7.948 lest ·
23 svar
8k lest
23 svar
Blir jeg klar med tre bjelkelag?
Beklager jeg leste for fort, 3m cc på bjelkene er litt vel langt.
Jeg har også lagt til en bjelke faktisk, hvordan ser bakken ut? Mange ganger er hagefliser mer enn nok som underlag for terrasser. Det er lett å justere etter hvert om noe setter seg.
Jeg har også lagt til en bjelke faktisk, hvordan ser bakken ut? Mange ganger er hagefliser mer enn nok som underlag for terrasser. Det er lett å justere etter hvert om noe setter seg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Å konstruere en terrasse er en slags nullsumspill. For store spennvidder for å spare sokler koster i form av større bjelkedimensjoner. For å begrense svikten i terrassen er det spesielt spennviddene til gulvbjelkene man må passe på. Å redusere disse c/c-avstanden har marginal effekt og har størst betydning for valget av terrasseborddimensjon. For bærbjelkene gjelder det også å være oppmerksom på skjærkreftene ved soklene. Det reguleres med sokkelavstand eller bjelkedimensjon. Skal du ha tre bærbjelker slik at gulvbjelkene får en spennvidde på 3 meter, må disse være 45x220 C 24. Passende c/c avstand er 600 mm for 28x120 terrassebord. For 34x145 terrassebord kan det økes til 750 mm. Med 2 m sokkelavstand (og øvrige valg du har gjort) må bærbjelkene bestå av doble bjelker. Det holder imidlertid med 2 stk. 45x145 som er skrulimede.
se innlegg #12
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/
Jeg gravde vekk gress og matjord ned til morene, tippet et lass på 10 tonn 8-16 knust stein som jevnes ut og komprimeres.
Gamle hageplater c-c ca. 1200 cm på dette bærere 45x145 deretter bjelker også 45x145. På med skikkelig terrassebord 34x145 som skrues i annenhver bjelke med skjult rustfri A4.
innlegg #4
https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-traedaeck.302611/#post-2796263
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/
Jeg gravde vekk gress og matjord ned til morene, tippet et lass på 10 tonn 8-16 knust stein som jevnes ut og komprimeres.
Gamle hageplater c-c ca. 1200 cm på dette bærere 45x145 deretter bjelker også 45x145. På med skikkelig terrassebord 34x145 som skrues i annenhver bjelke med skjult rustfri A4.
innlegg #4
https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-traedaeck.302611/#post-2796263
J justusandersson skrev:Å konstruere en terrasseplatting er på en måte et nullsumspill. For store spennvidder for å spare fundamenter koster i form av større dimensjoner på treverket. For å begrense svikten i plattingen er det særlig spennvidden på gulvbjelkene man må holde innesperret. Å korte inn deres c/c-avstand har marginal effekt og har størst betydning for valget av terrasseborddimensjon. For bjelkelag gjelder det også å være oppmerksom på skjærekreftene ved fundamentene. Dette regulerer man med avstand mellom fundamentene eller bjelkelagsdimensjoner. Skal du ha tre bjelkelag slik at gulvbjelkene får en spennvidde på 3 meter, må disse være 45x220 C 24. Passende c/c avstand er 600 mm for 28x120 terrassebord. For 34x145 terrassebord kan det økes til 750 mm. Med 2 m avstand mellom fundamentene (og de øvrige valgene du har gjort) må bjelkelagene bestå av doble bjelker. Det holder imidlertid med 2 stk 45x145 som er skrulimtet.
Takk for ditt svar! Bjelkelagene kan være 2 stk 45x145 skrulimtet, men gulvbjelkene skal være 45x225, har jeg forstått deg riktig?
Kommer til å bruke 34x145 terrassebord ellers.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, men dimensjonen er 45x220 nå.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kommer litt an på hvilke kriterier man bruker. Hvis man tar utgangspunkt i at det er viktig å begrense svikten, ville jeg si 3,2 meter. Derfra til at bjelken brister på grunn av brudd er steget langt. Altandekk avviker fra bjelkelag innendørs ved at terrassevirket ligger med mellomrom og derfor samarbeider dårlig.
Tusen takk for hjelpen din, er du muligens konstruktør?J justusandersson skrev:Det kommer an på hvilke kriterier man bruker. Hvis man legger til grunn at det er viktig å begrense nedbøyningen, vil jeg si 3,2 meter. Steget derfra til at bjelken brekker på grunn av brudd er stort. En terrasse avviker fra bjelkelag innendørs ved at terrassebordene ligger med mellomrom og derfor samarbeider dårlig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er en eldre arkitekt med utdanning i byggekonstruksjon.
En jukseløsning dersom du ikke orker å grave flere stolperader kan være å legge inn to ekstra bjelker som du bare støtter med 45x70 ned i bakken på passende cc. Avhengig av jordens beskaffenhet kan det holde å spisse dem og slå dem ned. Det tilfører en hel del for å motvirke svai. Stolperadene holder vel dekket på plass uansett, men svai er jo kjedelig. Spar penger ved å gå for større cc på spikrene.