Jeg bygger nytt, men med stor del gjenbruk. Det krever litt spesialløsninger av og til...

Nå har jeg fått 90 stk sponplater som er 340 cm lange og 41 cm brede. Hva de opprinnelig var brukt til er ukjent. Men 125 m2 gratis er jo hyggelig.

Så, hva kan være det beste bruksområdet?

1. Regle opp bjelkelaget litt ekstra og bruke som gulvspon? Dog uten not og fjær, som sagt. Men hvis jeg setter lekter/kortlinger slik at alle kanter kan skrues burde det vel funke? Jeg hadde tenkt å ha tykkere parkettgulv oppå.

Jeg har tenkt å ha gulvvarme og kunne kanskje også kappe til remser og legge oppå sponplatene for å ha varmesløyfer imellom?

2. Bruke i stedet for rupanel? Opprinnelig hadde jeg planlagt å bruke underlagsduk mellom platetak og isolasjon. Selv om sponplater ikke er det beste alternativet kanskje, men bør det fungere?

3. Regle opp et installasjonssjikt på innsiden av ytterveggene og bruke platene på veggen og deretter gips?

4. Regle opp innervegger med 45x45 c/c 41-ish og bruke platene stående (deretter med gips på). Alternativt regle opp c/c 60 og montere platene liggende?

Hva tenker dere kreative byggere som har mer erfaring?
 
Å stive opp veggene under gipsen vil gå kjempebra med dine sponplatestrimler.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Ja som ovenstående sier så duger det til innervegger, jeg hadde lagt dem innfor gipsen..
På tak og gulv duger/holder de ikke..
 
  • Liker
Tjrex og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.