Tenkte å sette sammen to trykkimpregnerte bjelker 45x145 så den blir 90x145.
Bjelkesko mot trevegg på den ene siden og hvilende på 90-stolpe 5 meter bort.
Det burde fungere uten ytterligere stolpe/støtte på veien, eller?
Pidde
Bjelkesko mot trevegg på den ene siden og hvilende på 90-stolpe 5 meter bort.
Det burde fungere uten ytterligere stolpe/støtte på veien, eller?
Pidde
Moderator
· Stockholm
· 57 861 innlegg
Njaa. Det kommer vel an på hva du skal ha mer, skal det bære mer enn sin egen egenvekt så er det trolig for svakt. Det vil nok ikke knekke om du setter EN person som hopper på det, men det vil nok svikte en hel del.
Tenker du at det skal bære en terrasse, så vil jeg gjette at du trenger en limtrebjelke som er minst 300 på høyden. Men det må noen regne på. Det finnes dimensjoneringsprogram på nettet.
Tenker du at det skal bære en terrasse, så vil jeg gjette at du trenger en limtrebjelke som er minst 300 på høyden. Men det må noen regne på. Det finnes dimensjoneringsprogram på nettet.
Beste svar
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stor-blir-nedboejningen.297641/#post-2740684
Her finnes det en beregning på et lignende lastfall, riktignok med spennvidde 4-4.5 m men med en last på 100 kg i midten. Der påstår Berniberg at nedbøyningen kun blir 1,9 mm.
Jeg regnet på lastfallet i sagulator (som om bjelkene var en hylleplate med 1 kg last) og der fikk jeg at nedbøyningen ville være ubetydelig (0,6 mm).
Det sagt tror jeg (her gjetter jeg) at med påvirkning av fukt, tenk nedbør, så vil det bli en nedbøyning med tiden som vil bli mer eller mindre synlig. Kan du gå opp i dimensjon på høyden så er det bedre.
Disclaimer: Jeg linker kun til tidligere beregninger og til en beregningsside som heter sagulator. Jeg har ikke regnet på det selv. Trestrukturer er vriene men mer informasjon finnes på https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/dimensioneringsvarden-och-barformaga/
Her finnes det en beregning på et lignende lastfall, riktignok med spennvidde 4-4.5 m men med en last på 100 kg i midten. Der påstår Berniberg at nedbøyningen kun blir 1,9 mm.
Jeg regnet på lastfallet i sagulator (som om bjelkene var en hylleplate med 1 kg last) og der fikk jeg at nedbøyningen ville være ubetydelig (0,6 mm).
Det sagt tror jeg (her gjetter jeg) at med påvirkning av fukt, tenk nedbør, så vil det bli en nedbøyning med tiden som vil bli mer eller mindre synlig. Kan du gå opp i dimensjon på høyden så er det bedre.
Disclaimer: Jeg linker kun til tidligere beregninger og til en beregningsside som heter sagulator. Jeg har ikke regnet på det selv. Trestrukturer er vriene men mer informasjon finnes på https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/dimensioneringsvarden-och-barformaga/
Takk!-RB- skrev:
[lenke]
Her finnes en beregning på et lignende lastfall, riktignok med spennvidde 4-4.5 m men med en last på 100 kg i midten. Der hevder Berniberg at nedbøyingen kun blir 1.9 mm.
Jeg regnet på lastfallet i sagulator (som om reglene var en hylleplate med 1 kg last) og der fikk jeg at nedbøyingen ville være ubetydelig (0.6 mm).
Dermed sagt tror jeg (her gjetter jeg) at med påvirkning av fukt, tenk nedbør, så vil det etter hvert bli en nedbøying som vil bli mer eller mindre synlig. Kan du øke dimensjonen på høyden, så er det bedre.
Disclaimer: Jeg lenker kun til tidligere beregninger og til en beregningsside som heter sagulator. Jeg har ikke regnet på det selv. Trestrukturer er vanskelige, men mer informasjon finnes på [lenke]
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om det bare er egenvekten som bjelken skal bære er det ingen fordel med to bjelker. Derimot kan det jo se bedre ut. Den momentane nedbøyningen bør bli ca 2 mm, men vil øke etter hvert siden det er ubeskyttet utendørs, men ikke mer enn akseptabelt.
Klikk her for å svare