I vår tillbyggnad kommer vi få plats för en djup fönsterbänk, ca 24 cm..
Jag tänkte köpa några fönsterbänkar av kalksten från ett 60-talshus där de satt som har djupet 15 cm.
Tanken var att montera den inre och sen anpassa djupet på den yttre och limma mot underlaget och mot den andra skivan så skarven blir tät.
Skivorna har en liten fasning och att det blir en skarv gör inget. Kulörskillnaden gör heller inget. Marmor hade varit ännu snyggare men svårare med anpassning av mönster.
Tror ni det kan fungera med en bra skiva för kapa i sten och sen slipa?
Får öva på de delar som ska bort! Tänkte jag kör längs ett anhåll.
Öva är bra 😊
Jag hade dock satt den kapade skivan innerst, och ”dolt” den sågade långsidan mot fönstret med mjukfog, så att alla synliga långsidor, även de som limmas mot varandra, är snygga.
Har kapat lite i gamla marmorfönsterbänkar och tycker det är jättesvårt att få till riktigt bra snitt, även med en liten våtkap/bänksåg. Tror(?) det också blir snyggare med den breda mot rummet, och kanske lite stadigare om den ska ha lite överhäng. Lycka till!
I vår tillbyggnad kommer vi få plats för en djup fönsterbänk, ca 24 cm..
Jag tänkte köpa några fönsterbänkar av kalksten från ett 60-talshus där de satt som har djupet 15 cm.
Tanken var att montera den inre och sen anpassa djupet på den yttre och limma mot underlaget och mot den andra skivan så skarven blir tät.
[bilde]
Skivorna har en liten fasning och att det blir en skarv gör inget. Kulörskillnaden gör heller inget. Marmor hade varit ännu snyggare men svårare med anpassning av mönster.
[bilde]
Tror ni det kan fungera med en bra skiva för kapa i sten och sen slipa?
Med en handhållen blir det svårt att lyckas, skulle rekommendera hyra en vattensåg så har du bättre chans att lyckas..
Problemet kommer att vara längden för att kunna använda vattenkap.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.