Jeg har en hybelbod på landet, sannsynligvis bygd sent på 70-tallet, der den ene halvdelen er isolert og innredet og den andre halvdelen fungerer som bod (separat inngang). Siden jeg har godt med annen bodplass, tenkte jeg å rive mellomveggen og innrede hele hybelboden. Hybelboden brukes som ekstra lekerom for barna samt gjestehytte om sommeren. Kanskje kan det bli barnas "soverom" når de blir litt eldre. Vinterstid er den ikke oppvarmet, men varmes opp av og til.

Den innredede delen har tapet/vev direkte på (tror jeg) 6mm panel på veggene. Jeg vurderer om jeg kommer unna med å skaffe panel i samme tykkelse (finnes det?) og bare bygge videre (omtapetsering/maling kreves så klart)? Eller bør jeg rive alt og gjøre om alle veggene? Hvilket materiale i så fall, fungerer gips hvis det ikke er oppvarmet?

Fokus på å gjøre det så billig og enkelt som mulig, ingen høye krav til finish.
 
Sist redigert:
Gips tåler å være uoppvarmet, men er kanskje litt følsom for fukt. Jeg synes personlig at gipsplater ikke hører hjemme i mer rustikke miljøer. 6 mm board finnes fortsatt. Jeg vet dog ikke i hvilke formater de finnes. Et bra alternativ er 7 mm furuplywood som man bare hvitlaserer. Det beste er plate materiale med naturlig hygroskopisk (fuktabsorberende) evne.
 
  • Liker
beerfueled
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.