Hei
Jeg har en mur fra 60-tallet som jeg vurderer å renovere med ny puss. Jeg har ingen erfaring med å pusse selv, men tror jeg har teorien i alle fall, haha.
Her kommer noen bilder
Her ser man et tynt lag med puss som ble lagt på for omtrent 20 år siden, jeg fjerner det lett med borhammeren. Hullet oppe til høyre skal jeg støpe igjen.
Antagelig betong innerst og deretter tykt pusset med murmørtel utover
Jeg tenkte omtrent slik
1. Fjerne den gamle ytterste pussen.
2. Grunne med noen mørtel, som rødgrunn eller lignende
3. Sette opp pussnett? Her er jeg usikker på om jeg skal bruke pussnett eller ikke. Skal det være før grunnmørtelen? Hvordan fester jeg det, spikerplugg vanligst? Skal det gå over kanten?
4. Pusse med noen mørtel, hjelp gjerne med hvilket.
5. Det er sant at jeg må pusse hele muren på en gang? Ellers får man en synlig feil?
Jeg ville brukt sementmørtel A uten nett. Grunning med en slurring, utspedd mørtel. Hvis du kan gjøre hele vått i vått er det best. Det går an å børste ut skjøten ved avslutning ellers og børste inn det nye våte i det tørkede senere.
Avslutt med en slags murkrone på toppen så reduseres risikoen for frostsprekker.
Jeg ville bruke sementmørtel A uten nett. Grunning med en slurring, utvannet mørtel. Hvis du kan gjøre alt vått i vått er det best. Det går å børste ut skjøten ved avslutningen ellers og børste inn det nye våte i det tørkede senere.
Avslutte med en slags murskråning på toppen så reduserer du risikoen for frostsprengning.
Takk for innspillet!
Det høres jo praktisk ut å slippe å bruke nett. Hva er grunnen til å bruke sementmørtel i stedet for pussmørtel?
Med murskråning mener du en toppstein da? Det er et jernrekkverk ovenfor så det blir vanskelig.
Det ble litt feilstaving. Murtäckning skal det stå. Så noen slags krone på muren for å forhindre vanninntrenging. Ikke nødvendig. Men hvis du får problemer med frostsprengninger, er det løsningen.
Cementbruk A blir hardt, veldig hardt. Blir vanligvis anbefalt på murer, sokler og andre konstruksjoner nær bakken der de vil være mer utsatt for vær og mekanisk påvirkning.
En løsning for murtakking er å slå i noen armeringsjern som festdubb og støpe en lett skrånende kroning på muren. Noe skal du jo ha å gjøre på ferien. 😉
Det falt av en bit av hjørnet på muren når jeg banket av puss.
Hvilken mørtel skal jeg bygge det opp med? Finnes reparasjonsmørtel som f.eks Weber Rep men koster 500kr sekken...
Bore i noen tilfeldige skruer eller feste hønsenetting slik at det får feste? Tar gjerne tips på hvordan dere ville gjort det.
Går også noen sprekker som jeg tenkte frese ut og fylle?