Skal legge ut en 15mm (76x62 cm) plate på et betonggulv. Problemet jeg har akkurat nå er at jeg har et spill på ca 0,5mm i et hjørne, noe som gjør at platen ikke ligger helt plant. Den kan vippes, noe den ikke får gjøre. Har slipet og lagt ut betongsparkel og slipet for å prøve å få et helt plant underlag, men det vil seg ikke helt.
Noen som har et forslag til hvordan man kan gjøre dette? Vurderer å helle ut betongsparkel eller lignende med 0-fraksjon og legge platen direkte i "smeten". Med denne metoden får jeg bare et forsøk
men det burde fungere. Tips?
Noen som har et forslag til hvordan man kan gjøre dette? Vurderer å helle ut betongsparkel eller lignende med 0-fraksjon og legge platen direkte i "smeten". Med denne metoden får jeg bare et forsøk
Medlem
· Västra Götaland
· 257 innlegg
Det går ikke å legge den i utkammad fix? Finns jo masse forskjellige varianter avhengig av bruksområde
Ok, her kommer litt mer informasjon. Platen er en trykkfordelingsplate til en skorstein så den vil bli belastet med en vekt på ca 900-1000kg. Vil helst ikke heve platen for mye da den vil komme i samme nivå som gulvet når det legges. Platen trenger ikke være plan i horisontal retning, kun at den ligger plant på betonggulvet. Flislim kunne kanskje fungere, må sjekke hva man har for trykkfasthet på limet og hvilken minste tanning man kan bruke.
Hvordan mener du? Er ikke ditt gulv horisontalt?M MoggeS skrev:Ok, her kommer litt mer informasjon. Plåten er en trykkfordelingsplåt til en skorstein så den kommer til å belastes med en vekt på ca 900-1000kg. Vil helst ikke heve plåten for mye da den kommer til å være på samme nivå som gulvet når det legges. Plåten trenger ikke være plan i horisontal retning bare at den ligger plant på betonggulvet. Keramisk flislim kunne kanskje fungere, må sjekke hva man har for trykkfasthet på lim og hvilken minste tanndybde man kan bruke.
Er det gulvet, eller plåten, som er minst plant?
Skal plåten ligge løst på gulvet, eller skal den festes på noen måte?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Men hva er det for søppel til betonggulv som ikke tåler 1000 kg belastning?
Hvor mye større er platen sammenlignet med skorsteinen? Det var jo typ så rare mål på platen så er platen like stor som skorsteinen?
Finnes det forskrifter/anvisninger som sier at det MÅ være en trykkfordelingsplate?
Synes det virker litt overarbeidet.
Protte
Hvor mye større er platen sammenlignet med skorsteinen? Det var jo typ så rare mål på platen så er platen like stor som skorsteinen?
Finnes det forskrifter/anvisninger som sier at det MÅ være en trykkfordelingsplate?
Protte
Kan bare være enig. 15mm plate høres overdrevet ut, det er 55kg plate.prototypen skrev:
Men hva slags søppel av et betonggulv er det som ikke tåler 1000 kg belastning?
Finnes det forskrift/veiledninger som sier at det MÅ være en trykkfordelingsplate?
Protte
Kan bare være enig med dere. Hadde jeg sluppet platen hadde alt vært fryd og gammen. Det er min K-konstruktør som vil ha den der.. han glemte å tegne inn utsparinger i cellplasten og at skorsteinen kommer 15 cm fra en svekkelse i platen gjør at vi nå må bruke platen. Tror heller ikke det er noen problemer med å droppe platen men det er best å adlyde..
Klikk her for å svare