Hei alle proffer!

Jeg hjelper søsteren min med å renovere huset hennes fra 70-tallet. Kjeller, loft med en siporex plate på det oppreglede gulvet som vi har erstattet med isolasjon, gulvvarme, flytsparkel.

Det viktige er ytterveggene. Der er oppbyggingen (utenfra): teglfasade, luftspalte, asfaltplater, isolasjon, Ac350, Treetex-plater (fiberpanel).

Slik jeg ser det, oppfyller ingen av de nevnte noen dampsperrefunksjon. Jeg har foreslått å fjerne treetexen, ac350 og sette inn en skikkelig dampsperre, men de liker ikke dette (for mye arbeid). Kan man nå legge dampsperre på de eksisterende uten å rive noe og deretter gips?

Litt alternativer jeg har tenkt på:
* Skipp dampsperren helt?
* Regel 45, ytterligere 45 isolasjon, dampsperre og så gips (bygge inn ac350+treetexen)!?
* Dampsperre gips (helst ikke da det blir vanskelig med elektrisk arbeid)
* Rive ut treetex+ac350 og deretter erstatte med (punkt 2)?

Kan dere gi meg råd om hvordan jeg kan gå videre her?

Når man leser, skal ac350 (hvis det nå er den) puste, og treetexen puster også?

Huset vil ha ventilasjon (fraluft men kanskje FTX).

Sist redigert:
Ingen av dine alternativer vil bli feil, men min tanke er, dere har en vegg som har fungert i ca 50 år, hvorfor gjøre noe annet enn det som har vært?
Om det er for isoleringens skyld og dere vil ha dampsperre, sett den først og 45 regelen på det.
Og om damptetthet skal tilføres, kanskje velge en dampbrems som kan puste litt, det er jo vanskelig å få helt tett med dampsperre i et gammelt hus i tilknytning til tak og innervegger.

larsbj larsbj skrev:
Ingen av dine alternativer vil bli feil, men min tanke er, dere har en vegg som har fungert i ca 50 år hvorfor gjøre noe annet enn det som har vært?
Om det er for isolasjonens skyld og dere vil ha dampsperre, sett den først og 45-regelen på det.
Og om damptetthet skal tilføres kanskje velge en dampbrems som kan puste litt, det er jo vanskelig å få helt tett med dampsperre i et gammelt hus i tilslutning til tak og innervegger.
Takk for ditt svar. Jeg tenker mest at det blir mer energieffektivt med å montere dampsperre spesielt nå når man får litt bedre ventilasjon.

Men man kan kanskje forårsake mer skade enn nytte ved å gjøre slike endringer er jeg redd for...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.