Hei alle proffer!

Vi holdt på å ta ned noen vegger og støtte på en spalte av lecablokker. Jeg ser på tegningen at den ligger rett under en peis som står i overetasjen, men det står også skrevet at det er "fremtidig ildsted", noen form for brannsikring?

Det jeg lurer på er om det bare er å fjerne den? Eller fyller den en funksjon for peisen i overetasjen?

Underetasjen:

Veggåpning med synlige lecablokker og trestruktur, del av renoveringsprosjekt under en peis. Veggåpning med synlige lecablokker mellom trelister, del av innendørs riveprosjekt.

Peisen i overetasjen:
Kakkelovn dekorert med julepynt, inkludert en nisse og skilt. Fliser med blomstermotiv øverst, og metallåpning nede. Skorstein på et hjørne.

Tegninger:

Bygningstegning som viser plassering av peis i stue og markert "fremtidig eldstad" i etasjen under, med røde sirkler rundt begge peisområder.
Tverrsnittsdiagram av to-etasjes hus med takvinkel 27° og mål 2700 mm og 2400 mm mellom gulv.

Sist redigert:
Om det er en muret peis ovenfor leca-muren ville jeg anta at den er bærende. Jeg tror ikke man får plassere en tung peis på trebjelkelag i dag.

• Liker
heimlaga og 2 andre
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om det er en murt peis over leca-muren vil jeg anta at den er bærende. Jeg tror ikke man kan plassere en tung peis på trebjelkelag i dag.
Yes sorry, nå med bilde :)

ENDRET: Lastet også opp et bilde av selve ovnen i andre etasje!

Beste svar

Om den er spesifikt for kakkelovnen eller har noen ytterligere funksjon vet jeg ikke. Men jeg har vanskelig for å forestille meg at den muren er der av en annen årsak enn å være bærende.

Å sette en murt peis på trebjelkelag er idioti. I tillegg er det i det minste i Finland strengt forbudt.

Finner du ingen bærende murverk under den skal du mure dit noe. Lecamuren skal du ikke røre.

A Avemo skrev:
Om den er spesifikt for kakkelovnen eller har noen ytterligere funksjon vet jeg ikke. Men jeg har vanskelig for å forestille meg at den muren finnes der av en annen årsak enn å være bærende.
Ok! Takk!

Men er det ikke rart at den ikke vises som bærende på tegningen (så vidt jeg kan se) samt det som plager meg er også at det er spesifisert som "framtidig peis", samt at det også finnes en liknende mur helt nederst i bildet på tegningen som jeg ikke kan se hvordan den kan bære ovnen på overetasjen i det hele tatt? Hva tror du om det?

H heimlaga skrev:
Å plassere en murt peis på trebjelkelag er idioti. Dessuten er det i det minste i Finland strengt forbudt.

Finner du ingen bærende murverk under den, må du mure dit noe. Lecamuren skal du ikke røre.
Ok, dvs jeg bør absolutt ikke fjerne den som er der 👍 tusen takk!

Irriterer meg likevel over tegningene.. :)

Finn ut om den bærer. Om den ikke bærer er det en livsfarlig byggfusk og da må du mure opp en bærende vegg under ovnen.

• Liker
Joakim654 og 1 annen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Finn ut om den bærer. Om den ikke bærer er det et livsfarlig byggfusk og da må du mure dit en bærende vegg under ovnen.
Perfekt, takk!

Oopsjoppe Oopsjoppe skrev:
Men er det ikke rart at den ikke vises som bærende på tegningen (hva jeg kan se) samt det som plager meg er også at det er spesifisert som "framtidig peis", samt at det også finnes en liknende mur nederst i bildet på tegningen som jeg ikke kan se hvordan den kan bære opp ovnen i overetasjen i det hele tatt? Hva tror du om det?
Skal jeg tørre å gjette så ligger det noe bærende og ikke brennbart mellom de to murene som har til oppgave å bære opp kakkelovnen. Jeg tror at det er redningstjenesten som ikke liker når kakkelovner faller gjennom bjelkelaget ved brann.

• Liker
Oopsjoppe
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skal jeg våge meg på en gjetning så ligger det noe bærende og ikke brennbart mellom de to murene som skal bære opp kakkelovnen. Jeg tror det er redningstjenesten som ikke liker når kakkelovner faller gjennom bjelkelaget ved brann.
Høres fornuftig ut! Stort stort takk 🙏

A Avemo skrev:
Skal jeg våge meg på en gjetning så ligger det noe bærende og ikke brennbart mellom de to murene hvis oppgave er å bære opp kakkelovnen. Jeg tror det er redningstjenesten som ikke liker når kakkelovner ramler gjennom bjelkelaget ved brann.
Det pleier heller ikke være så populært blant beboende når det blir løse flammer bak ovnen og man må hoppe ut gjennom vinduet for å ikke brenne inne og knuser knærne i fallet. Trebjelkelag er for myke til å sette en murt ildsted på. Før eller senere kommer ilden ut gjennom en sprekk. Det var populært med slike konstruksjoner en kort periode rundt 1900 jevnt, men det ble for mange branner av det.

• Liker
Oopsjoppe
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.