Hei!
Renovering av vaskerom i kjelleren pågår. Kjellerens yttervegg er laget av betonghullstein. Bygget 1939-1940. Deler av pussen har blitt tatt ned der den satt dårlig, sannsynligvis vil jeg fjerne ytterligere noen partier. Jeg har lagt merke til en liten sprekk mellom betonghullsteinene i grunnmuren, det er ikke stort så jeg er ikke så bekymret for det, se bilde. Nedenfor vinduets høyre side. Huset har jo stått lenge, så en sprekk er ikke så rart. For øvrig ser det bra ut så langt jeg kan bedømme. Men nå når jeg skal pusse veggen vil jeg gjerne gjøre det så bra som mulig. Selv om jeg er klar over at det kan bevege seg noen millimeter og skape en ny sprekk i fremtiden.

Jeg har skrapet ut løst materiale langs sprekken. Er det nå nok å legge på puss (gjetningsvis puss c?) og forsøke å presse det inn i den lille sprekken så godt det går? Eller bør jeg først fylle selve sprekken med noe hardere mørtel for deretter å legge puss i neste steg? Alle tips mottas med takk! Hvis det også finnes en enkel måte å forebygge en ny sprekk så er det av interesse, selv om det kanskje er umulig.

Kjellervegg med sprukket murpuss under et vindu, radiator og rør. Betonghullsteinvegg fra 1939-1940-renovering av vaskerom pågår.

Noen tips fra kunnskapsrike medmennesker før jeg ruller av gårde til byggevarehandelen og kjøper pussmørtel? 🤔

J
Absolutt ikke pussmørtel C i sprekken, men bruk mur og pussmørtel B i stedet..
Rengjør og forvann før du putter inn nytt mørtel i sprekken, det vil sannsynligvis sprekke igjen..

J Jansson69 skrev:
Absolutt ikke pussmørtel C i sprekken, men bruk mur og pussmørtel B i stedet. Rens og forvann før du putter inn nytt mørtel i sprekken, det vil sannsynligvis sprekke igjen.
Takk for tydelig svar! Merkelig at jeg ikke har kunnet finne dette i andre tråder, kanskje jeg søker slurvete... Men da går jeg på først med mørtel b i sprekkene ifølge din beskrivelse.

Dette med å forebygge at ny sprekk kommer tilbake samme sted. Er det noen idé? Jeg husker at jeg har sett noen som satte opp et nett, for eksempel et fint armeringsnett eller lignende over en sprekk og pusset på det. Som en slags forsterkende pussbærer. Men det resulterer kanskje bare i at det sprekker et annet sted hvis det skulle bevege seg en halv millimeter?

C
J Jansson69 skrev:
det kommer sannsynligvis til å sprekke igjen..
Er enig. Sprekken skyldes jo ikke at det er dårlig fuget, men på en setning i kombinasjon med at veggen/hjørnet rett og slett ikke er selvbærende. Så spørsmålet er hvor mye arbeid det er verdt å legge ned i dette.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
J
J JAVA_ skrev:
Takk for tydelig svar! Merkelig at jeg ikke har klart å finne det i andre tråder, kanskje at jeg søker slurvete.. Men da går jeg først med bruk b i sprekkene ifølge din beskrivelse.

Dette med å forebygge at ny sprekk gjenoppstår på samme sted. Er det noen idé? Jeg husker at jeg har sett noen som har satt opp et nett, f.eks. et fint armeringsnett eller lignende over en sprekk og pusset på det. Som en slags forsterkende pussbærer. Men det resulterer kanskje bare i at det sprekker et annet sted om det skulle bevege seg noen halv millimeter?
Murverk under mark mures alltid med minst mørtel B eller sterkere, det er en generell regel..
Ja du kan nette med et stålnett på innsiden i pussen hvis den nåværende pussen er tykk nok..
Er du sikker på at pussen som sitter der i dag er av C kvalitet?

J Jansson69 skrev:
Murverk under mark mures alltid med minst murbruk B eller sterkere, det er en generell regel..
Ja du kan netting med et stålnett på innsiden i pussen om den nåværende pussen er tilstrekkelig tykk..
Er du sikker på at pussen som sitter der i dag er av C kvalitet?
Okei! Men da er B tilstrekkelig hardt i fugene, eller finnes det grunner til å vurdere enda hardere? (A?)

Sikker på C-puss er jeg ikke. Men jeg synes at den er ganske porøs og det ser ut til å stemme med beskrivelser av pussmørtel C. Pussen har antagelig vært der siden huset ble bygd på 40-tallet. Kan jeg bli sikker på noe enkelt vis, om det er C eller noe annet? Finnes det grunner til å vurdere pussmørtel B på veggene?

Beste svar

J
J JAVA_ skrev:
Ok! Men da er B tilstrekkelig hard i fugene, eller er det grunn til å vurdere enda hardere? (A?)

Sikker på C-puss er jeg ikke. Men jeg synes at den er ganske porøs, og det ser ut til å stemme med beskrivelser av pussmørtel C. Pussen har antagelig vært der siden huset ble bygget på 40-tallet. Kan jeg bli sikker på noen enkel måte, om det er C eller noe annet? Er det grunn til å vurdere pussmørtel B på veggene?
Bruk muremørtel B i sprekken og pussmørtel C i pussen.

• Liker
JAVA_
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kjør med murbruk B i sprekken og pusskalk C i pusset..
Så får det bli. Takk for hjelpen og for ditt engasjement!

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Enig. Sprekken skyldes jo ikke dårlig fuging, men en setning i kombinasjon med at veggen/hjørnet rett og slett ikke er selvbærende. Så spørsmålet er hvor mye arbeid det er verdt å legge i det.
Da krysser jeg fingrene for at det har beveget seg ferdig. Men jeg forbereder meg på å holde øye med området fremover for å oppdage evt. bevegelser.

Vi har også en del sprekker i vårt gamle hus (1920), tenkte ta tak i kjelleren om et år men fikk tipset om å smøre på hobbygips i mellomtiden, enkelt og da ser man direkte om det sprekker igjen. Man vet ikke hvorfor de har sprukket, kan være gamle setningsskader, markforandringer osv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.