Etter litt søk på forumet har jeg ikke funnet svar på akkurat dette spørsmålet (selv om det finnes mye angående skrue+plugg i gips). Så, jeg våger meg på en første innlegg.

Forutsetningene:
- Veggmontert hylle av typen String (ingen ben ned i gulvet)
- Den har totalt 6 festepunkter og veier 20kg, jeg ønsker at oppheng skal tåle minst 40kg
- Den skal monteres i en gipsvegg (cirka 1,5-2cm)
- Gipsskiven har et større rom bak, sikkert 5cm
- Ingen stender bak gipsskiven så vidt jeg vet

Mollyplugg/ekspander? Universalplugg? Sette opp et eget stenderverk og feste i det?

Bra tips! Jeg har dog ingen betongvegg bak gipsen, bare luft og så enda en gipsplate mot et annet rom. Gips-luft-gips :)

Tror jeg må tenke om her...

"4 Molly klarer uten problemer vekten av din TV selv på enkelgips, med god margin. Regn med ca 15-30 kg i vertikal lasteevne for hver Molly med sikkerhetsfaktor 3"

6 stk festepunkter x 15 kg = 90 kg bare det. Som jeg tolker Thomas sitt innlegg fungerer det bra på enkelgips.

Thomas 59 sa:
Regn med ca 15-30 kg i vertikal lasteevne for hver Molly med sikkerhetsfaktor 3.
Hvis du har 6 festepunkter i enkeltgips blir det bare 10 kg per Molly-plugg. Reglar har du sikkert bak gipset, trolig med senteravstand 60 cm. Spørsmålet er bare om de er laget av tre eller metall, krever litt forskjellig skru... String-hyllen du skal sette opp består altså av to rader hylleplan og tre gavldeler? Idealet ville jo være om du kunne feste den midterste gavelstykket rett foran en regel og bruke Molly til de fire ytre punktene.

• Liker
rockin_john
  • Laddar…
Jeg har selv en 40 kg TV opphengt i 2+2 (dvs to par med ca 60 cm mellomrom) Mollysar, i enkelgipsvegg. Fungerer problemfritt.
Gips er sterkere enn man tror. Finner man dessuten en regel kan man sikkert femdoble vekten uten problemer.

Takk! Da virker det ikke helt kjørt i alle fall. Jeg får forsøke å lete fram en regel bak veggen med noen små hull.

Asgarvad: Nøyaktig! 3 gavler, 6 hylleplan og totalt 140 cm bredt.

Takk alle for hjelpen!

Det finnes noe som heter regler søker...

Nå har jeg litt mer oversikt over hvordan veggen ser ut etter en prøveboring:

- I to av tre hull har jeg truffet metallstender bak gipsen.
- Hullene jeg har tatt opp har truffet heldig/ulykkelig i hull i selve metallstenderen.
- I et av disse har jeg boret opp med 9mm og truffet et cirka 3,5-4mm hull i stenderen, bak ser det ut til at det kun er isolasjon.

Hvilken type plugg skal jeg bruke når jeg har gips-metallstender å jobbe med?

Takk for alle tips!

Enk Prosjektet: Tror at dybden på gipset er cirka 20mm, ville miniplugg funke? I et av hullene er det allerede boret opp med 9mm bor så der ville antagelig minipluggen bare sitte i metallet?

Kan en løsning være å finne frem en metallbor og bore gjennom metallregelen og deretter bruke molly-plugg gjennom den?

I metall funker den ikke bra, men i gamle hull i gips, leca, lettbetong, siporex og lignende materialer er de kjempebra.

Har du truffet midt i stålreglen kan det funke med gipsanker (molly), men det er ikke sikkert.
Kan du flytte til en av sidene tror jeg det er lettere/bedre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.