Trenger litt råd fra alle kunnskapsrike på forumet.

driver og bygger et nytt gjerde for å beskytte gutten fra å falle ned trappen til kjelleren.

Selve rekkverket er på plass, men vurderer nå innfestingen til porten. Det blir en solid treports i samme stil og høyde som gjerdet, der jeg ser for meg hengslenes innfesting på fasadesiden.

Fra begynnelsen var planen kun fasadeplugg fischer fur og sette en regel type 45x45 for å feste hengslene i.

begynte så å stille spørsmål ved om det er riktig vei fremover. Vi har en grovmønstret teglstein, så en regel mot veggen vil bare ha mindre kontaktpunkter. Altså ikke full friksjon eller låsing mot fasaden. Derfor er det kanskje ikke hensiktsmessig, men heller bør forankres i nederste trinn av trappen.

slik jeg ser det har jeg tre alternativer.

A - fasadeplugg type fischer FUR med en regel for videre innfesting av hengsler. (Risiko for skader på fasaden? brytekraft)

B - Borre samt montere stolpesko i øverste trinn med kjemisk anker. Montere separat 75x75 stolpe (Tar lasten godt nedover men kanskje bøyes av vekten?)

C - kjemisk anker og stolpesko i øverste trinn for vekten og fasadeplugg/kjemisk anker gjenget stang i fasaden for å sikre opp 75x75 stolpen for å hindre bøying.

Bilde av trappen nedenfor (fasadeteglstein fra 76 hvis det påvirker styrken?)
Murvegg i rød teglstein med tilstøtende tregjerde montert ved en trapp. En lyskilde lyser opp området ved veggen.
bilde av teksturen nedenfor. Grov teglstein
Grovt murverk i rød teglsten med metallbrakett festet med skruer på siden, en del av bygget for stakett ved kjellertrappeløsning.
 

Beste svar

Jeg hadde nok kjørt på stolpesko og en fasadeplugg i toppen, om det går an å få den så nær. Ellers gjengestang og kjemianker. Lett å reparere etter fasadeplugg i fremtiden tenker jeg, eller den kanskje blir permanent? I så fall gjengestang :)

Gjorde lignende for en grind til vår terrasse for noen dager siden, ble stabilt :)

En grind ved en altan, festet mellom to murvegger. I bakgrunnen ses en grusvei og flere hus i et grønt nabolag.
 
  • Liker
Nedro
  • Laddar…
Kommer sikkert til å bli slik, føles som den mest robuste løsningen. Samtidig er det jo ikke uvanlig at en midlertidig løsning blir permanent. ;P
 
  • Liker
patrikd84
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.