Hei!

Hvilken oppbygning av bjelkelag var vanlig på 50-tallet for sokkeletasjehus?

Plassbygde bjelkelag med tremønster fra forskaling synes i kjelleren, har dere noen tips om hvordan det kan tenkes å være oppbygd?

Er ikke interessert i svar typ "men åpne gulvet og sjekk?" Dette er kun planleggingsstadium på eiendom jeg ikke eier.

Veldig mange 50-tallshus, souterrain eller med vanlig kjeller, har plassbygde armerte betongdekker. Tremønsteret du ser er fra formen. På oversiden finnes normalt oppforede (ca 2x3 tommer) tregulv. Betongen bærer hele vekten. En god konstruksjon der betongdekket også fungerer som varmemagasin.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Veldig mange 50-tallshus, souterrain eller med vanlig kjeller, har plass-støpte armerte betongdekker. Tømmerstrukturen du ser er fra støpeformen. På oversiden finnes normalt oppforede (ca 2x3 tommer) tregulv. Betongen står for all bæringen. En bra konstruksjon der betongdekket også fungerer som varmemagasin.
Takk for svar! Da finnes sannsynligvis spillvannsgroddene støpt inn i betongen om oppforet vanligvis er 2-3 tommer. Dvs ved renovering av bad med nye plasseringer må man kanskje regne med å bore rett ned i kjelleren og legge groda der?

Hva mener du med "spillvannsgrodor"? Vannlås?

J justusandersson skrev:
Hva mener du med "spillvannsgrodor"? Vannlås?
avløpsrør, en sammensatt gruppe fra f.eks. bad kalles for spillvannsgroda.

Det tror jeg ikke var vanlig å støpe inn slike knutepunkter. I hvert fall ikke i småhus. Da jeg gjorde byggepraksis brukte man fortsatt støpejernavløpsrør og jeg kan ikke huske noe slikt. Jeg tror at man så langt som mulig prøvde å unngå å støpe inn skjøter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.