Hei

Overskriften er ganske talende, men,

Jeg skal bestille speilglass etter mål med målene 160x100 og rundt speilglassene skal jeg lime fast dekorlister, litt som det vedlagte bildet, hvor tykk synes dere da at speilglassene skal være? 4 mm eller 6 mm, eller kanskje til og med 8 mm? "Rammen" rundt speilglassene kommer jo ikke ha noe med speilet å gjøre bortsett fra at det blir en dekorasjon.

Synes dere jeg skal bruke montasjelim eller noe annet for å henge opp speilene? Og skal speilene være råskåret, eller ha noen form for kantpolering?

Takk for hjelpen. :D

• Speil i en stue med et hvitt rammeverk, reflekterer garderobedører og beige gardiner; beige puffer foran speilet.
4 mm speilglass synes jeg er nok. Om de ikke har noen bærende, sikkerhets- eller beskyttelsesfunksjon.
(De sitter vel rett og slett bare mot en vegg?)
Og hvis listene, som de bør, fals over speilkanten, trenger ikke speilenes kanter å behandles noe spesielt. Sånn her altså:
Diagram som viser hvordan en list falsar over kanten av et 4 mm speilglass, med speilet plassert mot en vegg uten spesielle behandlinger.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om de ikke har noen bærende, sikkerhets- eller beskyttelsesfunksjon.
Spørsmålet er jo da om de 160 cm høye speilene skal plasseres med underkanten lavere enn 60 cm over gulv. For om de er lavere, skal det vel være sikkerhetsglass eller laminert glass for å redusere ulykkesrisikoen.

Sitter de med lister slik som KoW tegnet, så trenger vel ikke glassene å limes. Noe som sikkert blir satt pris på den dagen de må fjernes.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Tynnere veier mindre så 4mm.

Lime dem opp duger sikkert men jeg ville montere den med beslag i over- og underkant og deretter dekke beslagene med ramme/list

BirgitS BirgitS skrev:
Spørsmålet er jo da om de 160 cm høye speilene skal plasseres med underkanten lavere enn 60 cm over gulvet. For om de er lavere skal det vel være sikkerhetsglass eller laminert glass for å redusere ulykkesrisikoen.
Det er jo en tanke!
Hvor stor er risikoen for at en liten skulle kaste byggeklosser på eller snuble inn i speilglasset?

Hvorfor vil man i det hele tatt ha så mange speil i et soverom (som jeg antar at det er)?
Narsissisme/selvbeskuelse :thinking:

4 mm speilglass synes jeg er tilstrekkelig. Hvis de ikke har noen bærende, sikkerhets- eller beskyttelsesfunksjon.
(De henger vel helt enkelt bare på en vegg?)
Og hvis listene, som de bør, falser over speilkanten, trenger speilenes kanter ikke behandles noe spesielt. Sånn her altså:
[bilde]
Ja, om jeg har forstått deg riktig så blir det sånn jeg har tenkt meg. Se vedlagt bilde for dekorlist som jeg nok vil ha rundt speilglassene.

• Dekorlist i hvitt, med intrikat profil, montert mot en mørk vegg, egnet for speilrammer eller innredningsformål.
BirgitS BirgitS skrev:
Spørsmålet er jo da om de 160 cm høye speilene skal plasseres med underkanten lavere enn 60 cm over gulvet. For hvis de er lavere, skal det vel være sikkerhetsglass eller laminert glass for å holde nede ulykkesrisikoen.

Sitter de med lister slik som KoW tegnet, så trenger vel ikke glassene limes. Noe som sikkert blir satt pris på den dagen de må bort.
Hmm, akkurat nå har jeg tenkt at speilglassenes nederkant "stopper" 55 cm fra gulvet, og der også ha en dekorlist med bredden 15,5 cm. Hadde tenkt å lime fast dekorlistene rundt, tett inntil speilene, men dette gir jo ikke noe mer enn at det bare blir dekorasjon.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tynnere veier mindre, så 4mm.

Lime opp duger sikkert, men jeg ville montert dem med beslag i over- og underkant og så dekke beslagene med ramme/list
Har du tips på hvilke beslag som er bra for dette formålet? :)

Det er jo en tanke!
Hvor stor er risikoen for at noen småunger kaster byggeklosser på eller snubler inn i speilglasset?

Hvorfor vil man i det hele tatt ha så mange speil i et soverom (som jeg antar at det er)?
Narsissisme/selvbeskuelse :thinking:
Det er en ganske liten sjanse, ettersom det sjelden er barn her. :crysmile: Angående din spoiler, så skal speilene henge på veggen i gangen som er 5 meter. Veggen trenger å fylles ut, og alternativene var tre store bilder eller tre store speilglass med dekorlister rundt, og det ble store speilglass, rett og slett av kostnadshensyn. :crysmile:

Sist redigert:
Forresten, et til spørsmål, hva synes dere er en "rimelig" pris for et 4mm speilglass med målene 160x100cm?

F filip01 skrev:
Veggen trenger å fylles ut og alternativene var tre store malerier eller tre store speilglass
Det der forstår jeg ikke.
Det kan jo være behagelig med en rolig flate å hvile øynene på også.
Men det er din sak.
F filip01 skrev:
Se vedlagt bilde for dekorlist som jeg nok kommer til å ha rundt speilglassene.
Jeg ser ingen fals i listen hvor glasskanten kan skjules.
Men du kanskje skal frese den inn selv?

Tenkte en vanlig speilholder eller enkel dobbeltbøyd plate.

Pris bør vel være 600-800:- per m2 så 960-1280 +- litt er vel rimelig

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tänkte en vanlig speilholder eller enkel dobbeltbøyd plate.

Pris bør vel være 600-800:- per m2 så 960-1280 +- litt er vel rimelig
Fått et tilbud på 2850 kr, og det høres rimelig ut ifølge dine tall :D. Takk. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.