Det som er kjedelig med kobber er at det oksiderer og blir etter hvert brunt, men man kan gå på med Häxans en gang per år.

Protte

Det er mulig å klarlakke rørene

Jeg liker det forslaget @Mazen kom med, men skulle aller minst ha et festepunkt midt på i taket. To meter virker langt både for kobber og trestav. Føles det forslaget for vanskelig funker nok en kjede som ble foreslått, eller lærremmer om man vil ha noe litt mer moro. Lange skruer, gjerne festet i en felles plate slik at kreftene fordeles på flere skruer.

• Liker
bjornlof og 1 annen
  • Laddar…
Zork Zork skrev:
Det går å klarlakke rørene
Og krokene på hengerne skraper bort......

• Liker
Nötegårdsgubben og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

ullberg
Jeg har, med rette, blitt kritisert for at mitt tidligere innlegg ikke tilførte tråden noe i sakssaken, så jeg plukket frem litt ting og gjorde et enkelt forsøk, dog ble innlegget veldig langt :) . Det er neppe vitenskapelig bevist, så dere får ta det for hva det er - dog imho betydelig mer relevant enn div. utsagn:

Kort oppsummering: et kobberrør fungerer utmerket som klesstang, og å hevde at kobber er "for mykt" er, inntil ytterligere empiri motbeviser meg, imho bare en dårlig underbygget mening

Oppsummering: I sammenligning med et 25 mm stålrør (normal "klesstang" fra habo) og et 22 mm kobberrør, har begge ved 190 cm frittbærende lengde en betenkelig nedbøyning når de belastes midt på med en vannfylt murerulle. Stålrøret har mindre nedbøyning (2,9% vs 3,7% av frittbærende lengde), men stålrøret er også mer plastisk (større permanent deformasjon) enn kobberrøret

Lengre versjon:
Min meget forenklede testrigg bestod av et opplag i form av en klype i forsterkningen til den gamle carporten og et opplag i form av en systainerstabel med en liten trekube med et V-spor for å oppnå en horisontal plassering av stengene.

Testobjektene var hva jeg hadde hjemme, en 25x1mm Habo 2000 mm klesstang, tror nøyaktig en slik som lenkes i innlegg #2 ovenfor og et 22x1mm kobberrør, litt usikker på om det er hardt (R290) eller halvhardt (R260), tror det er fra Hornbach om noen vet hvilken versjon de lagerfører.

Som referansepunkt for å måle nedbøyningen ble en selvnivellerende laser brukt på systainerstabelen. I ubelastet tilstand skilte det noen mm (avhengig av forskjell i diameter på rørene), men disse respektive målene er trukket fra i alle nedenstående mål. Som belastning ble en vanlig murerulle fylt med vann brukt, som med hjelp av en S-krok ble hengt midt på respektive stang (95 cm fra hvert opplag), jeg veide den aldri, men mengden vann var konstant mellom forsøkene.

Ved belastning fikk jeg følgende (i begge tilfeller klart betenkelige) nedbøyning:
Klesstang (stål) 25x1: 55mm
Vannledningsrør (Kobber) 22x1: 70mm

Etter at belastningen ble fjernet ble en permanent deformasjon notert og ny måling gjort, en glipp her var at murerullen hang betydelig lenger (ikke målt, ~2x tiden) på kobberrøret, noe som antas å påvirke deformasjonen. Den permanente nedbøyningen var:
Klesstang (stål) 25x1: 10mm
Vannledningsrør (Kobber) 22x1: 5mm
Dvs. til tross for lengre tid med belastning gikk kobberrøret nærmere tilbake til sin opprinnelige form

Hva som er akseptabel nedbøyning må hver enkelt vurdere, og lasten i dette tilfellet var nok noe ekstrem. Forskjellen mellom de to stengene (der i tillegg kobberrøret er noe mindre dimensjon enn stålrøret) er målbar, men kanskje innenfor feilmarginen for denne enkle testen - dog til stålrørets fordel (30% mer nedbøyning på kobberrøret), Det samme bør sannsynligvis sies om den permanente deformasjonen, her dog til kobberrørets fordel (100% mer permanent nedbøyning på stålrøret)

bjornlof - ta den stangen du finner mest estetisk tiltalende, vil du redusere nedbøyningen kan du alltid gå opp på 28mm kobberrør, som jeg tror også kan fås med 1,3mm godstykkelse (kanskje går på 22 også, har en svak erindring fra da jeg i min ungdom solgte både klesstenger og vannledningsrør)

