Tenk å begynne å slå opp denne basepanelet (se lenke nedenfor) på altanveggen min

https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-grundmålad-baspanel-p08421146

og fant en pakke med 2.3x6mm varmforsinket spik i garasjen. Typen som er i lenken nedenfor

https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/spik/trådspik-p22360

Går det an å bruke den, eller må jeg bruke 2.8x75mm som det står på nettsiden for basepanelet?

Samt hvor mange per planke og regel bør jeg slå i? Har regel på cc60cm og tenkte å slå 2 spik på hver regelavstand og panel, holder dette eller bør man bruke flere/færre?

Det skal være nok å gjøre som du har skrevet. Tommelfingerregelen ved spikring er at spikeren skal være 3 ganger så lang som det man vil feste, og du er jo (nesten) der. Test, føler du at det ikke holder godt nok, så gå opp til 75.

Jeg spikret baspanel 120 nylig med 65 mm spiker. Da satte jeg bare en spiker per regel, og det sitter virkelig bra. Hvis du bruker 2 av 60 mm, så er det sikkert.

• Liker
Grillen
  • Laddar…

Beste svar

Innfestingsstyrken er proporsjonal med spikerens effektive innfestingslengde og dens diameter. Hvordan spikerens overflate er utformet har også betydning. For eksempel, hvis du har en spikerregel på 28x70 bak det som skal festes, blir totaltykkelsen knapt 50 mm. Da har du ingen glede av at spikeren er 75 mm lang. Derimot påvirker diameteren. Da jeg spikret min panel, hadde jeg akkurat den situasjonen. Jeg valgte da å maskinspikre med 2,8x50. Den maskinspikeren har en "rutete" overflate, som forbedrer innfestingskraften.

Hvis du skal håndspikre og har tilstrekkelig med materiale bak, ville jeg foreslå at du skaffer den anbefalte spikeren. Spiker er billig. Et alternativ kan være å skru panelen i endene og spikre med den spikeren du har i resten av innfestingspunktene. Det er ofte i endene man får problemer. Skruens gjenger holder oftest bedre enn spiker.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Ok, kjør 45x95mm liggende bak, så er 95mm den har å dra i. Tenkte mest av latskap jeg tenkte kjøre den spikeren om det fungerte da jeg hadde den liggende hjemme. Men får nok bli en tur og kjøpe ny spiker da. Takk for svarene.

Grillen Grillen skrev:
Ok, kjør 45x95mm liggende bak, så er det 95mm den har å dra i. Tenkte mest av latskap jeg tenkte kjøre den spikeren om det fungerte da jeg hadde den liggende hjemme. Men får nok ta en tur og kjøpe ny spiker da. Takk for svarene.
Ja, kjøp riktig spiker, det finnes mange tråder her hvor folk lurer på glipper og sprukket fasade.
Det ville vært kjedelig å oppleve det fordi man har vært lat.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.