Har et eksisterende tak (platetak på 4 cm lekter + 6x4 cm bjelker på cc60). Taket har målene 520x320 cm som hviler på en kraftig bærende bjelke på min garasje.

Nå skal jeg bytte dem ut til kraftigere for å isolere samt sette innertak.
På grunn av begrensninger angående ståhøyden vil jeg bruke 45x95 mm bjelker på cc60 (kan lime sammen 2 stk om nødvendig).
Blir da 9 stk bjelker som hver er 320 cm lange på cc60 (285 cm til murerbåndet som de hviler på).

Er 45x95 tilstrekkelig? Se den meget enkle skissen.

• Enkel skisse av takkonstruksjon med plåttak, 4 cm lekter og 45x95 mm bjelker markert.
Jeg tror at du må fortelle hva slags takvinkel du skal ha for at noen (ikke jeg, for jeg kan ikke sånt) skal kunne svare på spørsmålet.

Du bør vel kunne ta en tynnere dimensjon på lektene under platen?
Og på den måten få 1 cm til, som du kan ta til takbjelkene.

De fleste uteromstak som bygges av amatører er bygget på den måten. Men jeg mener at det er litt for svakt med 95x45.
Ville gått opp til minst 120x45, men gjerne 145x45 (minste dimensjon for terrasser), og avhengig av takets helling kanskje redusere avstanden til cc 300 mm.
Snø er tungt og har knekt mange uterom i løpet av de 2 siste vintrene.

Hellingen er 10cm per 50cm. Lektet er allerede på plass, så jeg lar det helst være som det er, ellers var den ideen bra.

95x45 er altså ganske OK, og hvis jeg da i tillegg skulle lime sammen så kanskje 4-5 av dem blir dobbel så skal det vel være rolig... (?)

Det fungerer sikkert bra om du gjør så, men jeg synes likevel du bør bruke litt grovere virke.

Du bør bruke minst 120x45 og gjerne i limtre for å øke styrken.
********* redigert av moderator

Gjelder takvinkel på hagestuer og snøsoner finnes det mer å lese her.
http://www.takplast.se/

Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.