Vi har ca 60 kvm gulvareal som skal legges med eikegulv. Kjøkken, gang, stue og 2 soverom der soverommene er de eneste som har innerdører. Vi tenkte å ikke ha terskler noe sted. Nå sier byggmesteren at vi må legge lister f.eks. mellom kjøkken og stue siden arealet blir for stort og gulvet vil sprekke ellers. Hele ideen med et sammenbindende tregulv overalt forsvinner synes jeg... Hvordan gjør vi?
Vi er veldig takknemlige for hjelp!!
Åsa
Vi er veldig takknemlige for hjelp!!
Åsa
Om du kan legge gulvene med opptil si 5 millimeters mellomrom mellom de ulike rommene, kan du maskere disse mellomrommene med en laminatteiplist. Den er cirka 2 centimeter bred, og tilsvarer gulvets farge. Det er antageligvis ingen anbefalt fremgangsmåte, men jeg har brukt denne teipen til å maskere mellomrom mellom gulv og lister i en leilighet jeg kjøpte. Jeg kjøpte den på Fredells i Hammarby Sjöstad. Produsent Duriwood.
Teiplistene skal egentlig legges inne i en skjøtelist, men de er meget harde og slitesterke og har suveren klebeevne, så hvis gulvene er i samme høyde, klarer man seg med dem og man får en terskelfri følelse. http://www.duri.se/Privat.main?link=index_privat.jsp&nav=false&lang=sv_SE trykk på Produkter > Gulvlister > Duri Wood > Inlegg.
Jeg er enig i at et terskelfritt hjem er gull verdt.
Teiplistene skal egentlig legges inne i en skjøtelist, men de er meget harde og slitesterke og har suveren klebeevne, så hvis gulvene er i samme høyde, klarer man seg med dem og man får en terskelfri følelse. http://www.duri.se/Privat.main?link=index_privat.jsp&nav=false&lang=sv_SE trykk på Produkter > Gulvlister > Duri Wood > Inlegg.
Jeg er enig i at et terskelfritt hjem er gull verdt.
Det der virker veldig smart, må finne litt duriwood og teste. Har forsøkt på alle mulige måter å trylle bort terskler og ujevnheter her hjemme da kjæresten sitter i rullestol og ikke er altfor stor venn av terskler og kanterFagerborn skrev:
/AB
Må bare nevne at jeg har ca. 65 m2 (kjøkken, spisestue og stue) sammenhengende gulv i første etasje. Jeg har ikke opplevd noen problemer med det (bortsett fra under leggingen som var litt vanskelig). Det har ligget i tre år nå på en støpt plate med gulvvarme.
Mitt gulv er et hellimt rappgo-gulv, hele eikeplanker. Hvordan det fungerer med limfrie gulv vet jeg ikke, men det burde rimeligvis fungere også.
/Common
Mitt gulv er et hellimt rappgo-gulv, hele eikeplanker. Hvordan det fungerer med limfrie gulv vet jeg ikke, men det burde rimeligvis fungere også.
/Common
Jeg skal legge gulv i leiligheten min terskelfritt. Ifølge gulvleggere bør man ikke legge større flater enn 12 meter i lengden i noen retning. Så det er bare å legge terskelfritt hvis du holder deg under 12 meter. Sørg for å ha bevegelsesmargin ut mot veggene.
Klikk her for å svare