Det er klart at det går, det er bare spørsmålet om hvor mye platen bøyer. Test å legge platen over 2 bjelker med cc60 cm og trykk litt på den, føles det for "bøyende" er det bare å sette bjelkene på 45cm eller 30cm
Jocke
Jocke
Acme - hvor vanskelig tror du det er å skjære ut? Det er ikke elrørene som blir et problem, men klammerne som holder oppe rørene til radiatorene til overetasjen. Klammerne bygger 30mm og vi har bare 40mm spillerom til vinduet. Hvis vi altså skjærer ut et par mm rundt klammerne, så burde det fungere.
Venter også på svar fra rørleggeren om det kreves noen spesiell luftspalte mellom rørene og gipsplatene?
Venter også på svar fra rørleggeren om det kreves noen spesiell luftspalte mellom rørene og gipsplatene?
litt OT: jeg har vært nødt til å sette utegips (9mm) i deler av gangen når jeg bygget om fordi gangen hadde 9mm plater fra starten (standardgips dog) og det har ikke vært noen problemer med verken maling eller tapetsering - kommer problemene senere mon tro?
Jeg har satt opp 6 mm renoveringsgips i taket til vår nye vaskerom i kjelleren. Takhøyden er begrenset, og noen rør gjorde at jeg forsøkte spare på byggehøyden så langt som mulig. Jeg festet platene på 22x45 lekter cc300. Vanskelighetene ligger bl.a. i at skruehodene går gjennom platen hvis man ikke har fått på plass nok skruer, dessuten må man absolutt være minst to personer, gjerne tre, platene bøyer seg voldsomt når de skal opp! Det er også vanskelig å få skjøtene pene, det blir lett ujevnheter som er vanskelige å sparkle ut, men det kan kanskje skyldes den underliggende glesepanelen i mitt tilfelle. Hvis jeg skulle gjøre det om igjen, ville jeg brukt vanlig 13 mm gips, men det ble likevel brukbart til slutt.
Det tidligere innertaket var puss på siv som var festet i bord med ca 10mm mellomrom (luftpanel). Bordene var (er) spikret i gulvbjelkene. Denne luftpanelet er ikke helt jevn, noe som kan forklare problemene med å få platene helt i plan.
Om det bare er rørklemmen som tar i så kanskje du kan bytte ut disse mot noe som bygger mindre, f.eks. patentbånd. Ellers får du holde opp 13 mm platen mot taket og trykke til omtrent der klemmen sitter - da burde du få et trykkmerke på baksiden der du skal karve. Skjær bort pappen rundt området og skrap/grop ut med en gammel Morakniv. Hvis jeg har tolket deg riktig så dreier det seg om 3 mm, og da er det ingen problem, eller vanskelig heller for den del.
Klikk her for å svare