/U

PS: et ordentlig dårlig bilde (skylder på dårlig lys) av kveldens øvelse:
En mørk utendørs scene viser en rørlignende gjenstand spent mellom to punkter med en rød laserlinje som belyser den.

• Liker
TeroM og 5 andre
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Til da kan jeg bare anbefale min enkle løsning, beskrevet ovenfor.
Jeg liker jo enkle løsninger, og ser mest i taket når jeg våkner om morgenen :cool:
Men nå var det jo ikke ditt klesskap det gjaldt.

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Men nå var det jo ikke din garderobe det gjaldt.
Nei, det vet jeg og antakelig alle andre også.
Hvor vil du hen med denne truisme? Hva har du selv å bidra med i spørsmålet?

Jeg hadde skrudd opp en planke på hver ende av veggen og festet rørene i hull i den. Kjennes mer stabilt enn å feste rørene i hull i en gipsvegg, og sannsynligvis penere. Ikke så mye jobb å sage til og male to planker.

Alternativt feste i bjelkene i taket. Festene må jo ikke sitte i endene på klesstangen.

Oi! Tror at jeg må oppdatere noen innstillinger et sted. Har ikke fått noen notifikasjon eller e-post om at det har kommet en masse nye svar!

Stor takk for alle gode tips og fornuftige tanker. Det heller nok mot at det blir noe sånt her:
En innebygd krok med tre skuffer, blomstret tapet på veggen, et panelhylle over med trestenger hengt i forskjellige vinkler.

For å slippe trøbbel med å bore gjennom gipsen vurderer jeg å gjøre noe lignende, sett fra siden:
Skråstilte rør festet i en regel, sett fra siden. Rørene er i metall og har en svak bøy.
altså å ha litt skrå rør så jeg kan feste dem i lekten. Burde gå ganske smidig med noen sånne:
49124631-origpic-f5aed2.jpg

ullberg ullberg skrev:
Jeg har, med rette, blitt kritisert for at mitt tidligere innlegg ikke tilføyde tråden noe i saksspørsmålet, så jeg plukket frem litt utstyr og gjorde et enkelt forsøk, dog ble innlegget veldig langt :) . Det er knapt vitenskapelig belegget så dere får ta det for hva det er - dog imho betydelig mer relevant enn div. utsagn:

Kort oppsummering: et kobberrør fungerer utmerket som klesstang og å påstå at kobber er "for mykt" er, inntil ytterligere empiri motbeviser meg, imho bare en dårlig underbygget mening

Oppsummering: I sammenligning med et 25 mm stålrør (normal "klesstang" fra habo) og et 22 mm kobberrør så har begge ved 190 cm fribærende lengde betydelig nedbøying når de belastes midt på med en vannfylt murarrulle. Stålrøret har mindre nedbøying (2,9% vs 3,7% av fribærende lengde) men stålrøret er også mer plastisk (større permanent deformasjon) enn kobberrøret

Lengre versjon:
Min meget forenklede testrigg bestod av en støtte i form av en klype i forsterkningen til den gamle carporten og en støtte i form av en systainerstabel med en liten trekloss med et V-spor for å oppnå en vannrett plassering av stengene.

Testobjektene var hva jeg hadde hjemme, en 25x1mm Habo 2000 mm klesstang, tror nøyaktig en slik som lenkes i innlegg #2 over og et 22x1mm kobberrør, litt usikker på om det er hardt (R290) eller halvhardt (R260), tror det er fra Hornbach om noen vet hvilken versjon de lagerfører.

