1.417 lest ·
6 svar
1k lest
6 svar
Nytt år, nytt hus - bærende vegg? Siporexhus fra 1945
Hei!
Jeg lurer på om vegg 1 og/eller vegg 2 (se bilde) i første etasje sannsynligvis er bærende. Er det noen her som kan avgjøre det?
Begge innerveggene er konstruert av siporex. En er 10 cm tykk og den andre 15. Yttervegger; siporex. Bjelkelag; tre.
Jeg har lest artikler og tråder om bærende vegger her på byggahus men synes ikke at jeg finner noe som ligner mitt hus.
- Konstruktør vil bli kontaktet før eventuell riving av en vegg, og eventuell byggetillatelse vil bli søkt, men det hadde vært fint å ha en viss forståelse av situasjonen før den tid og kunne estimere.
Forhåpningen er at jeg skal kunne fjerne veggen mellom indre gang og kjøkken, samt muligens lage litt større åpninger til rommet.
Takknemlig for all informasjon jeg kan få!
Jeg lurer på om vegg 1 og/eller vegg 2 (se bilde) i første etasje sannsynligvis er bærende. Er det noen her som kan avgjøre det?
Begge innerveggene er konstruert av siporex. En er 10 cm tykk og den andre 15. Yttervegger; siporex. Bjelkelag; tre.
Jeg har lest artikler og tråder om bærende vegger her på byggahus men synes ikke at jeg finner noe som ligner mitt hus.
- Konstruktør vil bli kontaktet før eventuell riving av en vegg, og eventuell byggetillatelse vil bli søkt, men det hadde vært fint å ha en viss forståelse av situasjonen før den tid og kunne estimere.
Forhåpningen er at jeg skal kunne fjerne veggen mellom indre gang og kjøkken, samt muligens lage litt større åpninger til rommet.
Takknemlig for all informasjon jeg kan få!
Så gøy å se og lese! Mitt hus i Siporex har en byggeanvisning med nesten nøyaktig like beskrivelser og formuleringer. Mine bærende vegger i Siporex (bygget 51) er 30 cm i yttervegger og 20 cm i innervegger. De ikke-bærende veggene er bare 10 cm. Nå kanskje man ikke kan gå på veggenes tykkelse for å avgjøre om de er bærende eller ikke, men en viss veiledning burde det gi.
Takk for at du spør!! - Klart jeg har det. Jeg hadde bare ikke forstått at det kunne være interessant. Jeg vedlegger flere bilder på beskrivelsen her. Gi beskjed om det ikke går an å lese ordentlig i bildene.1 16386 skrev:
Interessant! Takk for respons! - Mine yttervegger er 25 cm siporex. (Se ytterligere bilder av beskrivelse som jeg har vedlagt i tråden nå.) Jeg ser på din profil at du er lenger nord (Jämtland) enn jeg (Gotland). Det kanskje kan ha hatt innvirkning på veggtykkelsen. Eller så er mine yttervegger en snålvariant fra krigstiden 😅.L lob skrev:Hva gøy å se og lese! Mitt hus i Siporex har en byggbeskrivelse med nesten nøyaktig like beskrivelser og formuleringer. Mine bærende vegger i Siporex (bygd 51) er 30 cm i yttervegger og 20 cm i innervegger. De ikke bærende veggene er bare 10 cm. Nå kanskje man ikke kan gå på veggenes tykkelse for å avgjøre om de er bærende eller ikke men en viss veiledning burde det gi.
Beste svar
I beskrivelsen av kjelleren står det at bærende innervegger er 15 cm tykke, mens øvrige er 10 cm. Da innerveggene i første etasje har tilsvarende dimensjoner, er det rimelig å tro at den på 15 cm (vegg 2) er bærende. På den andre siden kunne beskrivelsen ha nevnt det hvis det samme gjaldt for første etasje. Jeg tror likevel at vegg 2 er bærende, for jeg har vanskelig for å se hva som ellers bærer opp bjelkelaget.
Takk hjerteligst! Bra observert. Det det høres ut som en meget rimelig teori. Det gikk meg helt forbi at den informasjonen fantes i kjelleravsnittet.1 16386 skrev:I beskrivelsen av kjelleren står det at bærende innervegger er 15 cm tykke, mens øvrige er 10 cm. Da innerveggene på første etasje har tilsvarende dimensjoner er det rimelig å tro at den på 15 cm (vegg 2) er bærende. På den andre siden kunne jo beskrivelsen ha nevnt det om det samme gjaldt for første etasje. Jeg tror likevel at vegg 2 er bærende for jeg har vanskelig for å se hva som ellers bærer opp bjelkelaget.
Klikk her for å svare