternativt sett plyfa et lag først og deretter de nye platene.
 
SnickareEk skrev:
Sett et lag osb i hele badet + kortlinger ved kommoden, speil, og annet som skal henges opp tyngre ting i alternativt sett plyfa et lag først og deretter de nye platene.
Ja, det er akkurat slik jeg vil gjøre, spørsmålet er om det er godkjent i henhold til de nye reglene...
 
Ja, hvordan er det egentlig med det. Det er vel ikke tillatt i det hele tatt med organiske materialer i våtrom (altså ikke engang bak gipsen).
 
Nei, det er ikke tillatt med OSB eller noen annen plate bak.
Les den klistrede tråden "les dette før du spør" under Baderom som jon h har skrevet.
Trellekter og kottlinger er ok.
 
Richard A skrev:
Nei, det er ikke tillatt med osb eller noen annen plate bak. Les den klistrende tråden "les dette før du spør" under Bad som jon h har skrevet. Trekkregler og kottlinger er OK.
Det merkelige i det hele er når forhandleren sier at det er OK å ha kryssfiner bak de nye platene. Føles i så fall veldig misvisende.
 
Jeg leste gjennom Jon h's kommentarer litt raskt.
Det står slik:
"Alt organisk materiale må sitte bak plasten, sett innenfra."

Innebærer det at man kan sette plasten innenfor den organiske OSB-platen? Plastikken skal jo egentlig bare hindre fuktigheten fra å bevege seg. Fukt finnes jo i reisverket selv om man setter plast eller har jeg helt feil?

Jeg skulle også gjerne ha noe solid bak gipsen å feste ting på bak flisene.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.