Medlem
· Södermanland
· 243 innlegg
Sitter og gjør litt kalkyler før byggingen og begynte å fundere på gipsstørrelser. Er det fortsatt 1200 bredde og cc 600 som gjelder for vegger (og for all del også i tak)? Eller bruker man dette på yttervegg og så 900 gips på innervegger?
Alle vegger i bygget vil ha doble plater, dvs. gips+spont eller gips+OSB.
Alle vegger i bygget vil ha doble plater, dvs. gips+spont eller gips+OSB.
Det eneste som jeg innbiller meg avgjør valget er om man anser seg orke å arbeide med 1200 plater eller ikke. Snålvarg og latmask regner sikkert med at det blir mer skjøtesparkling og regelspikring (eller flere stålregler) om man velger 900.
Medlem
· Södermanland
· 243 innlegg
Hvordan blir det i våtrom med de nye reglene? Skal man bruke de der nye svaiende platene, er det ikke sikkert det vil fungere så bra med cc600? Skal man regulere cc30 eller cc40 og med doble (de er jo såå billige også...) plater?
om jeg ikke tar helt feil så begynner de nye reglene ikke å gjelde før 1/6, så jeg ville (og har) gjort som før. 13mm dobbel gips på cc60, eller som ved servant o.l. gips+osb.
Bare sørg for å fylle rikelig med "guckan".
dette er dog bare mine 2 cent...
Bare sørg for å fylle rikelig med "guckan".
dette er dog bare mine 2 cent...
Medlem
· Södermanland
· 243 innlegg
Selv om jeg ikke vil være så langt i prosessen at jeg kan utnytte de gamle reglene. Er likevel enig i at den gamle metoden var bra. Det beste hadde vært om jeg kunne bruke råspont + ny godkjent plate på cc600, men det godkjennes jo ikke etter 1/6.
Man skulle tro at det må komme en regel som virkelig sier hva som skal gjelde og at det virkelig fungerer. Skal man begynne å henge litt dusjutstyr og lignende på de nye platene uten noe stødig bak, vil det nok bli mange problemer i dusjer fremover.
Man skulle tro at det må komme en regel som virkelig sier hva som skal gjelde og at det virkelig fungerer. Skal man begynne å henge litt dusjutstyr og lignende på de nye platene uten noe stødig bak, vil det nok bli mange problemer i dusjer fremover.
nå er jeg ingen ekspert på alle reglene som kommer i sommer, men tidligere var det vel bare dobbeltgips eller osb/spont/plyfa osv osv + gips som gjaldt.
å nå med de nye reglene så er det vel bare den nye gipsen (uansett dobbelt gips eller annet bak) som må brukes ..eller??
å nå med de nye reglene så er det vel bare den nye gipsen (uansett dobbelt gips eller annet bak) som må brukes ..eller??
Sett et lag med osb i hele badet + kortelekter ved kommoden, speil, og annet som skal henges litt tyngre ting i alternativt sett plyfa et lag først og deretter de nye platene.
Medlem
· Södermanland
· 243 innlegg
Det merkelige i det hele er når forhandleren sier at det er OK å ha kryssfiner bak de nye platene. Føles i så fall veldig misvisende.Richard A skrev:
Jeg leste gjennom Jon h's kommentarer litt raskt.
Det står slik:
"Alt organisk materiale må sitte bak plasten, sett innenfra."
Innebærer det at man kan sette plasten innenfor den organiske OSB-platen? Plastikken skal jo egentlig bare hindre fuktigheten fra å bevege seg. Fukt finnes jo i reisverket selv om man setter plast eller har jeg helt feil?
Jeg skulle også gjerne ha noe solid bak gipsen å feste ting på bak flisene.
Det står slik:
"Alt organisk materiale må sitte bak plasten, sett innenfra."
Innebærer det at man kan sette plasten innenfor den organiske OSB-platen? Plastikken skal jo egentlig bare hindre fuktigheten fra å bevege seg. Fukt finnes jo i reisverket selv om man setter plast eller har jeg helt feil?
Jeg skulle også gjerne ha noe solid bak gipsen å feste ting på bak flisene.