Hei,
Vi bygger ut en enetasjes villa på 104kvm med 51kvm.

- Fagverkstakstoler med kaldt loft på eksisterende bygning, og det vil være det samme på tilbyggingen.
- Takstolene har dimensjon 45x145 med betongtakstein, 27 graders helling.
- Yttervegg har reisverksdimensjon 45x170
- Krypkjeller av betonghullstein i tre skikt med dimensjonen 19x16x39 (bxhxl, cm). Den tilbyggede krypkjelleren vil ha samme høyde, men det er tenkt at det skal være lecablokker i stedet for betonghullstein.
- Betonghullsteinen ligger på en betongsåle som er 60cm bred og 25cm høy. Den nye krypkjelleren vil ha samme størrelse på sålen.
- Eksisterende hus er 12,34m langt og 8,14m bredt
- Tilbygget er 7,65m langt ut fra eksisterende hus og 6,66m bredt.
- Innvendig takhøyde er 2,4m

Problemet: Mellom eksisterende bærende vegg og tilbygg trenger vi å lage en åpning på 2,3m. Jeg vil at den avvekslende bjelken skal bygge så lite som mulig siden det rent estetisk ville se best ut. Min fundering er hvor liten bjelken kan være som den minste for avvekslingen?

Finnes det noen snill sjel som kan hjelpe meg uten at jeg må kontakte konstruktør for dette? Byggetillatelse og utgraving for grunn er allerede klart.

Det gule er tilbygget.

Skisse av en utvidelse av en enetasjes villa med målinger, viser en gulmarkert del som representerer den nye tilbyggdelen av bygningen.

• Illustrasjon av enplansvilla med ny tilbygg (gulmerkede) som viser mål og plassering av eksisterende bygg og tilbygg.
Limtre 66×315 fungerer ved snøson 2.

Bor i snøsonen 1,5. Men finnes det ingen som bygger mindre?

90x225mm

Kan man ikke bruke en stålbjelke?

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Kan man ikke bruke en stålbjelke?
Ja, det går, men spørsmålet er hvilken størrelse på stålbjelke jeg trenger og som bygger minst høyde?

R robertua skrev:
Ja, det går, men spørsmålet er hvilken størrelse på stålbjelke jeg trenger og som bygger minst høyde?
Det får de lærde tvistes om. Men det burde bli lavere høyde på en stålbjelke kontra tre.

• Liker
robertua
  • Laddar…

Beste svar

215x225 er den laveste limtredrageren som er tenkbar med den aktuelle åpningens lengde. 90x225 er ikke sammenlignbar med 66x315, den har mye dårligere stivhet. I stål bør det holde med HEA 140. Etter innbygging har man dog ikke vunnet særlig mye i høyde.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
215x225 er den laveste limtrebjelken som er tenkbar med den aktuelle åpningslengden. 90x225 er ikke sammenlignbar med 66x315, den har mye dårligere stivhet. I stål bør det holde med HEA 140. Etter innbygging har man dog ikke vunnet særlig mye i høyden.
Takk Justsandersson! 215mm bred er bredere enn de 170mm jeg har plass til. Men HEA 140 passer, den er 133mm høy. Pluss 45-regel + gips blir ca 190mm. Det blir bra!

Hva skal man støtte opp HEA-bjelken med? HEA 140 på 2,3m veier bare 57kg. Ikke spesielt tungt for to karer heller.

Det kommer an på hvor hendig du er. Det går fint med søyler i limtre eller stål. Det fungerer også med konstruksjonsvirke f.eks. 45x145 C 24 om du kan feste det ordentlig i den veike retningen.

• Liker
robertua
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.