Som referansepunkt for å måle nedbøyingen ble en selvnivellerende laser brukt på systainerstabelen. I ubelastet tilstand skilte det noen mm (avhengig av forskjell i diameter på rørene) men disse respektive målene er trukket fra i alle nedenstående mål. Som belastning ble en vanlig murarrulle fylt med vann brukt som med hjelp av en S-krok ble hengt midt på respektive stang (95 cm fra hver av støttene), jeg veide den aldri men mengden vann var konstant mellom forsøkene.

Ved belastning fikk jeg følgende (i begge tilfeller klart betydelige) nedbøying:
Klesstang (stål) 25x1: 55mm
Vannledningsrør (Kobber) 22x1: 70mm

Etter at belastningen ble fjernet ble en permanent deformasjon notert og ny måling gjøres, en feil her var at murarrullen hang betydelig lengre (ikke målt, ~2x tiden) på kobberrøret, noe som burde påvirke deformasjonen. Den permanente nedbøyingen var:
Klesstang (stål) 25x1: 10mm
Vannledningsrør (Kobber) 22x1: 5mm
Dvs. til tross for lengre tid med belastning vendte kobberrøret nærmere sin opprinnelige form

Hva som er akseptabel nedbøying må den enkelte vurdere, og lasten i dette tilfellet var nok noe ekstrem. Forskjellen mellom de to stengene (hvor dessuten kobberrøret er noe mindre dimensjon enn stålet) er målbar, men kanskje innenfor feilmarginen for denne enkle testen - dog til stålrørets fordel (30% mer nedbøying på kobberrøret), Det samme bør nok sies om den permanente deformasjonen, her dog til kobberrørets fordel (100% mer permanent nedbøying på stålrøret)

Så bjornlof - ta du den stangen du finner mest estetisk tiltalende, ønsker du å redusere nedbøyingen kan du alltid oppgradere til 28mm kobberrør, som jeg tror dessuten kan fås med 1,3mm godstykkelse (kanskje går det på 22 også, har noe svakt minne fra da jeg i min ungdom solgte både klesstenger og vannledningsrør)

/U

PS: et ordentlig skralt bilde (skylder på dårlig lys) av kveldens øvelse:
[bilde]
Wow, for en jobb! Stor takk for din etterforskning :) Interessant å lese at kobberrøret gikk tilbake nærmere til sin opprinnelse... Så det blir noe slags midtfeste uansett.

Nå, hvordan har det gått med det kobberfargede kleshengeren prosjektet?

Finnes det ingen fristende bilder du kan dele med oss, så alle vi andre kan beundre kunstverket?

Plutselig skjer det! Etter litt forsinkelser og noen problemer henger til slutt klesstangen på plass. Nå skal vi bare bygge inn sikringsskapet og så får vi anse oss ferdige...

Takk for alle tips og gode råd!

Klesstang montert på vegg over en hvit kommode, med et sikringsskap som henger fra kobberrør på tapetsert vegg i blåtoner.

Stilig! Ikke noe for kortvokste å henge ting på, men det er kanskje ikke nødvendig heller.

Dog ville jeg vært litt bekymret for styrken. Som det ser ut er det dobbeltbøyde rør opp til taket, stemmer det? Jeg ville i så fall vært bekymret for at kreftene nedover på disse blir så sterke at de rettes ut og hele konstruksjonen bøyes nedover, fremover. Men dels kan det være en synsbedrag, dels kan rørene være forsterket og dels kan jeg ta feil. :D

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stilig! Ikke noe for kortvokste å henge ting på, men det trengs kanskje ikke heller.

Dog ville jeg vært litt bekymret for holdbarheten. Slik det ser ut, er det dobbeltbøyde rør opp til taket, stemmer det? Jeg ville i så fall vært bekymret for at nedoverkreftene på disse blir så sterke at de rettes ut og hele konstruksjonen bøyes nedover, fremover. Men dels kan det være en synsbedrag, dels kan rørene være forsterket, og dels kan jeg ta feil. :D
Takk! Vi er høyvokste, så for oss gjør det ingenting at det er litt høyt :)

Vi har ikke bøyd rørene, men brukte t-koblinger samt 45- og 90-gradersbøyer. Så limte vi med ekstra sterkt epoxy og krysset fingrene...

• Liker
Hedens og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.