Byggahus.se
Jag försöker restaurera två gamla stolar och efter att ha läst på nätet så verkar fisklim vara bättre att använda än vanligt trälim. Vet någon var det kan finnas fisklim att köpa i Göteborgsområdet?
 
Och sen, när/om stolarna blir blöta ramlar de isär? Varför fisklim?
 
"Bättre" är väl ur synvinkeln att man restaurerar med rätt metod och rätt materiel.

Vore fisklim bättre än vanligt vitlim skulle det fortfarande finnas i butikerna.
Finns fisklim att köpa överhuvudtaget? Eller är det till att koka själv?
 
salo_ skrev:
Jag försöker restaurera två gamla stolar och efter att ha läst på nätet så verkar fisklim vara bättre att använda än vanligt trälim. Vet någon var det kan finnas fisklim att köpa i Göteborgsområdet?
Salo_

när är din snickarbok tryckt?
 
Jag tycker fisklim är en bra tanke, möjligjheten att ta isär och renovera jämfört med ex vitlim. Själv använt benlim men lite meckigt med kort öppettid och värme, som jag förstår det ungefär samma egenskaper i övrigt men längre öppettid och man behöver inte hetta upp det.
 
jac skrev:
Animaliskt lim är väl inte helt ovanligt just till detta ändamål...
Precis, inte alls ovanligt. Lite lustig tråd att läsa. Någon frågar efter ett lim han tror är lämpligare, och förslagen innehåller mycket tvivel på varför inte köra standard. Intressant att försöka översätta frågan till ett elverktyg. "Tror Ni den här Festoolen kan vara bra att slipa med", följt av en serie ifrågasättande om varför inte köra Alfa-Tools, eller Skill, eller...

Själv körde jag vitlim i allt, i många år. Tills öppettiden blev för kort. Provade med lite annat, och upptäckte att lim, likväl som verktyg, finns det en uppsjö av så snart man lämnar Sveriges varuhus. Bengtn fick mig att intressera mig för animaliskt lim. Vitlim är fortfarande ok, men inte längre det jag oftast sträcker mig efter.

Hur som helst, svaren finns där. Sök på Axminster, och på alla internet siter där man hittar kvalitetsverktyg utan sladd.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Precis, inte alls ovanligt. Lite lustig tråd att läsa. Någon frågar efter ett lim han tror är lämpligare, och förslagen innehåller mycket tvivel på varför inte köra standard. Intressant att försöka översätta frågan till ett elverktyg. "Tror Ni den här Festoolen kan vara bra att slipa med", följt av en serie ifrågasättande om varför inte köra Alfa-Tools, eller Skill, eller...

Själv körde jag vitlim i allt, i många år. Tills öppettiden blev för kort. Provade med lite annat, och upptäckte att lim, likväl som verktyg, finns det en uppsjö av så snart man lämnar Sveriges varuhus. Bengtn fick mig att intressera mig för animaliskt lim. Vitlim är fortfarande ok, men inte längre det jag oftast sträcker mig efter.

Hur som helst, svaren finns där. Sök på Axminster, och på alla internet siter där man hittar kvalitetsverktyg utan sladd.

--- Mats ---
Berätta! Vad väljer du i stället?

Nu finns det vitlim, polyuretanlim, epoxilim, cyanoakrylatlim och säkert minst ett halvdussin andra limsorter som jag inte kommer ihåg namnet på.

Skillnaden mot de traditionella limmen (minns fortfarande farsans äckliga limpanna, var det benlim?) är väl att de nya limmen bygger på syntetiskt framställda molekyler, så man inte behöver koka hästar och andra kadaver för att framställa dem.

Men som sagt, vad väljer du i stället? Och varför?
 
Själv limmade jag mina köks stolar med skollim.. Inga tvingar eller spännband bara lite lätt tryck.
 
KnockOnWood skrev:
Berätta! Vad väljer du i stället?
Få se nu:
- Använde formaldehydslim ett tag. Väldigt bra, men obehagligt och fanns bara i stora portioner, slutat med.
- Titebond III är min mesta favorit just nu. Mer lättflytande, längre öppettid, många resor bätre återförslutbar kork än vitlim. Lätt att få bort rester av. Tror vitlim håller lite bättre.
- west system epoxy för limningar med rejäl öppetid.
- Cyanidlim och cyanidgel vid lagning av små splittningar (stämjärnsmissar och så)
- Limpistol när jag skall limma med utfyllnad utan draglast
- Polyuretan när jag har en aning glapp men inte så mycket at jag går på epoxy
- "wet grab" när jag limmar i min kajak
- Sikaflex när jag limmar tätande i min kajak
- Animaliskt experimenterar jag med för just sådant som möbler (har tre sorter och för lite erfarenhet), speciellt lagningar av gamla möbler.
- Vitlim fortfarande kvar högt på min lista. Men inte om öppettid är ett bekymmer

--- Mats ---
 
Se där Mats, det är ju en hel kemikaliefabrik i din verktygslåda, förlåt medicinskåp :)

Så visst klarar vi oss bra utan att behöva gå tillbaka till medeltida hopkok på diverse döda djur.


Tillägg:
Titebond är dåligt specat (som amerikanska grejer ofta är),
men verkar vara någon slags epoxi, fast utan härdare.
"Titebond III is the most advanced wood glue available today."
http://titebond.com.au/products/titebond-iii/

Finns det att köpa i Sverige tro?
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Titebond 3 är vanligt vitlim (PVA) och finns att köpa här t.ex:
[länk]
Om man istället jämför dess egenskaper vid limning med vanligt vitlim (före under och efter torkning) är det inte samma sak.

--- Mats ---
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.