Y
Jeg skal styrke takstoler med ytterligere 45x220 hanebjelker.
Er ute og søker virke og finner mest bare slikt som har veldig mye kvist og litt sprekker.

Svekkes virket av mye kvist?
Svekkes det av å ligge utendørs under minimalt tak?

Om virket er klassifisert c24 skal det ikke være noen fare å bruke det

Rickard.
Ettersom K-trelast utelukkende er gran i Sverige, er det ofte man har både kjernen og kvister i de større dimensjonene. Kjøp de som ser rette ut og uten andre større defekter, så er det ikke så mye mer å gjøre, kvistfritt kan du glemme.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ettersom K-tømmer utelukkende er gran i Sverige, er det oftere enn ikke at man har både kjernen og kvister i de større dimensjonene. Kjøp de som ser rette ut og uten andre større defekter, så er det ikke så mye mer å gjøre, kvistfritt kan du glemme.
Akkurat, noen ganger føles det som om de har tatt det dårligste tømmeret og klassifisert det bare fordi det er sterkt nok.
Når jeg har bygget takstoler har jeg valgt selv, lite kvist, tette årringer og rett.
I mitt 6kantede tårn er en av åsene 45x220 minst 270 år gammel.... så utrolig tung, overkurs til takåser, nesten sløseri......

Y
Er virket dårligere av å ha blitt oppbevart utendørs av butikken?

Rickard.
Y Yrrol skrev:
Er treverket dårligere av å ha blitt oppbevart utendørs av butikken?
Nei, men det bør ha blitt oppbevart under tak.

Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Precis, noen ganger føles det som om de har tatt det dårligste virket og klassifisert det bare fordi det er tilstrekkelig sterkt.
Når jeg har bygget takstoler har jeg valgt selv, lite kvist, tette årringer og rett.
I mitt 6kantede tårn er en av bjelkene 45x220 minst 270 år gammel.... så jævla tung, overkurs til takbjelker, nesten sløsing......
Hva jeg har forstått så har vi rett og slett ikke noe bedre alternativ enn gran her i vårt land. Kvistfri furu er rett og slett ikke et alternativ, og furu med kvist skal visstnok være dårligere.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Tett, rettvokst og kvistfritt gir best resultat. C 24 skal ikke inneholde så mange store kvister fordi det skal være tatt fra bedre, visuelt sortert tømmer. Et alternativ er ellers å bruke ytterpanel av norrländsk gran og skruvlimme. Hanbjelker bestod før nesten alltid av doble bord med mellomlegg. Hanbjelker er utsatt for strekkrefter, noe som kan være bra å tenke på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.