I
Hei,

Vi bor i et hus fra 1970, et trehus med kjeller og mexitegl som fasade. Innerveggene består av stendere og 10 mm masonittplater, uten isolasjon.

Plantegning av et hus fra 1970, viser tre soverom, kjøkken, stue og bad. To garderober i gangen er merket med piler for mulig oppgradering.

Vi planlegger å renovere to rom, men trenger først å bytte ut de gamle garderobene. Tegningen er fra megleren og er altså ikke en ekte byggetegning. Bak døren, ved siden av G, går skorsteinen inne i veggen.

Det finnes to garderober på den ene siden og tre på den andre. De er fra 70-tallet og virker vanskelige å modernisere, så tanken er å erstatte dem med for eksempel innebygde IKEA-garderober.

Spørsmålet er hvordan bør man gå frem? Tips?

• Liker
JonteP
  • Laddar…
D
Mitt tips er å beholde de eksisterende garderobene, men å renovere dørene hvis de er stygge.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vi hadde lignende oppsett av garderober mellom to rom, jeg bygde to store garderober med skyvedører og satte inn bakke-/hyllesystem.

Bygde veggene med 45x45 stendere, lister på "innsiden" av stenderne slik at OSB-plater kunne legges inn mellom stenderne og deretter gipsplater utenpå, så veggen ble 70 mm tykk. La selvfølgelig også isolasjon i veggene for lyddemping. Dybden på garderobene gjorde jeg til 560 mm pluss tykkelsen på skyvedørsskinner. Totale tykkelsen ble ca 700 mm.

I
D datja skrev:
Mitt tips er å beholde de eksisterende garderobene, men å renovere dørene hvis de er stygge.
Det vanskelige er å finne innredning som passer bra, de har ganske brokete innermål, f.eks. 56,3 cm, 35,8 cm, 76,1 cm, 55,9 cm.

Hvit garderobe med flere dører og enkle håndtak, plassert på tregulv; utfordring med brokete innermål for tilpasning av innredning.

Jeg har byttet ut til IKEA noen ganger nå, det vanskelige er om man ikke får til riktige bredder med PAX, Platsa er litt svakere da den er "hul".

I
Demmpa Demmpa skrev:
Vi hadde liknende opplegg av garderober mellom to rom, jeg bygde to store garderober med skyvedører og satte inn bakke-/hyllesystem.

Bygde veggene med 45x45 stendere, lister på "innsiden" av stenderne slik at OSB-plater kunne felles inn mellom stenderne og deretter gipsplater utenpå, så veggen ble 70 mm tykk. La selvfølgelig også isolasjon i veggene for lyddemping. Dybden på garderobene gjorde jeg til 560 mm pluss skyvedørsskinnene sin tykkelse.
Totale tykkelsen ble ca 700 mm.
Ja, den tanken har slått meg, men jeg har sett mange løsninger der det i praksis bare blir en plass med hyllesystem og annet fra gulv til tak. Jeg søker noe som føles mer innbygd og ferdig. Det går sikkert å få til her også, men da gjelder det å tenke til og planlegge fra start, så målene blir riktige og passer det system man kjøper, om det for eksempel skulle bli ELFA. Det kan bli virkelig fint, men det krever en hel del planlegging.

Skyvedører bygger dessuten ganske mye, så jeg er ikke helt sikker på at det blir bedre enn vanlige dører, selv om det kanskje føles litt mer luksuriøst.

Jeg tenker også at man må bygge inn isolasjon, og da forsvinner vel cirka 50 mm der også.

Spontant hadde det føltes enklere med ferdige garderober, men samtidig er kanskje for eksempel ELFA mer framtidssikkert. IKEA bytter jo systemene sine litt nå og da.

F.eks. Elfa trådbackstativer finnes i bredder på 350, 450 og 550 mm, og i dybder på 435 og 535 mm.

IKEAs PAX har vel ikke byttet formfaktor på innredningen?
Jeg skal for så vidt ikke si for mye, jeg pleier å få tak i dem brukt istedenfor.

D
I Ironside skrev:
Det vanskelige er å finne innredning som passer bra, de har ganske brokete innermål, f.eks. 56.3 cm, 35.8 cm, 76.1 cm, 55.9 cm.

[bilde]
Fine synes jeg. Innredning kan man snekre til selv som det passer.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ossian K Olsson
I Ironside skrev:
Hei,

Vi bor i et hus fra 1970, et trehus med kjeller og mexitegl som fasade. Innerveggene består av lekter og 10 mm masonittplater, uten isolasjon.

[bilde]

Vi planlegger å renovere to rom men må først bytte ut de gamle garderobene. Tegningen er fra megleren og er altså ikke en ekte byggetegning. Bak døren, ved siden av G, går skorsteinen inne i veggen.

Det er to garderober på den ene siden og tre på den andre. De er fra 70-tallet og virker vanskelige å modernisere, så tanken er å erstatte dem med for eksempel innebygde IKEA-garderober.

Spørsmålet er hvordan man bør gå frem? Tips?
Jeg hadde kastet ut dem. Tatt ned veggen og bygget en ny og deretter hatt alle garderober i et av rommene.

Har hatt slike innebygde hjemme men hatet dem. Så de røk ut og ble erstattet med PAX.

Plantegning av en leilighet med to soverom og et kjøkken. Røde sirkler markerer områder for potensielle garderober mot fire ulike vegger.

Ser jo tre mulige steder (4 ulike vegger) å ha dem mot, men for å bestemme det trenger man vite mer om behov og areal.

I
Takk for alle svar. Det heller mot å ta ned veggen helt frem til skorsteinen bak dørene, sette inn nye garderober fra en eller annen produsent, for eksempel IKEA PAX, og deretter sette opp stendere, isolere og gipse resten.

Veggen mot kjøkkenet har vi allerede hatt oppe og isolert da vi bygde om kjøkkenet, så der finnes det ingen plan om å gjøre noe mer. Ytterveggen har vi heller ikke noen planer om å endre.

Er det noe spesielt man bør tenke på her? Det er vel først og fremst veggene som går langs huset som pleier å være bærende? Dette er et Gullringshus og ifølge naboer her i området har husene en selvbærende konstruksjon, så egentlig skal ikke engang de langsgående veggene være bærende. Noen har derfor revet også disse veggene, spesielt i den andre delen av huset der stuen og kjøkkenet er. Det er imidlertid litt forskjellige hus her i området.

Jeg har gjort en del med huset tidligere, slipt gulv, lagt fliser, boret ventilasjon, satt OSB og gips, men aldri tatt ned og satt opp en hel vegg, så jeg tar gjerne imot alle tips.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.