vi har en gammel økonomibygning som vi har tenkt å begynne å bygge om for litt mer moderne bruk.
I dag finnes det flere rom, hvorav ett er på 7*7m med stampet jordgulv og torpargrunn.
Det naturlige spørsmålet blir da: Hvordan skal vi gjøre for å legge opp gulvet? Skal vi legge inn en stein i midten av gulvet for å få støtte for regel og deretter feste de andre i den?
Skal man ha 7m lange regler antar jeg det blir ganske dyrt med limtrebjelker på den lengden samt de blir ganske høye.
Jeg la gulv i en låve i sommer som lignet på det du beskriver. Men det var litt kortere 6x5.
Vi gravde ut det øverste jordlaget (det hadde gått sauer i låven så det var mest forråtnet halm mm) og fylte på med ca 1 dm singel.
Det ble 2 stk 170x45 som bjelkelag for bjelkene. Jeg gravde mer en større stein som støtte på midten. Så spennvidden ble 2,5 m. Men egentlig burde man ha støpt en stolpe. Så la jeg bjelker 170x46 cc 600 på det. Bjelkene montertes mot syllstokken med bjelkesko.
Som gulv brukte jeg glattkant 120x34. Den er bare tørket til 16% men det duger godt til en låve.
Tanken er at det kommer til å være minst 2dm mellom underlaget og gulvet.
Det er tenkt at det skal være isolert gulv, tenkte meg å legge 170 som lekter.
Plukker opp denne tråden. Mitt behov er noe lignende. Jeg tenkte å bygge et apparatrom for solcelleutstyr og batteri i en del av låven. I dag er det mest rot og lagring der. Gulvet er av jord og takhøyden er bare litt over 2 m.
Min tanke er å grave ut og fylle i singel eller annen kapillærbrytende. Grave ned pillarer og bygge opp et gulv som deretter isoleres med celleplast. To av veggene vil være mot yttervegger. Størrelse cirka 3x2 m maks. Isolering i gulv, vegger og tak samt ventilasjon for å holde varmen med hjelp av spillvarme fra utstyret.
Plukker opp denne tråden. Mitt behov er noe lignende. Jeg tenkte å bygge et apparatrom for solcelleutstyr og batteri i en del av låven. I dag er det mest rot og lagring der. Gulvet er av jord og takhøyden er bare litt over 2 m.
Min tanke er å grave ut og fylle i singel eller annet kapillærbrytende materiale. Grave ned stolper og legge opp et gulv som deretter isoleres med celleplast. To av veggene blir mot yttervegger. Størrelse cirka 3x2 m maks. Isolering i gulv, vegger og tak samt ventilasjon for å holde varmen med hjelp av spillvarme fra dingsene.
Eller er det bedre å styre med å støpe en plate?
Hvordan ble det til slutt, mattias?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.