Jag har en grund av betongplattor som på sikt ska bli grund för ett sk flytande trädäck. Plattorna är dock väldigt ojämna pga att en havtornsbuske vuxit in under plattorna. Jag har nu sågat ner busken och de rötter jag fått upp verkar döda. Hur ska jag göra för att optimera grunden för trädäck? Ska jag ta bort plattorna, gräva ur och lägga nytt bärlager och lägga tillbaka plattorna, eller bygga ett trädäck direkt?

D
Med bilder blir det enklare att förstå och därmed ge råd.

Om du vill optimera ska du nog gräva/ ta bort allt organiskt.

Själv hade jag nog övervägt att prova justerbara terass fötter direkt på det befintliga underlaget.

Om du vågar lita på att plattorna inte sjunker eller trycks upp av tjäle, så är det ju bara att bygga, och justera höjden öfr varje stolpe som vilar på en platta. Plattorna behöver inte ligga på konstant höjd, det justerar du med träkonstruktionen. Fötter som du kan komma åt att justera i efterhand kan vara bra om plattorna rör sig.

Mn risken att plattorna inte ligger kvar på sin höjd är nog densamma oavsett om du lägger om altanen, så det verkar som onödigt arbete.

Detta givetvis under förutsättning att den kraftigare växtligheten verkligen är borta.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.